1 Karolinas Kaos: Varför jag tackar nej till C9

Thursday, October 8, 2015

Varför jag tackar nej till C9

(MIN NYA BLOGG HITTAR NI HÄR)

Ni vet den där detox-metoden C9 som snurrar runt på en massa bloggar nu? En hälsosam start på hösten som "inte är ett viktnedgångsprogram" och allt det där. I förra veckan fick jag ett erbjudande att testa på denna metod i utbyte mot ett inlägg med en recension, en länk till en webbshop samt före- och efterbilder på mig själv. Jag tänkte skriva lite om varför jag tackade nej till erbjudandet. 

Detoxing handlar om att rensa kroppen från slaggprodukter och gifter. Dessvärre finns det inte något vetenskapligt stöd för att det hjälper att detoxa, kroppens reningsorgan sköter nämligen redan detta på egen hand (klick). Däremot minskar ens sötsug, man lär sig att "tänka hälsosammare" och man gör sig av med onödig vätska, vilket oftast resulterar i att man tappar ett par kilon och att magen blir plattare. Ni som läst min blogg länge vet att jag är fruktansvärt trött på allt vad vikthets heter. C9 påstås vara ett hälsoprogram och inte ett viktnedgångsprogram, men ändå tycker jag att fokus verkar ligga just vid viktnedgången. Varför ska man annars visa före- och efterbilder (och varför ingår ett måttband i boxen) om inte tanken är att man ska vara slankare, snyggare och utseendemässigt bättre på efterbilden?

Jag förstår idén med att detoxa och är helt för att göra det. För hälsans skull. Men jag vill inte visa upp några före- och efterbilder här eftersom det är just sådana bilder som uppmuntrar till viktnedgång och bidrar till hetsen som jag så starkt är emot. Det förmedlar liksom att det det ständigt finns något vi kan förbättra i våra utseenden, att vi aldrig ska vara riktigt nöjda. Det är ju det man säljer det med: "Du blir slankare, du blir plattare om magen, ditt midjemått kommer att bli mindre... Ja just det, och så kommer din kropp att lite bättre också." Man marknadsför det som en hälsoprodukt som ska rena dig inifrån, men ändå är det  före- och efterbilderna samt antalet minskade centimetrar och kilogram man stoltserar med när man gör reklam för produkten.



När jag har läst vad detoxarna äter under dessa nio dagar blir jag lite mörkrädd. Jag vet inte exakt hur C9-kostplanen ser ut, men jag har sett flera bloggare som öppet skrivit att de ätit typ en smoothie och druckit några aloe vera-shottar på hela dagen... Och i slutet av detoxen berättar man hur många cm man tappat i midjan. Vad sänder det ut för budskap egentligen? Det skriker triggervarning i mina öron! Som att man är duktig för att man ätit så lite som möjligt - och gömmer det bakom att "det är bra för hälsan". Aaaah!!

Dessutom kan jag detoxa på egen hand. Jag skulle kunna bespara er tid och pengar och skriva ner ett kost- och träningsprogram här och nu och jag kan garantera er att ni skulle känna er piggare, gladare och ja, slankare efteråt. Jag har nämligen detoxat själv och jag vet att man känner sig "ren" både fysiskt och mentalt efteråt. Det är bra för hälsan! Men man behöver inte betala för att detoxa och detoxing handlar inte om att banta. Det behövs inga piller eller mirakeldrycker. Det enda man behöver är google, bra råvaror och lite självdisciplin. Det är inte magi, det är enkel näringslära.

Jag detoxar gärna för hälsans skull, men jag valde att tacka nej till detta erbjudande för att jag tycker att C9:arna har valt fel fokus. Man påstår att det inte är ett viktnedgångsprogram, men ändå handlar det om centimetrar, kilogram och "före" och "efter". Före och efter vadå? Min mage är bra som den är! Jag vill inte skriva om hur min vikt och mitt midjemått ändras. Jag tycker att det vore helt ansvarslöst med en läsarkrets bestående till största delen av unga kvinnor som dagligen redan bombaderas med orealistiska skönhetsideal. Kanske tampas någon som läser min blogg med självkänslan, kanske någon har en ätstörning, kanske någon tänker "om jag bara vore lite mera vältränad" eller "om jag bara gick ner de där två kilona"... Om jag ens kan bespara en tjej från att bli triggad till osund bantning så är det hemåt.


