1 Karolinas Kaos: Ekologiska skönhetsprodukter

Friday, July 3, 2015

Ekologiska skönhetsprodukter

Sedan jag slutade äta hormoner har jag som sagt börjat må mycket bättre både psykiskt och fysiskt. Efter tre månader som hormonfri började jag ändå märka att jag fått lite mera finnar än vanligt. Jag var beredd på att något sånt här skulle kunna hända och jag antar att det är en reaktion på hormonförändringen i kroppen. Förhoppningsvis är det övergående, men jag bestämde mig ändå för att göra det bästa av det och börja fundera lite över mina hudvårdsrutiner. Jag har länge använt helt perus rengöringsgrejer från matvaruaffären, tvättat morgon och kväll med en cleanser, ett ansiktsvatten och sedan avslutat med en kräm. Det har alltid funkat bra, men nu nöjer sig mitt ansikte inte riktigt med det.

Det känns lite dumt att behöva gå runt med tonårsfinnar i ansiktet när man snart fyller 24 år, så jag bestämde mig för att beställa en tid till kosmetolog för att få höra vad ett proffs rekommenderar. Så i tisdags var jag på en ansiktsbehandling och hudanalys och passade samtidigt på att köpa hem lite ekologiska hudvårdsprodukter som de rekommenderade. Jag har ibland köpt lite "bättre" produkter från apoteket, men ekologiskt har jag aldrig testat på tidigare, så jag vill ge det en chans nu. Nästa dag kom dessutom ett paket på posten som jag och mamma beställt i förra veckan - även det fyllt med ekologiska hud- och hårvårdsprodukter. Tänkte visa upp dem för er!

Cleanser, läppomada, duschgel, schampo och balsam. Av dessa tror jag att det endast är Rosenseriens tvättgele som är 100% ekologiskt, men det är åt rätt håll åtminstone!

Den här vaniljgelen doftade som himmelriket på flaska.

Hade aldrig varit till Cosmetique tidigare, men var otroligt nöjd med mitt besök!

Det här try me-setet fick följa med hem. Innehåller cleanser, ansiktsvatten, peeling, ansiktsmask och återfuktare. De är helt fria från alkoholer, parabener, mineralolja och annat skräp som finns i de vanliga produkterna.

Try me-setet håller i några veckor, så får man se hur huden reagerar på produkterna och om det passar ens hudtyp. Eftersom det är ekologiskt kostar det givetvis mera än "vanliga" produkter, men hittar man rätt för just sin egen hy tycker jag att det kan vara värt det. Superbra att såna här prova-på alternativ finns, så behöver man inte genast köpa de största förpackningarna och sen kanske känna att man slängde bort en massa pengar i onödan om det inte skulle passa en. Idag är jag inne på fjärde dagen med dessa produkter och jag tycker mig redan se en skillnad i ansiktet - blir spännande att se hur det ser ut om ett par veckor!

Nu skulle det vara jätteintressant att höra hur era hudvårdsrutiner ser ut. Använder ni ekologiska eller "vanliga" produkter, hur ofta tvättar ni ansiktet, märker ni skillnad om ni slarvar med tvättandet, vila är era favoritmärken... Kanske ni också har några tips att dela med er av!

13 comments:

  1. Organic = ekologisk :) Organisk betyder något helt annat på svenska. Lätt att blanda på orden då de är så lika.

    Så skoj att fler prövar på ekologiska produkter, och att de blir vanligare på marknaden. Själv slutade jag använda "vanliga" rengöringsprodukter för ca 1,5 år sedan. Nu tvättar jag ansiktet med honung och återfuktar med mandelolja. Min hud har aldrig varit bättre. Har skrivit om det ett par ggr på min blogg. http://jennifers-blogg.blogspot.fi/2015/01/deo-kristall-test-utlatande.html

    Lycka till!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jaha, är det så? Jag tyckte att t.o.m. kosmetologen pratade om organiska produkter, så därför använde jag det nu spontant också. Vad betyder organisk på svenska då? Hmm, svårt dessa termer haha ;)

      Låter spännande, ska läsa ditt inlägg!

      Delete
    2. Organiskt är ett ord som används för sånt som består av kol (om jag förstått det rätt), alltså typ allt. :) Så växtdelar som bryts ned i naturen, kolföreningar etc. Även vi människor är organiska.

