1 Karolinas Kaos: Summering av junis filmtittande

Thursday, July 9, 2015

Summering av junis filmtittande


1. Hot Girls Wanted (2015)

Denna dokumentär handlar om unga tjejer som dras in i porrindustrin och vad som riktigt händer bakom kulisserna. Filmen fokuserar på genren "amatörporr" och hur speciellt tjejerna inom denna genre blir utnyttjade. Vad tycker pojkvännerna, vad tycker föräldrarna, vad tycker vännerna - och är livet som porrskådis verkligen så glamoröst som många inbillar sig? Jag tyckte dokumentären var helt okej, men aningen platt och ensidig. Jag tycker att det är viktigt att sånt här lyfts fram, men man kan lätt tro att alla som jobbar inom porren har det så jävligt som tjejerna i den här dokumentären, vilket förstås inte är sant.





2. Honor Diaries (2013)

En till dokumentär, den här handlar om våld mot kvinnor i främst muslimska samhällen. I filmen möter vi en grupp muslimska kvinnor som dagligen får mordhot då de kämpar för kvinnors rättigheter. Dokumentären handlar som namnet antyder om det s.k. hedersvåldet och hedersmorden som sker världen över. En kvinna kan t.ex. fängslas för att ha visat en ankel, hon kan bli bannlyst från familjen för att ha blivit våldtagen, hon kan giftas bort som 7-åring och i stora delar av världen pågår fortfarande könsstympning av flickbarn. En väldigt gripande dokumentär som rör upp ens känslor riktigt ordentligt.






En svensk komedifilm med Peter Magnusson i spetsen. I filmen får vi se vi tre män i helt olika livssituationer - samtliga roller spelade av Magnusson, som även varit med och skrivit manuset. Jag gillade inte riktigt den här filmen, trots att den var stundvis ganska rolig. Den kändes överlag väldigt dyster och innehöll för lite humor för min smak. Jag föredrar helt klart Magnussons filmer En gång i Phuket och Sommaren med Göran.





4. 10 000 timmar (2014)

I denna film möter vi Eric 30+ som vinner på lotto och bestämmer sig för att säga upp sig från jobbet för att istället bli fotbollsproffs. Också en Magnusson-film, lite bättre än föregående, men kommer heller inte upp i Phuket & Göran-klass. Kan rekommendera den till en dag då du känner att du inte orkar anstränga sig över huvud taget.





5. Jurrasic World (2015)

Jag såg den här filmen på bio och var smått blown away efteråt. Man får precis vad man förväntar sig - gigantiska monster, en machokille som huvudroll och samma skräckblandade förtjusning som när man såg de tidigare filmerna. Rekommenderas starkt till alla som gillade 90-talsfilmerna! Effekterna och vyerna i filmen är helt suveräna och jag gillar att de behållit samma logo:



Här hittar ni mina andra filminlägg: januarifebruarimars, april, maj

6 comments:

  1. Ååh jag älskar dina filminlägg :D Vi kollade Imitation game för ett tag sen och både jag och Marcus tyckte den va jättebra :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Va kul att höra att de uppskattas! Då ska jag fortsätta med dem :) jaa visst är det en fantastisk film!! Vill se den igen snart!

      Delete
  2. Jurassic World vill jag också se på bio! Kanske nästa vecka då pojkvännen är ledig :)

    Dedär dokumentärerna ska jag nog också kika på tror jag, tack för tipsen! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det rekommenderas starkt! Hoppas du också gillar dem :)

      Delete
  3. Jurassic world va så bra!!

    ReplyDelete

Välj 'Namn/webbplats' för att kommentera. Webbplats måste inte anges, det räcker med ett namn.
Det går också att kommentera anonymt.
:) Jag svarar på kommentarer i egen blogg!