1 Karolinas Kaos: "Man blir inte brun om man använder solkräm"

Friday, August 21, 2015

"Man blir inte brun om man använder solkräm"

I Turkiet förra året brände jag mig riktigt hårt första dagen. Jag hade använt solskydd, men antagligen en med för låg spf, vilket resulterade i att mina axlar och bröst brann upp helt. Jag har aldrig varit typen som bränner mig, jag har kunnat vara i solen långa stunder utan skydd utan att bränna mig. Det är förstås inte är hälsosamt, men eftersom jag aldrig haft problem med det har jag aldrig riktigt tänkt på hur viktigt det är med solskydd heller. 

När jag brände mig resulterade det förstås i att jag inte kunde sola normalt på flera dagar, utan fick ha en sjal över de brända partierna. Jättejobbigt. Så argumentet "Man blir inte brun lika snabbt med solkräm" är ju bara skitsnack eftersom man ändå måste pausa några dagar när man bränt sig. Så i år har jag tänkt om, i år kommer jag att vara riktigt pedantisk med solkrämen, för i år tänker jag inte bränna mig!






Avslutar med ett klipp som verkligen fick mig att tänka till. Klippet visar hur solen ser oss och vad som händer när vi tar på oss solskydd. Intressant och lärorikt!

2 comments:

  1. Eller så solar man med måtta!

    När jag är på semester ligger jag högst 1 timme i solen, sedan lägger jag mig i skuggan. Använder inte solkräm och har inte bränt mig på 10 år. Tror inte att solkräm är det bästa att smeta in sig med heller. Finns inte tillräckligt vetenskapligt stöd för att kunna uttrycka sig om det här ännu, men det har börjat talas om hur solkrämens nanopartiklar tränger in i hudcellerna och därmed kan orsaka hudcancer. Jag tycker också att det låter mycket naturligare för människan att sola måttligt. Innan det fanns solkrämer var det ju få som fick hudcancer. Visst fick man cancer, men det handlade främst om magcancer och strupcancer.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja det är ju förstås det allra bästa, att sola med måtta. Jag väljer att sola med måtta och med solkräm. Fast när jag är utomlands vill jag gärna sola längre än 1h åt gången, känns inte som att det är någon vits med att åka till södern för att sedan ligga i skuggan... Om man är skeptisk mot solkräm kan man ju använda kokosolja istället som sägs innehålla ett solskydd med spf ca 15, vet inte om det stämmer dock. Jag solar ändå så pass sällan att jag inte tror att solkräm skulle kunna skada mig, tvärtom :)

      Delete

Välj 'Namn/webbplats' för att kommentera. Webbplats måste inte anges, det räcker med ett namn.
Det går också att kommentera anonymt.
:) Jag svarar på kommentarer i egen blogg!