1 Karolinas Kaos: Koppen alla pratar om

Monday, August 17, 2015

Koppen alla pratar om

Hälften av världens befolkning har mens ungefär en gång i månaden. Skulle vi inte göra det skulle vi inte bli flera här på jorden. Det är alltså så naturligt det bara blir. Allt det där vet vi, men ändå finns det fortfarande människor som ännu år 2015 tycker att det är tabu att prata om det. Jag levde i någon slags tro att vi hade blivit öppnare, att det inte är något skamligt över mens längre. Trots att det hela tiden går åt rätt håll blev jag smått irriterad när jag såg Libresses reklam om att "hålla sig samlad". Den är bara 25 sekunder lång, så ta er en titt.


Ännu på 2010-talet ska vi alltså tycka att det är lite pinsamt om vi tappar en tampong på gatan. Speciellt om det är framför en kille. Och att det därför är bäst att ha ett litet diskret fodral att gömma mensskyddet i. Snark alltså. Jag äger visserligen exakt ett sånt här fodral själv, men jag skulle inte kunna bry mig mindre om jag råkade visa ett mensskydd för någon. No shit att vi kvinnor har mens ibland. Om någon blir chockad eller äcklad åt det är det ju uppenbarligen dem det är något fel på.

Speciellt i bloggvärlden har man ändå börjat skriva mycket öppnare om den röda veckan och det tycker jag att är superbra. Ju öppnare vi vågar prata om det, desto mindre märkvärdigt blir det. Sen kan jag visserligen tycka att man tar det ett steg för långt när man väljer att springa maraton utan mensskydd eller skapa s.k. konst med mensblod, men det är en annan debatt som jag inte tänker gå in på idag.

Jag ville egentligen skriva om mens för att jag har en erfarenheter jag bara måste dela med mig av till my girls där ute. Ni har säkert hört talas om menskoppen. Jag vet, det går nästan inte att ha missat den det senaste året. Jag hade till en början inte tänkt skriva något om denna fantastiska lilla kopp eftersom det redan finns många som bloggat om det: Maria skrev om det redan i november förra året, Caroline har bloggat om en massa olika mensskydd, Rebecca hade funderingar kring hur koppen fungerar och just nu bjuder Emelie på en rabattkod på menskoppar! Men jag känner ändå att jag har några saker jag vill säga om koppen jag också.


Använd ett och samma skydd flera år - både miljön och plånboken blir glada. Simma, res och träna utan att känna dig hindrad av mensen. Och slipp irriterade slemhinnor p.g.a. uttorkande tamponger som suger åt sig all fukt i underlivet. Det låter för bra för att vara sant, eller hur? Jag tänkte ta upp några av de vanligaste frågorna som dyker upp när man snackar om koppen.

Är det inte äckligt att använda samma kopp i flera år? Nej, koppen är enkel att rengöra vid varje tömning och efter varje mens rekommenderas det att man kokar den i några minuter för att sterilisera den. Det går också att använda en skonsam tvål när man tvättar koppen. Den blir som ny! Här kan ni läsa mer om rengöringen. 

Känner man av den? Nej, när den sitter rätt så känns den ingenting. Jag var extremt skeptisk mot det här eftersom jag har hatat tamponger - jag har alltid känt av dem och tyckt att de varit otroligt obehagliga, så att tänka att en kopp inte skulle kännas av trodde jag helt enkelt inte på. Men tji fick jag! När den sitter rätt känner jag absolut ingenting. Koppen är försedd med en pigg som man kan klippa av vid behov. Vi ser alla lite olika ut där nere, så man får helt enkelt testa sig fram. 

Är det svårt att få in den? Det kan vara krångligt de första gångerna, men för andra fungerar det direkt. Jag hade lite problem i början, fick den inte att sitta på rätt plats, tyckte att det kändes lite konstigt osv, men plötsligt en dag fick jag det att fungera - och det var nog det bästa som hänt mig i mensväg.

Jag tror det är viktigt att man har gott om tid och inte känner sig stressad när man ska föra in koppen de första gångerna. Så var försiktig, ta det lugnt och ta lite (vattenbaserat) glidmedel till hjälp om det känns jobbigt utan. De flesta koppar är gjorda av silikon, som inte alls är lika strävt som en tampong - och den absorberar ingen fukt. Koppen ska sitta mycket längre ner än en tampong, här finns både illustration och längre beskrivning av var exakt den ska sitta.

Testa de olika vikningarna för att hitta det införingssättet som passar dig bäst. Ett tips är också att använda ett trosskydd första gången du testar koppen, ifall den skulle läcka. Om den läcker beror det antagligen på att den sitter fel, ta då tag i koppens undre sida och vicka lite åt sidorna och försök att vrida den ett varv för att se till att den vecklats ut ordentligt.


Hur tar man ut den? Det lättaste sättet är att klämma åt underdelen av koppen så att förseglingen och trycket släpper. Sen är det bara att försiktigt vicka ut koppen. Kom ihåg att vi kan krysta ut barn därifrån - då kan vi nog tynga ut en kopp också, så bli inte panikslagen om den inte slinker ut på en sekund de första gångerna.

Kan koppen göra mig slapp? Jag har hört att vissa oroar sig för att koppen liksom ska töja ut underlivet och eftersom den faktiskt är lite bredare än en tampong är det ju inte alls en konstig tanke. Däremot lär det vara helt tvärtom, koppen tränar bäckenets muskulatur eftersom man omedvetet använder musklerna när koppen är insatt. Så nej, tvärtom, koppen kan t.o.m. stärka dina slid- och bäckenmuskler.

Kan man verkligen sova, träna och simma med koppen? Ja. JA! Man kan det! Jag blev så otroligt glad när jag insåg det här. Man glömmer nästan bort att man har mens när man använder menskoppen. Ja, jag säger då det - det här kan vara den bästa uppfinningen för oss kvinnor någonsin. Det rekommenderas att man vid första användningen tömmer koppen var 4:e timme för att lära känna sin kropp och se hur ofta man bör tömma den, men när man vant sig kan man alltså ha den i upp till 12h i sträck.

Vill ni veta ännu mer? Här finns recensioner/erfarenheter av tjejer i alla åldrar, här hittas en enkät som hjälper dig i ditt val av kopp och här kan man gå in under fliken "frågor & svar" där det finns utförliga svar på de flesta frågor. Jag köpte min kopp från apoteket av det finska märket Lunette, men det finns många olika märken på marknaden, så det är bara att välja och vraka. skaffa dig en kopp idag och alla problem kring mensen blir ett minne blott. Förutom PMS och värk då, det kan koppen faktiskt inget åt.

4 comments:

  1. Taack för ännu ett toppen inlägg!!! :) :) :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kul att du gillade det, tack själv!

      Delete
  2. Jag har länge funderat att man borde skaffa en kopp för att spara lite pengar å alla verkar ju tycka om den så väldigt mycket :) tror jag får börja leta efter en sån nu, sen kommer man väl inte att ena märka att man har mens (ja äter en produkt av Arctic Nutrition som gör att jag inte har någon mensvärk och redan det är hur skönt som helst) .

    ReplyDelete

Välj 'Namn/webbplats' för att kommentera. Webbplats måste inte anges, det räcker med ett namn.
Det går också att kommentera anonymt.
:) Jag svarar på kommentarer i egen blogg!