1 Karolinas Kaos: Alla har rätt till läsning!

Saturday, September 19, 2015

Alla har rätt till läsning!

I torsdags var vi som studerar modersmål på ett seminarium och lyssnade på Birgitta Boucht och Jolin Slotte som diskuterade om genren lättläst litteratur, som i ärlighetens namn var något helt nytt för mig. Det handlar alltså om att man tar en bok, bearbetar den (stryker vissa meningar, karaktärer, detaljer och svåra ord) och gör den mera lättläst helt enkelt. Poängen är att genren ska hållas som den samma, den tänkta mottagargruppen ska vara den samma och hela känslan i ursprungsromanen ska förbli den samma.

Finlandssvensk LL-litteratur. 

Under seminariet diskuterade de bl.a. Birgitta Bouchts Tusenblad som bearbetats av just Jolin Slotte. Det var riktigt intressant att lyssna vad de hade att berätta och de verkade vara så underbara människor. Är riktigt glad att vi fick ta del av det här seminariet faktiskt, och jag känner ännu en gång att jag verkligen valt rätt biämne. 

Några infoblad!

Tusenblad, Orgelbyggaren & Där vi en gång gått fick vi med oss hem!

Lite anteckningar från föreläsningen.

Har du svårt att orka igenom böcker? Har du en vän med läs- och skrivsvårigheter? Känner du en tonåring som är helt ointresserad av böcker och läsning? Kolla då in LL-litteratur! Dess syfte är just detta: alla ska ha rätt till läsning och de upplevelserna den för med sig. Ni kan läsa mer om lättläst litteratur här och här

8 comments:

  1. Lättläst litteratur fick jag upp ögonen för då jag jobbade på en specialskola, hade inte tänkt så mycket på att det fanns tidigare. Jättebra att det görs, för läsning ska ju faktiskt vara till för alla! :)

    ReplyDelete
  2. Där vi en gång gått är en av mina favoritböcker :-) Vore intressant att läsa den i lättläst version också

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag ska försöka läsa båda versionerna så fort jag bara hinner :D

      Delete
  3. LL-litteratur har vi förstås diskuterat många gånger på speciallärarutbildningen. :) Det är verkligen toppenbra att det finns sådan! Det finns till och med nyhetstidningar i lättläst format. :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag tycker det är väldigt märkligt att jag inte hört om det förrän nu heller, men bättre sent än aldrig antar jag. Oj vad häftigt, och vad BRA! Det måste jag kolla upp också! Tack för tipset ;)

      Delete
  4. Ulla Stina Åman22 September, 2015 15:33

    Välkomna allihopa till Lärum-förlaget på Öppet hus i våra nya utrymmen i Vasa på Storalånggatan 60 den 6 oktober kl 13-17. Då får ni bläddra i en massa lättlästa böcker (bland annat och en hel massa annat intressant samtidigt som ni får lite smått och gott att tugga på - och förstås träffa oss alla på FDUV/Lärum ;)
    Ulla Stina på Lärum
    PS Ta med er alla andra som kan vara intresserade av bl.a. lättläst ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Låter intressant! Tack för tipset :)

      Delete

Välj 'Namn/webbplats' för att kommentera. Webbplats måste inte anges, det räcker med ett namn.
Det går också att kommentera anonymt.
:) Jag svarar på kommentarer i egen blogg!