1 Karolinas Kaos: Mina bok-cravings just nu

Thursday, September 17, 2015

Mina bok-cravings just nu

Jag har så många böcker jag vill köpa och läsa just nu! Bokhyllan fylls hela tiden med nya böcker som jag knappt hinner läsa, men ändå kan jag inte låta bli att samla på mig fler. Det är något alldeles speciellt med en helt ny bok. Jag ska till följande lista vad som finns på min önskelista just nu. Inlägget innehåller affiliatelänkar.

Onda boken. Först ut på listan är Kaj Korkea-ahos senaste roman som alla talar om just nu! Åbo, höst, studiekretsar och inslag övernaturliga händelser. Jag älskar att han använder sig av välbekanta miljöer och gör dem spännande. Att boken dessutom utspelar sig på litteraturvetenskapliga linjen vid Åbo Akademi gör mig inte mindre intresserad (det var där jag började studera 2012 - och kanske kommer att fortsätta om ett par år med mina modersmålsstudier). Jag MÅSTE läsa den här! 

"Inte ett ord känns malplacerat, inte en mening ogenomtänkt." skriver recensenten i Affärsmagasinet Forum och "Kaj Korkea-aho rör sig mellan komik och mörk thriller med en imponerande lätthet." skriver de på Svenska Yle. Jag älskade Gräset är mörkare på andra sidan och jag tror hårt även på denna. Finns att köpas [här].



Svenska skrivregler. Det spelar ingen roll om du ska skriva studentexamen, ett formellt brev, ett nytt cv eller om du har funderingar kring hur semikolon, citattecken eller tankestreck ska användas - alla svar finns i denna bok. En must-have som jag har tänkt köpa tusen gånger, men aldrig kommit mig för att göra. Inbunden [här], e-bok [här].


I am Ozzy. Jag gillar biografier väldigt mycket och av någon anledning är jag speciellt förtjust i lite tragiska sådana, gärna med mycket sex, drugs & rock'n'roll. Därför är några av Neil Strauss böcker mina absoluta favoriter, bl.a. Att älska som en porrstjärna (Jenna Jameson), The Dirt (Mötley Crüe) och Den långa vägen ut ur helvetet (Marilyn Manson). Nu är det inte Strauss som skrivit boken om Ozzy, men även den har fått suveräna recensioner och jag är riktigt sugen på att läsa den! Finns [här]. 




Mitt nya jag. Jag gillade Sophie Kinsellas Nya kontakter skarpt och det var också den första boken jag läste av henne. Lättsmält, riktigt rolig och lämnade mig med en bra eftersmak. Jag var inte lika förtjust i En shopaholics bekännelser, mest för att jag blev så irriterad på huvudkaraktären, men visst gillade jag den också. Skönt tidsfördriv när man inte orkar tänka så mycket. Mitt nya jag har fått riktigt bra recensioner och jag tror att jag kommer att gilla denna! Finns som pocket [här]. 


Sent i november. Efter att ha läst en recension på Marias blogg bestämde jag mig för att lägga till Tove Janssons muminböcker på min to-read-list. Jag har läst Pappan och havet, så då har jag bara åtta stycken till att läsa hehe. Borde man kanske läsa dem i rätt ordning, eller är de helt fristående? Vet någon? Om man ska tro på vad alla andra säger kan hur som helst Sent i november vara den bästa av alla muminböckerna, så därför är jag mest intresserad av den just nu. Finns [här].

Kreativitet & mindfulness. Jag har ju redan köpt en av alla dessa målarböcker för vuxna, men jag har verkligen tyckt så mycket om den här serien att jag skulle kunna tänka mig att köpa en till. Dessutom har de gått ner en aning i pris nu! Kreativitet & mindfulness-serien finns [här].



Om du registrerar dig som studerande får du en massa bra erbjudanden och dessutom rabatt på ditt första köp. Klicka här eller på bilden för att komma till registreringen. 



Har ni några heta boktips som jag har missat? Ni ser ju ungefär vilka genrer jag är intresserad av, så kommentera jättegärna några mysiga höstbokstips här under inlägget!

10 comments:

  1. Det enda vi verkar ha gemensamt är chic-lit, har funderat lite på att läsa kinsellas böcker men inte kommit mig för. Kanske blir nästa inköp på bokfronten :) För övrigt älskar jag att läsa på engelska! Jojo moyes böcker kan jag varmt rekommendera. Lättlästa och härliga :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag som annars aldrig läser chick lit gillade faktiskt Kinsella, så tycker absolut du ska ge henne en chans! Jo en del böcker har jag läst på engelska, ofta är det bättre på originalspråket! Ska kolla in Moyes, tack för tipset :)

      Delete
  2. Vad roligt med boktips! Jag älskar också att läsa.. Just nu har jag börjat läsa pojken i kappsäcken, en kriminalroman. Verkar riktigt lovande. Har också hunnit läsa två mumin-böcker i år, bland annat sent i november. De flesta böcker jag läser just nu är sådana jag lånar från biblioteket,ur föräldrarnas bokhylla eller av nån kompis.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kul att det gillas! Jo alltså på biblioteket finns ju det mesta faktiskt, men jag tycker det är så mysigt att köpa hem böcker och fylla bokhyllan med dem, vet inte varför :D

      Delete
  3. Man vet att man är studieskadad när man önskar sig Svenska skrivregler! ;) Jag har lånat den från Tritonia och förlängt den i två år typ. Den kommer ju till nytta prick hela tiden! Borde kanske köpa ett eget exemplar... Onda boken vill jag också läsa. Älskar Korkea-ahos böcker. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahah sant! Men den är ju SÅ bra, jag bara måste få den! Ska nog önska mig den till födelsedag tror jag ;) smart annars att låna från Tritonia, hade jag inte tänkt på...

      Delete
  4. jag ha läst Mitt nya jag, den e bra! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ska läsa den så fort ja bara hinner :D

      Delete
  5. Har läst ozzys bok och den e riktigt bra :) och har mitt nya jag färdig läst i bokhyllan som du gärna få ta över!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ska kolla in dem båda snarast :) haha sänd den på posten vettja!

      Delete

Välj 'Namn/webbplats' för att kommentera. Webbplats måste inte anges, det räcker med ett namn.
Det går också att kommentera anonymt.
:) Jag svarar på kommentarer i egen blogg!