1 Karolinas Kaos: Tutorial: Så fräschar du till bakgrunden i dina bilder!

Friday, September 4, 2015

Tutorial: Så fräschar du till bakgrunden i dina bilder!

Jag är ingen mästerfotograf och jag använder inte Photoshop, men däremot har jag alltid varit väldigt intresserad av att trixa med datorer och olika program. Som jag tidigare nämnt använder jag mig av PicMonkey när jag fixar mina bilder och jag kan verkligen rekommendera det åt alla! Det är ett av de mest lättanvända programmen jag nånsin använt och det innehåller precis allt vad jag behöver. Jag har betalat för ett premium-medlemskap (några euro i månaden) så jag får tillgång till alla verktyg i programmet.

Har du inte en egen fotostudio? Har du ingen snygg vägg att fota vid? Har du tagit en bild där bakgrunden lämnar en del att önska? Inga problem, det är lätt att fixa! Jag har egentligen inga perfekta ställen i lägenheten att fota på, men jag har hittat ett sätt som jag enkelt kan fixa det i efterhand. Jag har gjort en liten snabb tutorial som visar hur man enkelt kan trolla bort störande detaljer i bakgrunden av en bild. Det finns säkert enklare sätt att göra det här också, men här är nu åtminstone ett sätt for dummies ;)




Här är en gif som visar hur stor skillnad det blir bara för att man ändrar bakgrunden i en bild. Jag har retuscherat bort handtaget, dörrkarmen och lampknappen och sen ändrat ljuset i bilden och vips är det bara min Adidaströja som står i fokus. Här nedan ser ni ett snabbspolat videoklipp som visar hur jag har gjort den här bilden!

6 comments:

  1. Åj kul med en video, och tack för tipset :D

    ReplyDelete
  2. Jag har länge funderat på att pröva premium av picmonkey, får nog lov att slå till snart.

    ReplyDelete

Välj 'Namn/webbplats' för att kommentera. Webbplats måste inte anges, det räcker med ett namn.
Det går också att kommentera anonymt.
:) Jag svarar på kommentarer i egen blogg!