1 Karolinas Kaos: Fråga om bloggsamarbeten

Wednesday, September 9, 2015

Fråga om bloggsamarbeten



Den här frågan fick jag i måndags och jag bestämde att svara på den i ett längre inlägg eftersom det är svårt att förklara det här riktig kort. 

Ibland får man som bloggare erbjudanden av olika företag som vill göra samarbeten med en, oftast skickar de mail och erbjuder något i utbyte för t.ex. ett inlägg där man lyfter fram en produkt eller tjänst. I min kategori samarbete har jag samlat alla mina samarbetsinlägg. Vissa av dem har kontaktat mig, andra har jag själv kontaktat, men i de flesta fall har det varit fråga om att jag får hem några produkter gratis i utbyte mot ett inlägg där jag recenserar och/eller tipsar om produkterna. Sen har vi det sista alternativet: "affiliatesamarbeten". I mitt inlägg där jag tipsade om produkter från Ellos var det fråga om affiliatelänkar och det fungerar på ett lite annat sätt. 

Jag "lärde" mig om detta med affiliate på Saras blogg (hennes två inlägg om detta finns här och här) och det handlar alltså om att registrera sin blogg på en hemsida (TradeDoubler), ansöka om att få göra samarbeten med olika företag, vänta på att bli godkänd - och sen är det bara att börja länka hejvilt. Företaget kollar alltså upp ens hemsida/blogg för att sedan avgöra om de vill göra samarbeten med en eller inte. När jag länkade till Ellos hade jag alltså ansökt om att "få göra reklam" för dem, blivit godkänd och sen skrev jag ett inlägg. Som bloggare får man någon liten procent av försäljningen som kommit in tack vare ens blogg. 

Låt oss säga att ett företag betalar ut 10% som provision åt bloggare. Om mina läsare då köper för 100€ tack vare min länk får jag alltså in 10€ på mitt konto. Så i slutändan är det inte många euron som kommer in via affiliate om man inte har en jättestor blogg, så därför kommer jag som sagt verkligen bara använda affiliatelänkar när jag vill tipsa om något bra erbjudande. Större bloggare kan säkert tjäna riktigt bra på detta sätt, men så naiv är jag inte att jag tror att jag ska bli rik på det haha. 

En sista grej jag har märkt med affiliate är att jag blir så himla inspirerad till att blogga av det. Nu när jag har blivit godkänd av några av mina favoritföretag vill jag såklart slänga upp en massa inlägg om dem, för det finns verkligen bra grejer att tipsa om! Det är ju kul att de godkänt min blogg och att jag i samarbete med dem får göra reklam. Men det här är ingen reklamblogg, så jag ska försöka hålla det någorlunda städat här! ;)

Vad tycker ni om reklam/tips på bloggar? Ärliga åsikter hit tack!

6 comments:

  1. Har inte hört om det där företaget förr faktiskt haha! Själv använder jag mig av Blogfame som funkar hur bra som helst! Man behöver inte vänta på att bli godkänd utan alla företag som är med i Blogfames nätverk finns redan på deras hemsida, smidigt tycker jag! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det låter ju riktigt smidigt faktiskt! Men det verkar vara helt svenskt väl? På Tradedoubler gick det att registrera sig i Finland, så man kan länka till .fi-länkar. Men visst, nog skulle man ju kunna länka till vissa svenska företag också :) ska kolla upp det där, tack för tipset!

      Delete
  2. Hej! Det var jag som ställde frågan :) Även om jag inte ha någon egen blogg så läser jag många bloggar (bl.a. din) och jag har sett att det skrivits en del om reklam och samarbeten på sistone men aldrig orkat läsa de inläggen i och med att jag inte riktigt förstått saken. Men NU förstår jag, tack för detta inlägg :D Jag tycker det är okej med reklam på bloggarna så länge det inte är för mycket av dem och så länge det står att det är reklam/samarbete och om bloggaren är ärlig då hen skriver om produkterna :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kul att höra att du läser min blogg! :) Jo det har varit mycket skriverier om det här på sistone, men ändå finns det fortfarande många bloggare som av någon konstig orsak inte nämner i sina inlägg att det är fråga om reklam. Lite oärligt kan jag tycka! Men vad bra om mitt inlägg var till hjälp, och tack för din kommentar :)

      Delete
  3. Aha, tack för ett upplysande inlägg av en som aldrig varit tillfrågad eller själv sökt samarbetspartners! Nu förstår jag mycket bättre hur det funkar!

    ReplyDelete

Välj 'Namn/webbplats' för att kommentera. Webbplats måste inte anges, det räcker med ett namn.
Det går också att kommentera anonymt.
:) Jag svarar på kommentarer i egen blogg!