En av magarna på bilden är min, men det spelar ingen roll vilken, eller hur? Det kommer inte att komma någon efter-bild på någon av dem. Jo så att tack men nej tack, i den här bloggen är alla magar välkomna. 

85 comments:

  1. Bra skrivet! Har personligen inte tänkt så här långt men faktiskt funderat på det där med att i princip svälta sig själv, varför folk betalar stora summor för att göra det... Som mamma till en fem månaders känner jag att jag inte har tid eller ork till att INTE ÄTA ordentligt. Som du skriver behöver man ju inte svälta sig för att detoxa...! ...och så vakna Saga så jag hinner inte skriva allt jag hade tänkt :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack!! Nej det förstår jag verkligen att inte känns som prio ett just nu, och just det: det går att äta hälsosamt utan att överdriva :)

      Delete
  2. Halleluja vad glad jag blir över detta inlägg <3
    Speciellt delen om google, råvaror och självdisciplin - klockrent!

    ReplyDelete
  3. Amen. Så trött på att överallt läsa om c9. No shit att man går ner i vikt om man knappt äter något på 9 dagar. Det intressanta vore att om 5 år se om personerna har lyckats bli hälsosammare och behålla de "hälsosamma vanorna" som de fått tack vare c9. För det är ju det som räknas.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Eller hur! C9 ska ju fungera som en "kickstart" för ett hälsosammare liv, men varför ska fokus vara på vikten? Det är nog det som stör mig mest. Samt de där svältdagarna. Don't get it.

      Delete
  4. Word! Slår nästan vad om att det är MEST vätska som går ur kroppen under de 9 dagarna, och tråkigt nog kommer tillbaka sen du börjar äta normalare igen. Nej, riktig mat och motion som du säger, det bidrar också till ett sundare tankesätt. Vi är alla bra o duger som vi är oavsett centimetrar. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Precis så tror jag också. Håller med dig!! :)

      Delete
  5. Håller helt me dig! Är dessutom så trött på att se alla redan färdigt slanka människor som bloggar om C9 med sina före och efter bilder..C9 e säkert en bra start ifall man vill börja med att gå ner i vikt o få en kick-start. Men sko nu själv aldri betal 150e (eller va de nu kostar?) för att detoxa då man kan göra de enkelt själv.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det tror jag också, men då borde de marknadsföra det som ett viktnedgångsprogram, men de gör de ju inte. Och precis som du säger behöver man inte betala dyra pengar för att detoxa och/eller gå ner i vikt, om det nu skulle behövas.

      Delete
  6. Äntligen, ÄNTLIGEN någon som öppet är kritisk mot detta! Hallelujah! *klappandehänderemoji*

    ReplyDelete
  7. Måste också slänga in en kommentar. Tack för att du öppnar upp diskussionen kring det här. Det är en viktig diskussion som måste tas, också i min mening. Jag vet alldeles för lite om C9 för att ens kunna uttala mig, men jag har tänkt i liknande banor, enligt det jag hört, sett och läst. Även om det låter som en framgångssaga. Jag är väldigt ödmjukt inställd till alla som sysslar med C9 och vill inte rikta kritik mot någon. Med det sagt så, ur en helhetsbild, säger jag som ovanstående: *klappandehänderemoji* :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag vill inte rikta kritik mot någon person heller, även om någon säkert kommer att ta detta personligt. Det är förstås bara C9 jag är kritisk mot och inget annat. Jag tror också huvudsaken är att våga diskutera och ifrågasätta. Tack för feedbacken! :)