      Jag blandar själv också. Lite knepigt att hålla tungan rätt i mun. :)

      Delete
    3. Aha, okej. Har ändrat det nu, tack för rättelsen - rätt ska va rätt ;)

      Delete
  2. Är jag enda som tappar typ allt hår med jojoba serien från Yves? Det står på baksidan att det ska motverka det men hjälp vad rädd jag blir varje gång jag har tvättar håret :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oj, det låter ju inte så bra, men nej det har jag inte alls upplevt! Hur då "allt hår"? Det är ju normalt att lösa en del hår, och hur mycket man löser går i perioder, men om det faktiskt beror direkt på schampot så kanske du borde reklamera det eller nåt.

      Delete
    2. Å andra sidan så har håret aldrig känts så rent 4 dagar efter tvätt som med schampo och balsam därifrån. Så kanske det fungerar bättre om man vågar ge det en chans. Tappar mest hår efter tvätt (speciellt när håret är blött).

      Delete
    3. Håller med, håret hålls rent längre än med andra produkter. Kamma håret före duschen (med balsamspray) och tvätta sedan försiktigt, torka försiktigt och kamma försiiiktigt efteråt (även då med balsamspray, eller låt självtorka och kamma först sen) så kanske du tappar mindre :)

      Delete
  3. Jag har jättedålig erfarenhet av Yves Rochers produkter! Har testat många av deras produkter och bl.a schampon har jag fått mjäll av (har aldrig förut haft mjäll förrän jag provat YR's produkter), två olika ansiktscremer fick jag finnar av, en ansiktsmask gav mig röda stora fläckar i ansiktet. Kommer aldrig använda deras produkter mer. Hoppas de funkar på dig. Men, något som jag däremot rekommenderar är att köpa ekologiskt. Mitt bästa tips är märket Odylique (finns på Cosmetique i Jakobstad, tror faktiskt att de är ända återförsäljarna i Finland) superbra!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tråkigt att höra! Jag hade hört och läst så mycket bra om YR före jag beställde, men nu är ni redan två stycken som skrivit om dåliga erfarenheter här :/ men det är klart, allt funkar inte för alla, men det låter ändå som ganska jobbiga erfarenheter. Nå, hittills har produkterna jag köpte passat mig jättebra åtminstone, så ska hoppas det fortsätter så.

      Jo, jag kommer helt klart att använda ekologiskt i framtiden. Testar som bäst både Rosenserien (från Hälsoboden) och Pinks Boutique (från Cosmetique) för ansiktet :) ska sätta ditt märke på minne också, tack för tipset!

      Delete
  4. Jag använder främst Dermoshops produkter för ansiktet just nu, helt ok ingredienser och passar min plånbok :) Och så har jag varit urnöjd med det mesta jag testat hittills därifrån - så känns som ett ganska säkert märke för mig :) Och så är det ju ett företag som är nästan från hemtrakterna också! Annars gillar jag också YR-produkterna samt The Body Shop (det sistnämnda gäller dock om jag vill unna mig nåt extra).

    Jag bloggade förresten också om YR för några dagar sen,om mina favoriter samt önskeprodukter - lämna gärna en kommentar med dina personliga favoriter och/eller önskeprodukter, gör kanske en beställning till hösten, så vore kul att få tips på bra produkter :) --> http://marvelicious.blogg.se/2015/june/yr-favoriter-och-onskeprodukter-2.html#comment

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dermoshop har jag faktiskt aldrig testat, kanske borde göra det nångång :) Jag har faktiskt också varit nöjd med YR-produkterna hittills, men till ansiktet är det nog Rosenserien och Pinks Boutique jag är mest sugen på just nu :) jag lämnade en kommentar på ditt inlägg också!

      Delete
  5. Jag använder mig nuförtiden av Jurlique. Köper mina produkter hos Home of Kikas i Replot och är mycket nöjd. Jurlique är en ekologisk serie. Den är väldigt effektiv och otrooligt dryg. En droppe räcker av det mesta. Trots att jag arbetar på ett ställe där jag får stor rabatt på alla produkter, som också är väldigt bra, väljer jag ändå att gå och köpa mina på annat ställe. De säger lite hur mycket jag gillar dem! :) Varit super bra för min hud, skulle inte byta bort dem i nuläget :) Finns att läsa om på min blogg under taggen jurligue.

    ReplyDelete

Välj 'Namn/webbplats' för att kommentera. Webbplats måste inte anges, det räcker med ett namn.
Det går också att kommentera anonymt.
:) Jag svarar på kommentarer i egen blogg!