1 Karolinas Kaos: Mina favoritappar just nu

Wednesday, August 26, 2015

Mina favoritappar just nu

Andrea tipsade för en tid sedan om några appar som hon använder sig av just nu och jag hade lustigt nog länge tänkt göra ett likadant inlägg, så här kommer nu några app-tips från mig också!


1. Expense
Detta är en ekonomi-app som hjälper dig få koll på vart dina pengar smiter. Du skriver in varje inkomst och varje utgift och väljer kategorier för dessa. T.ex. -9,70€ lunch, -20€ clothing, -400€ rent, +1500€ salary osv. Sen delar appen automatiskt in dina inkomster och utgifter i diagram, så man får se hur mycket man spenderar på de olika kategorierna. Wuups, 200€ i hämtmat på tre veckor kanske? Om man ser det svart på vitt så blir det lättare att tänka efter och spara också.

Plus: 
- Appen kan användas individuellt eller för ett helt hushåll
- Det är möjligt, men också frivilligt, att lägga upp en budget i appen
- Överskådlig, snygg och lätt att använda

Minus: 
- Man måste själv mata in alla utgifter, till skillnad från vissa appar på den svenska marknaden (t.ex. Tink) som är kopplat till ens bankkort och automatiskt delar in utgifterna i diagram osv.


2. Lifesum
Kanske den bästa hälsoappen hittills. När man registrerar sig ber den om längd, vikt, målvikt och allmän info om dig. Det går också att använda som hålla-vikten-app, man måste alltså inte ha som mål att gå upp eller ner i vikt. Med hjälp av appen får man koll på hur mycket man ätit under dagen, om man ligger under eller över det rekommenderade näringsintaget osv. Jag använder inte appen slaviskt, men tycker att det har varit jättelärorikt att använda den i några dagar. 

Plus:
- Det går att skanna streckkoden på produkten du äter för att få upp info om vad just den varan innehåller, du måste alltså inte hålla på och skriva in "knackkorv" varje gång, utan kan bara snabbt läsa av koden och lägga till i matdagboken
- Appen kommer med peppande kommentarer, t.ex. berömmer en om man druckit tillräckligt med vatten, eller säger att man är duktig om man ätit tillräckligt
- Du får själv bestämma om din målvikt ska vara under, över eller densamma som din nuvarande vikt, det handlar alltså inte om att "gå ner i vikt så snabbt som möjligt"
- Man kan också logga in på sitt konto via datorn och få en ännu mer överskådlig överblick av appen

Minus:
- Det kostar extra om man vill ha de riktigt bra funktionerna, som LCHF-inställning, snabba genvägar osv



3. Font App
Har ni undrat hur folk får såna där ⓒⓞⓞⓛⓐ ⓣⓔⓧⓣⓔⓡ på instagram? Font App är en av många appar som hjälper en med detta. Bara skriv in din text, kopiera texten och klistra in i instagram. Inte den viktigaste appen i livet, men ibland är det kul att använda den tycker jag!

Plus:
- gratis att ladda ner
- de (enligt min åsikt) snyggaste fonterna är upplåsta
- lättanvänd

Minus:
- massa ful reklam
- kostar extra om man vill ha flera fonter


4. Afterlight
Detta är min favoritapp när det kommer till snabb bildredigering för främst instagram. Jag tror den kostade något runt 1€ och det har det helt klart varit värt. Den innehåller massa fina filter och man kan dessutom göra så att bilderna är i andra format än kvadrat när de laddas upp på instagram.

Plus: 
- snygg layout, lätt att använda
- massa fina filters och funktioner
- smidig bildredigering 

Minus:
- kostar (men skulle lika gärna kunna skriva "billig" på plus-listan)


Det var mina favoritappar just nu och förutom dessa använder jag mig också fortfarande av en stor del av de appar jag listade för ett år sedan.

3 comments:

  1. Alltså Font App hittar jag inte....ska söka vidare

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag har en iPhone, så det kan hända att appen inte finns för Android, är inte säker. Men finns säkert något motsvarande :)

      Delete
    2. Jag har ju en Android.....inte hittat än..Tips ngn som har en Android ?

      Delete

Välj 'Namn/webbplats' för att kommentera. Webbplats måste inte anges, det räcker med ett namn.
Det går också att kommentera anonymt.
:) Jag svarar på kommentarer i egen blogg!