      Delete
  8. Nu är ju inte C9 någon svältdiet eller quickfix som du får det att låta som, utan ett bra alternativ för de som faktiskt vill komma igång och leva hälsosammare. Det är endast de första två dagarna man äter väldigt lite, och det är för att kroppen ska förbränna triglycerider i levern, vilka hindrar kroppens reningssystem från att fungera optimalt. Man hjälper kroppen på traven och ger den bästa möjliga förutsättningar att fungera som den ska helt enkelt. Att hålla nere kaloriintaget i två dagar gör absolut ingen skada i kroppen, tvärtom. Resterande 7 dagar äter man vanlig mat i kombination med kosttillskotten, så man behöver inte gå hungrig. Istället handlar det om att förändra sina vanor till det bättre. C9 är framtagen i samråd med läkare, dietister och personliga tränare, så programmet i sig är väldigt bra utformat. Att vissa som kör programmet bara fokuserar på viktnedgång beror ju troligen på att de missförstått tanken bakom C9. Det är en kickstart, inget annat. Tanken är att man sen ska fortsätta med steg 2 och 3 i serien som tillsammans med C9 är ett komplett program på 69 dagar för att man ska få en friskare och starkare kropp och få in hälsosamma rutiner i sin vardag. Att det ingår ett måttband är för att det faktiskt kan motivera att se att det händer saker. Ofta tappar man ju en del centimetrar runt kroppen och det kan räcka för att många för att de ska upprätthålla sin motivation även i fortsättningen. De ser att de ändrade kost- och träningsvanorna faktiskt ger resultat. Det är viktigt för många, även om det självklart inte är det viktigaste. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dock så är triglycerider inte farliga eller "hindrar kroppens reningssystem" utan triglycerider är fett vilket är livsnödvändigt :)

      Delete
    2. Caroline: Min kritik var egentligen inte ens riktad mot detoxen i sig, (även om jag tycker att fastegrejen känns väldigt onödig) utan snarare det här med hur ni marknadsför det, dvs genom före- och efterbilder samt cm och kg hit och dit. Argumentet att "det motiverar" håller ju inte om ni fortfarande står fast vid att det inte är ett viktnedgångsprogram. Det betyder samma sak som att "det triggar".

      Det är helt säkert det allra lättaste sättet att sälja en sån här produkt, det förstår jag, men det känns väldigt ansvarslöst att utnyttja unga tjejers viktångest på det sättet, genom att locka dem med måttband och smala midjor.

      Delete
    3. Daniela: Fett är livsnödvändigt att få i sig, ja. Men nu syftar jag på fettinlagring i levern vilket är allt annat än hälsosamt.

      Karolina: Det är jättetråkigt om C9 triggar unga tjejer men samtidigt kan man ju inte se till precis allas behov när det kommer till marknadsföring. Problemet med övervikt och fetma i dagens samhälle anser jag är minst lika viktigt att ta i beaktande och försöka göra något åt. Så motiverar vi 50 överviktiga personer att ta tag i sina liv och därmed undviker att dö i förtid är det ju hur bra som helst. Skulle vi då strunta i att hjälpa dem för att unga tjejer kan triggas till att svälta sig? Allt i samhället triggar människor på olika sätt, men man kan inte ta ansvar för precis allt. Att många som marknadsför C9 är normalviktiga och ändå får synliga resultat visar ju bara att även om man inte är överviktig så är kost och motion av stor betydelse för att kroppen ska må bra och inte samla på sig en massa onödig vätska t.ex. Att man är normalviktig behöver ju inte betyda att man mår bra inuti, och det är ju där den största förändringen sker under C9.

      C9 är ju ingen diet som vissa verkar tro, utan en kostplan man följer i endast 9 dagar för att komma igång och förhoppningsvis få motivation till att fortsätta i hälsosamma banor. Vill man sen gå ner i vikt eller bygga upp kroppen finns ju fortsättningen F1 och F2 att ta till. Så rekommendationen är ju att man ska köra hela programmet på 69 dagar för att få en varaktig livsstilsförändring.

      Många klarar säkert att träna och äta hälsosamt utan att följa något program, men det är långt ifrån alla. Alla har inte den självdisciplinen som krävs, och det är för DEM som det här programmet är till för. Bara för att det inte lämpar sig för precis alla betyder ju inte att det är dåligt.

