1 Karolinas Kaos: B l o g g k o l l e n

Tuesday, July 21, 2015

B l o g g k o l l e n

Listan och bilden är lånade från Carros blogg.

1. Varför bloggar du?
För att det är ett så bra sätt att dokumentera ens liv. Ofta tittar jag tillbaka i arkivet när jag inte minns vad jag gjort på vissa tillfällen, t.ex. Veneziansk 2014skolavslutningen 2015, förra årets Jakobs Dagar, min födelsedag 2013, vappen 2013, osv osv. Sen är bloggen dessutom ett bra sätt att nå ut till människor, fråga om hjälp och diskutera saker med folk. 

2. Vilka bloggar är de första du går in på när det är dags att göra en bloggkoll? 
De senaste uppdaterade bloggarna i min Bloglovin-feed. Bloglovin är bäst!  Följ mig!

3. En blogg du saknar i den finlandssvenska bloggvärlden?

Fler manliga bloggare! Och andra peffaniter! Hörni, alla som går på peffan eller ni som känner till en peffanit som bloggar, vänligen kommentera det här inlägget och länka till bloggen! Jag känner till typ två andra förutom mig själv och det är Carro Lassus och Daniela Streng.

4. Vilka bloggar läser du varenda dag? 
Jag använder mig som sagt av Bloglovin, så jag läser i princip i den ordning som inläggen dyker upp där. Men de jag kanske klickar först på är Carola EkmanDanielas Dagbok, Diddis MansionTidstjuvenLivet i Österbotten och Mama's got the magic.

5. Vilken blogg minns du?
Folks gamla blogginlägg på Lunarstorm. Vet inte varför jag kommer ihåg sånt, men jag minns, var så säkra...

6. Vad är du trött på i den finlandssvenska bloggvärlden? 
Folk som pekar finger åt varandra (vaccin, socker, kolhydrater, alkohol, flour, omg omg) samt klickfiske. Ni vet, typ som Hänt Extras rubriker: "Victoria OTROGEN mot Daniel! Se de ofattbara bilderna här!" och så visar det sig att det var nån som hade drömt något och att det inte alls hänt på riktigt. Typ. Mycket sånt i vissa bloggar, inte bara finlandssvenska förstås, men ändå - superirriterande.

7. Vad är det bästa med den finlandssvenska bloggvärlden?
Den känns hemtrevlig och lagom stor. Sen tycker jag att FSB-tjejerna är otroligt duktiga som bl.a. sett till att vi får en alldeles egen blogg-gala i höst! En annan sak jag gillar är Sevendays och deras Blogotek som är ett suveränt sätt att hitta nya bloggar att läsa.

8. Om du skulle få ge ett pris åt en bloggare, hurudant pris och åt vem? 
Den roligaste bloggen just nu och kanske "Den som vågar säga sanningen" skulle gå till Livet i Österbotten. Frispråkigt, ärligt och hysteriskt roligt. Och av mig skulle Lina få pris för den överlägset bästa träningsbloggen! Sund, peppande, lärorik och med ett otroligt bra och varierande innehåll.

9. Om du skulle vara tvungen att ge ett pris åt din egen blogg, hurudant pris skulle det vara?
Hon som står för sina åsikter? Eller hon som vågar väcka debatt? Tja, nånting sånt. Lite som Livet i Österbotten fast i längre inlägg. Nu kommer det ju inte mycket åsiktsinlägg hela tiden förstås, men nu som då väcker jag lite debatt här på bloggen och det är kul så länge det hålls städat! Under kategorin 'åsikt' kan ni hitta mina mest diskuterade, kommenterade och lästa inlägg.

10. Om du skulle få ta en kaffe med en finlandssvensk bloggare, vem skulle du välja då? 
Bara en? Hjälp! Nej det är för svårt att välja bara en, så jag skulle bjuda in 4-5 personer med starka och varierande åsikter, för att skapa så mycket intressanta diskussioner som möjligt.

11. Varför tycker du finlandssvenska bloggar är viktiga? 
För att det är så roligt att läsa bloggar av människor som man kan känna igen sig i på ett helt annat sätt än i de svenska bloggarna. Jag känner inte jättemycket samhörighet med Kissies blogg liksom.

12. Vilka bloggar går du in på när du ligger och slösurfar? Dvs inte varje dag men nu som då?
Som sagt, Bloglovin är i princip det enda jag använder. Förutom de redan nämnda följer jag också bl.a. EllenPezsiCarloineFeliciasModeZiioElisabethLinaJanicaEmelieJaninaAnnmariasFinaChristina,
Jennifer Sandström, Daniela... Och många fler! Kanske jag kan göra ett inlägg med hela listan nångång!

13. Vems blogg kommenterade du senast? Och vad skrev du?
Det var kanske Andreas blogg. Jag skrev att hon skulle njuta för fullt nu när hon är i Kroatien... Jag är inte alls avundsjuk...

14. Är du överlag bra på att kommentera andras bloggar? 
Jo det tycker jag att jag är! Jag försöker att så ofta som möjligt kommentera precis det jag tänker när jag läser inlägget.

15. Vad är det bästa som skulle kunna hända i den finlandssvenska bloggvärlden? 
Att den växer ännu mera, att fler fester och evenemang ordnas, men att den ändå lyckas hålla den här hemtrevliga och personliga stämningen.

16. Skicka vidare listan till två eller flera bloggvänner som du också tycker ska göra den!
Maria, Daniela och Rebecca som borde börja blogga igen... ;)

2 comments:

Välj 'Namn/webbplats' för att kommentera. Webbplats måste inte anges, det räcker med ett namn.
Det går också att kommentera anonymt.
:) Jag svarar på kommentarer i egen blogg!