1 Karolinas Kaos: Panik!

Saturday, September 5, 2015

Panik!

Jag måste skriva av mig lite. Jag höll på att stressa röven av mig åt detta igår, så jag måste dela med mig lite och skulle faktiskt behöva lite pepp för att orka med det här.

Under mina två första studieår har jag fått goda vitsord i så gott som alla tenter och kurser, allt är avklarat och jag är skitnöjd med mig själv osv. Förutom en kurs. Jag har gått kursen redan under mitt första år på PF, men efter att ha failat under det första tenttillfället orkade jag aldrig ta tag i det igen. Jag tänkte varje gång "jag skriver vid nästa tillfälle", men det hände liksom aldrig. Det har gnagt lite i mitt bakhuvud hela tiden, men eftersom jag har haft helt tillräckligt fullt upp ändå har jag helt enkelt inte kommit mig för att göra det.

Nå, till min stora lättnad såg jag att kursen skulle gå på Öppna Universitetet nu i höst och bestämde mig för att anmäla mig och gå om kursen. Öpu-kursen skulle nämligen vara en intensivkurs på tre dagar följt av en hemtent, vilket ändå känns relativt smärtfritt. Jag älskar Öpus kurser, de är så effektiva och oftast riktigt intressanta. Jag hade kollat upp vem som drog kursen och till min förtjusning var det dessutom min absoluta favoritlärare.


Men... Så kommer PF och sätter käppar i hjulet. Förstås. För att få fara på praktik i höst, närmare bestämt fr.o.m. den 19 oktober, måste alla pedagogikkurser vi hittills gått (25 sp) vara godkända. Därför hade jag ju tänkt gå den här kursen i början av oktober, för att liksom få det undanstökat, men nej, det finns ytterligare krav. Tre veckor före praktiken inleds ska ett studieintyg vara inlämnat där det framkommer att alla kurser är genomförda och godkända. Den som är kvick i huvudet kan alltså räkna ut att 1-3 oktober är precis tre veckor före 19 oktober. Och eftersom hemtenten skrivs efter utförd kurs hinner jag helt enkelt inte få med kursen på det där intyget som ska lämnas in.

SNARK. Jag mailade i panik några personer och frågade om det går att komma förbi det här på nåt sätt och hoppades på lite flexibilitet, liksom "okej, vi vet ju att du ska gå kursen nu i höst, du får in poängen en vecka för sent visserligen, men okejdå, för den här gången"... But noooo, det gick inte för sig. Nej, som svar fick jag: "Om du inte får igenom kursen till den 1:a oktober kan du inte göra praktiken i år." ARE YOU KIDDING ME?! Ska jag gå den nästa år istället bara för att ni inte kan vänta i några dagar på att jag får den godkänd?! Och för att jag fått info om detta så sent som DENNA VECKA?

Jag fattar att det är mitt eget fel och att jag borde ha tagit tag i det här mycket tidigare, samt att jag kunde ha kollat upp kraven för praktiken på egen hand, men vem gör det? Ibland blir jag så sur att det inte finns någon medmänsklighet på universitetet över huvud taget. Jag menar, jag har faktiskt skött mig till punkt och pricka annars, men ett enda misstag så ska man straffas.


Efter lite panik mailade jag min faktiskt ganska underbara egenlärare som informerade mig att jag har en chans att tenta bort skiten nästa veckas fredag under ett allmänt tentamenstillälle. Det känns himla surt att börja råplugga inför det nu, med noll minne av vad kursen egentligen handlade om, men vad har jag för val? Så idag har jag varit och lånat två ytterst intressanta böcker och kommer alltså att sitta med näsan i dem ungefär en vecka framåt. Blir jag inte godkänd nu är jag alltså screwed. Blandade känslor: skönt att det fanns en lösning och att jag (förhoppningsvis) inte måste gå praktiken nästa år, men panik över att jag måste bli godkänd nu. No pressure!

10 comments:

  1. Hejaheja!! Är i lite likanande situation. Anmälde mig till en fördjupningsstudie och ska nu studera till arbetsfysioterapeut på FINSKA. Sitter och kämpar med böckerna, lagtexter och annat på finska och ska skriva förhandsuppgifter som ska va inlämnade idag.
    Suck och stön!
    MEN känslan när du och jag klarar detta kommer va obeskrivlig! Självförtroendet stiger lite grann och allt blir lite lättare. Jag brukar tänka: Det här har jag aldrig provat på tidigare, så det kan jag nog!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oj, det låter tufft! Tack för peppet och lycka till du också :D

      Delete
  2. Lycka till med tentan o praktiken! Hoppas det löser sig för dig :)

    ReplyDelete
  3. Alltså nää... ÅA när det är som bäst. -.-' Jag lider med dig Karro. Det här med kommunikation är verkligen inte en av Peffans starka sidor......

    Se till att prioritera bort ALLT annat än tentläsningen nu och råplugga i ett par dagar så går det säkert vägen på fredag. Huvudsaken är ju att du får godkänt, så kolla upp vad som är de huvudsakliga kursmålen och se till att du har dem under kontroll. Då löser det sig.

    Sänder en massa virtuella peppkramar till dig! <3

    ReplyDelete
    Replies
    1. Eller hur! Nej det är ju inte det, ibland undrar man nog hur de riktigt tänker... Men jag ska följa dina råd, tusen tack för din kommentar :) <3

      Delete
  4. Ibland känns det bättre när man får skriva av sig! Eftersom detta är mitt första år på en högre utbildning så är jag också lite nevös inför tentor och sånt, dessutom när det är kemi som jag är riktigt dålig på. Men det behöver jag inte tänka på riktigt ännu! :)

    Lycka till nu, jag känner på mig att du kommer klara det! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det gör ju det! Tack för din kommentar och lycka till du också! :)

      Delete
  5. Karro, dedär klarar du galant! Lyckospark<3

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oj Daniela ja hoppas du har rätt! <3 (ÅNGEST!!)

      Delete

Välj 'Namn/webbplats' för att kommentera. Webbplats måste inte anges, det räcker med ett namn.
Det går också att kommentera anonymt.
:) Jag svarar på kommentarer i egen blogg!