      Delete
    4. Men normalviktiga personer går väl ändå inte runt med farliga fettlagringar i kroppen!

      Fetma och dess följdsjukdomar bör absolut tas på allvar, DET håller jag med om, men C9 marknadsförs ju inte som ett viktnedgångsprogram, eller ens som ett program för farligt överviktiga personer. Det är ju det som är problemet. Ni säger att C9 inte handlar om viktnedgång, men nu skriver du ändå plötsligt om att ni vill hjälpa överviktiga... Och alla inlägg handlar om före & efter och förlorade kg och cm. Jag tycker det är motsägelsefullt.

      Argumentet "man kan inte ta ansvar för allt" tycker jag inte heller håller, eftersom ni uppenbarligen inte bara vill hjälpa överviktiga personer. Skulle ni bara rikta er till överviktiga som behöver en livsstilsförändring borde det ju framkomma någonstans, men nu är det ju inte så. Och skulle det verkligen bara handla om hälsa inifrån skulle inte fokus ligga vid cm, kg och före och efter. Detta är fortfarande min starka åsikt.

      Delete
  9. Amen! Du satte ord på mina tankar. Jag tycker att det är rent av hemskt att den här metoden har blivit så populär den senaste tiden. Skrämmande.

    ReplyDelete
  10. Jättebra skrivet. du får fram precis detdär som jag också tycker om denhär C9 metoden. mer behöver jag inte skriva. c9 kanske sägs vara hälsosamt? men i mina ögon och öron låter det inte hälsosamt någonstans!

    ReplyDelete
  11. Bra Karolina!! Du sätter ord på mina tankar de senaste veckorna :)

    ReplyDelete
  12. Jag är varken för eller emot C9 just för att jag inte är så jätteinsatt men sååå glad för att någon skriver ur en annan synvinkel! Man ser nästan skrämmande mycket skrivelser och på så sätt jättemycket reklam som får det att framstå som en quickfix snabbdiet och tror inte att alla som håller på med det tänkt på andra alternativ och synvinklar eller på saken såhär som du. Å så tycker jag också att det låter lite dyrt för bara en detox..!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack för feedbacken! :) Precis, detoxa kan man göra enkelt och gratis (förutom MATEN man ska köpa då förstås).

      Delete
  13. Otroligt bra inlägg Karro! Jag har faktiskt velat pröva C9, men ditt inlägg fick mig nu att ändra åsikt totalt. Du har så rätt och ja, man kan detoxa på egen hand - med bättre råvaror som inte innehåller en massa gifter (för jag tror inte dessa produkter är helt utan kemikalier och E-ämnen...). Tack Karro! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack Emelie, vad glad jag blir! :) Precis, det är ganska enkelt att detoxa och man behöver inte betala en massa pengar för det.

      Delete
  14. Jag har sett alla dessa inlägg om c9, hört några bekanta prata om den. Är inte insatt desto mer, vill inte vara insatt. Vet med mig själv att jag inte behöver c9, eller någon annan metod för att komma igång med en hälsosammare livsstil. Det är väl bara att minska med det ena och öka med något annat, samt röra på sig. Vill man så klarar man det! Välformulerat inlägg Karro!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bra att ha det på klart så slipper du fundera på det ens! Precis, så är det. Tack snälla! :)

      Delete
  15. SPOT ON! SÅ himla bra skrivet och att du tar upp just det här!! Har tänkt på samma saker länge kring då bl.a. C9 och alla andra "metoder".
    Är så hiiiimla trött på all vikthets och all press som byggs upp kring utseende och vikt!

    ReplyDelete
    Replies
    1. TACK snälla du! Härligt att höra att det uppskattas! :)

      Delete
  16. Som utbildad kostrådgivare skulle jag ALDRIG rekomendera någon att köra C9, och ja, jag är påläst på detoxen och hur den går till.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack för din kommentar, kul att också höra en kostrådgivares åsikt i frågan!

