1 Karolinas Kaos: Whaaat, you can make a face mask out of stuff from your fridge?

Thursday, September 17, 2015

Whaaat, you can make a face mask out of stuff from your fridge?

Tack Jenna för rubrikenJag har under den senaste tiden testat på några olika hemmagjorda ansiktsmasker och häromdagen improviserade jag ihop en kombination av några jag sett på internet. Huden känns pigg och uppfriskad efteråt och detta kommer helt klart att bli en favorit i höst/vinter, så jag tänkte dela med mig av receptet till er. 

Alla ingredienser jag hade hemma var inte ekologiska, men det går ju att köpa såna varianter av dessa om man vill ha 100% ekologiskt. Sen behöver man ju faktiskt inte ha alla ingredienser heller!

Kokosolja motverkar rynkor, återfuktar huden, har läkande effekt på sår och ärr, motverkar akne och rodnader och är dessutom antiinflammatorisk och antibakteriellt.

Honung är också antibakteriellt, antiinflammatoriskt och tar bort döda hudceller. Dessutom är den djuprengörande, återfuktande och har visat sig hjälpa mot bl.a. rosacea

Citron är sammandragande för huden och förebygger den från att bli oljig. Citron främjar även bildandet av nya hudceller och tack vare dess desinficerande egenskaper har den visat sig hjälpa mot akne den också!

Tea tree olja är bakterie- och infektionshämmande och har länge använts vid behandling av finnar, oren hud och även akne. Ni kan läsa mer om oljans användningsområden här.

Kaffe stramar åt huden och ger den ny energi. Dessutom funkar sumpen som en peeling när du sköljer bort masken efteråt.

2 comments:

Välj 'Namn/webbplats' för att kommentera. Webbplats måste inte anges, det räcker med ett namn.
Det går också att kommentera anonymt.
:) Jag svarar på kommentarer i egen blogg!