      Delete
  17. Yes bra tack att du skriver om detta!!!! Totalt ointresserad och bara stänger ögonen när jag ser personer i mitt flöde som håller på med C9. Ett bra formulerat inlägg :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack snälla du, vad glad jag blir! :D

      Delete
  18. Amen, sister! Är så trött på att se all reklam för något som mer eller mindre är en svältdiet, oavsett om det är C9 eller nåt annat...
    Dessutom förstår jag inte hur alla kan ha missat studien som presenterades för något år sen, där det konstaterades att man INTE KAN detox:a kroppen!!
    http://www.theguardian.com/lifeandstyle/2014/dec/05/detox-myth-health-diet-science-ignorance

    Ät bra, ren mat, mycket grönsaker och skippa så mycket tillsatser, raffinerat socker och konstgjorda ämnen som möjligt så mår man bra och håller vikten.
    Förstår inte att det anses vara "för jobbigt" och att man måste ta till snabba lösningar hela tiden.... UUUUUUH vad trött jag blir!!!! =(

    ReplyDelete
    Replies
    1. Håller med dig helt och hållet!

      Delete
  19. Bra med olika synpunkter och alla har rätt att välja själv men tycker dock att du borde tagit på mera fakta angående ämnet innan du kritiserar

    ReplyDelete
    Replies
    1. Men det har jag ju gjort. Dessutom handlar min åsikt om marknadsföringen kring produkten. Så vad är det du menar exakt? :)

      Delete
    2. Jag känner till C9 och företaget som tagit fram programmet mycket bra och tycker inte på basen av din text att det låter som att du tagit reda på så mycket fakta,plus att du ju antagligen inte gjort programmet själv. Vad gäller marknadsföring angående programmet så kan det marknadsföras på många olika sätt och enligt flera behov med gemensam nämnare på ett hjälpmedel mot en hälsosammare livsstil. Varför det t.ex finns ett måttband med är för att en person som vill minska på centimetrarna märker skillnaden på utsidan,inte bara på insidan och på såvis blir mer motiverad att fortsätta, många gånger då personer bestämmer sej för att minska på måtten ger de upp just därför att resultaten tar för länge att bli synliga. Tanken med c9 är att det skall vara en start som ger motivation till de följande 2 programmen även om det går att köra enbart c9 och ändå få hjälp med motivation till att ändra kostvanor och motionera regelbundet. Tyvärr är 1/3 av världens befolkning överviktiga och övervikt är ohälsosamt,inget jag tycker man behöver uppmuntra och skylla på att alla duger som dom är, självklart duger alla som dom är,det är inte fråga om att duga utan om att må bra. Övervikt är många gånger svårt att ta itu med, det här är ett hjälpmedel som funktionerar och är tryggt att använda och har en nöjdkundgaranti. Hela programmet på 69 dagar eller delar av det är lämpligt för alla oberoende storlek, även för redan vältränade personer. Vissa vill minska på måtten, vissa vill ha mer energi, vissa vill ändra sina kostvanor, vissa vill höja konditionen,vissa vill bygga upp muskler,vissa vill ha träningstips,vissa vill träna hemma och inte på gymmet osv. Alla har inte tid eller ork att googla efter allting om kost och träning m.m och allt som står på Gogle går inte heller att lita på. Detta program ger all den information färdigt i en handbok. Det ligger mycket forskning bakom programmet och produkterna, hela processen är övervakad av företaget som är mycket noggrann med kvalitet och säkerhet. Finns mycket att nämna, men kort sagt tycker jag det finns mycket mer fakta att ta reda på innan man uttrycker sej angående c9. Personliga åsikter har ju alla rätt till men personligen uttrycker inte jag mej kritiskt till något jag inte upplevt själv eller har bristfällig fakta till.

      Delete
    3. Jag har inte gjort programmet själv, men jag har läst beskrivningen av hur programmet ser ut och bildat min uppfattning. Jag har blivit kontaktad av en som ville erbjuda mig ett gratispaket av C9 som samtidigt förklarade vad som ingick i programmet. Sen har jag har hört kostrådgivares åsikter kring detta och så har jag förstås sett hur man gör reklam om C9 på bloggar. Jag har en annan åsikt än dig, men jag har inte bristfällig fakta.

      Det kan säkert marknadsföras på 'många olika sätt' som du skriver, men alla jag sett har gjort på samma sätt, dvs med beskrivning av vad de ätit, hur mycket de gått ner i vikt, samt med före- och efterbilder. Några har skrivit att de känt sig piggare, men flera har också skrivit att de känt sig hungriga och trötta. "Det lättaste sättet att mäta resultat är via mått" används som argument, men jag tycker det är ansvarslöst när man påstår att det inte är ett viktnedgångsprogram. Isåfall borde man lägga till någon varning om att det inte rekommenderas till underviktiga, eller att det är tänkt som en början till dig som behöver(!) gå ner i vikt.

      Som jag även svarade åt Caroline här tidigare så håller jag med om att också övervikt är ett problem, men det är ju inte enbart överviktiga denna produkt riktar sig till, eller hur? Jag förstår din poäng med att det är enklare att direkt få en handbok i handen, men som sagt så tycker jag det är marknadsföringen det är fel på.

      Delete
  20. Skönt att läsa att det finns många andra som är helt imot c9. Jag tycker det har blivit ren hysteri kring c9 o var och var annan håller på med det för att få en plattare mage! O som du säger, de marknadsförs int som en gå ner i vikt diet, men ändå handlar det bara om det. O kilona man tappar kan jag lova är vätska som kommer lika fort tillbaka. Dessutom är c9 ingen billig detox, kostar faktiskt överdrivet mycket enligt mig.. ha en fin fredag :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack för din kommentar! Det har verkligen blivit lite hysteri kring det här och jag tyckte det var dags att kritisera det lite också, skönt att så många håller med mig! Ha en fin fredag du också :)

      Delete
  21. Tack för att du tar upp det här! Jag reagerade inte så mycket först, någon enstaka bloggare hade hittat en ny bantningsmetod och var lycklig över att ha gått ner i vikt av att inte äta. Trevligt för dem, men inte så värst smart att betala dyrt för det tänkte jag. MEN. Att sedan massor med människor vill hålla på med det här? Det är skrämmande. Att företaget förmedlar tankar om ett bättre liv och att du ska uppnå dina drömmar verkar dessutom inte handla så mycket om hälsa, mer om pengar. Du ska inte leva hälsosamt, utan leva på att sälja bantningspreparat. Konstigt.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag tyckte det var på tiden att någon ifrågasätter detta! Otroligt kul att folk uppskattar det också. Jag håller med dig helt, jag förstår inte hur det kan ha blivit så populärt.

      Delete
  22. Yes! Skitbra! Skönt att läsa om lite andra perspektiv, som är väl formulerade dessutom. Heja alla magar!

    ReplyDelete
  23. Amen! Håller SÅ med! Har funderat på exakt det här de senaste veckorna och bara väntat på att det ska börja komma några motreaktioner på alla dehär c9-inläggen.

    ReplyDelete
  24. Tack Karro för ett väldigt bra skrivet inlägg! Du har rätt på många punkter. C9 framfart skrämmer även mig. Jag detoxar själv ungefär två gånger per år, kör på naturliga detoxar utan piller och sånt.. Det som många inte tänker på är ju att detoxa handlar ju också om att tänka kritiskt på det vi sätter PÅ kroppen, där far nästan mest gifter in, genom vår stackars hy. Värt att tänka på 😊 /Emilia Härmälä

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack Emmi för feedbacken! :) ja precis, det finns många olika sätt att detoxa på och jag tror definitivt att man borde vara lite kritisk före man hoppar på första bästa kur! Själv har jag försökt byta ut så många vardagliga gifter som möjligt och kommer att fortsätta med det i framtiden också :)

      Delete
  25. Ja!Jag har alltid haft svårt för sån här sektliknande marknadsföring och hemmaförsäljning, där de som håller på med det blir så... enkelspåriga?

    En avlägsen bekant frågade för ett tag sedan om jag hört talas om Forever och C9 - "Tjäna lite extra, gå ner lite i vikt, må bättre, nå dina drömmar!". Blev både irriterad och ledsen, för jag väger 52 kg till 170 centimeter och verkligen inte behöver gå ner nånting. Och så här har jag sett ut länge, den här personen vet det mycket väl. En sån här detox skulle ta bort kilon jag inte har råd att mista! Så obehagligt att så många är så okritiska till detta.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Håller med dig helt! Fy vad hemskt, jag förstår att du blev ledsen, det hade jag också blivit!! Du får försöka att inte ta det personligt, eftersom personen säkert var ute efter att sälja och inget annat... Men man borde ju kunna tänka efter lite!! Herregud.

      Delete
  26. Ojdå, har helt missat att det skrivs så mycket om C9 programmet. Själv läste jag om andra aloevera produkter i en viktminskningsblogg för ~3 veckor sen å av en slump hitta jag C9 så bestämde mig för att prova eftersom jag behövde en kick-start. Är ingen vän av sopp-dieter å jag vet att de int funkar i längden. Varför jag valde C9 e för att jag tyckte det lät rimligt och jag kunde äta vanlig mat men samtigt fick jag mitt gamla mönster brutet. Dock var det just endast en kick-start som boostade min motivation, det var först efter C9 som upp-till-bevis att fortsätta viktminskningen började. Å nej, hade aldrig tidigare provat några aloevera produkter å är ej heller återförsäljare av dessa men ville framföra min åsikt eftersom jag tycker att C9 fungerade bra. Tycker inte heller att programmet marknadsförs som viktminskning utan bara nån typ av detox.

    ReplyDelete
  27. Ny läsare här, hej! :) har suttit hela morgonen och läst igenom dina inlägg efter att jag hittade din blogg, och måste nog bara säga WOW. Du e modig som vågar stå för dina åsikter även om du (antagligen(?)) vet om att ditt kommentarsfält kommer bombaderas med en massa skit. Har förresten själv funderat på detta omtalade C9.. Men efter att jag läst detta inlägg ändrade min åsikt direkt ;) hehe. Tack för det! Bara slöseri med pengar på sånt man kan göra gratis :D ps. Din mamma e supercool! (Y) hade henne som vikarie i högstadiet(?) nåja, det var typ 10 år sen.. :P

    ReplyDelete
    Replies
    1. HEJ! Åh alltså vad glad jag blir, du förstår inte hur mycket en sån kommentar betyder för mig! Det är såna som dig som gör mig motiverad till att fortsätta skriva! Och jo, när man står för sin åsikt får man vara beredd på lite pajkastning ibland, men det har hållits förvånansvärt städat här ändå tycker jag. Haha jag ska hälsa min mamma det, hon blir nog glad! Tusen tack för din fina kommentar :) <3

      Delete
  28. Det här är första gången jag läser din blogg och jag vill säga TACK! Hamnade här eftersom jag läste den här artikeln om träningshetsen i bloggvärlden. (http://svenska.yle.fi/artikel/2015/11/01/vem-ansvarar-vikthetsenen )
    Håller själv på och tillfrisknar från en ätstörning och är så otroligt trött på vikt- och träningshetsen som finns överallt, trots goda försök slipper du inte undan. Detoxer, dieter, kostråd m.m. som i många fall inte alls stämmer överens med verkligheten, men som betalar bra för dietindustrin, tycker jag är total bullshit som ingen borde marknadsföra på sin blogg. Därför tackar jag dig för att du är så tuff och säger nej.
    Jag blev väldigt glad och motiverad av ditt inlägg! Du äger! 👊🏼😃

    ReplyDelete
  29. Det här är första gången jag läser din blogg och jag vill säga TACK! Jag hamnade på din blogg när jag läste denhär artikeln om tränings och smalhetsen i bloggvärlden. http://svenska.yle.fi/artikel/2015/11/01/vem-ansvarar-vikthetsen
    Håller själv på och tillfrisknar från en ätstörning och är så otroligt trött på den ständiga vikt ovh träningshetsen som finns överallt.
    Dieter, detoxer, kostråd m.m. som ofta inte ens stämmer överens med verkligheten, men betalar bra för dietindustrin är total bullshit som ingen bloggare borde marknadsföra på sin blogg enligt min åsikt.
    Jag vill därför säga tack till dig som är så tuff och säger nej och dessutom skriver ett så bra inlägg ur ett sunt perspektiv. Blev superglad och motiverad av ditt inlägg. Du äger! 👊🏼😃

    ReplyDelete
    Replies
    1. Åh tack, vad GLAD jag blir!! :) <3

      Delete
  30. Jag har nu "detoxat" i snart en vecka - för mig innebär det att jag lagt av med kaffe och rent socker. Jag dricker en hjälpande naturprodukt samtidigt, men jag gör inte det här för att bli smal, utan för att fundera över vad jag egentligen stoppar i mig. Ganska roligt och utmanande, mest för psyket och för insidan av kroppen. Utsidan skiter jag i :) Iaf med hänvisning till detox ;) Bra inlägg!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Precis så tänker jag också, tack för din kommentar!! :)

      Delete
  31. tack tack tack för detta inlägg! alla pratar om c9 just nu och tjatar om att en ska skicka privat meddelande till dem för att veta mer (aka de vill sälja). blir så fruktansvärt triggad av det. tack för ett sunt och bra inlägg!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack tack tack för din kommentar! Släng alla såna meddelanden i papperskorgen direkt ;)

      Delete
  32. Jag googlade "vad är c9" och av en slump valde jag att klicka mig in här. Tack för ett fantastiskt inlägg. Tack för att du stoppade mig när jag höll på att falla för hetsen kring detta. Du skriver det jag hoppas att de flesta tänker, men glömmer bort i all vikt och uteseendehets.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack för din fina kommentar, den gjorde min dag! Så glad att inlägget kunde ändra din syn på saken. KRAM!

      Delete
  33. Tack för ett mycket bra inlägg! Bra att du vågar gå emot hysterin om att gå ner i vikt/ detoxa och må bättre-bli framgångsrik-lev längre-vara frisk etc etc. Det är tyvärr inte så enkelt. Dessutom så kostar den här "kuren" mycket pengar. Hur bra mår man om man efter kuren misslyckas?? Går upp i vikt igen??? Precis som du skriver är inte övervikt bra men det går att göra på annat vis.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack för din fina kommentar! Jag tror inte heller på såna här kurer över huvud taget.

      Delete
  34. Blir även jag lite arg när jag läser om olika sätt att detoxa med olika saker som kostar en massa pengar. Som flera andra här anser jag att om man vill vara snäll mot kroppen, kan man äta nyttigt,dricka vanligt vatten och motionera. Vill man gå ner i vikt behöver man bara tänka att man ska äta mindre kalorier än man gör av med men se till att man får i sig den näring man behöver. Och en sak till......googla Aloe vera leverpåverkan......Det är inte alla som mår bra av denna "kuren".

    ReplyDelete
  35. Hej! Vet inte om du bloggar fortfarande men ville bara påpeka! Jag har läst om c9 och verkligen tänkt över att testa på men när jag läste ditt inlägg stqnnade jag till och sa till mig själv. Jäklar det stämmer varför ska man svälta i 9 dagar? Sen går man bara upp de man gått ner!! Alla batningstips är falska. Rätt tips är rätt kost och träning så enkelt är det!
    Tack!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej! Jodå, jag bloggar fortfarande, men på en ny portal nu för tiden. Men ibland tittar jag in här för att se om det trillat in några kommentarer. Jätteroligt att läsa din, ännu roligare att höra att mitt inlägg kunde ge dig den insikten! Tack för feedbacken, KRAM!

      Delete

Välj 'Namn/webbplats' för att kommentera. Webbplats måste inte anges, det räcker med ett namn.
Det går också att kommentera anonymt.
:) Jag svarar på kommentarer i egen blogg!