1 Karolinas Kaos: Vaccin, amning och arkeologiska "fynd"

Wednesday, June 10, 2015

Vaccin, amning och arkeologiska "fynd"

Jag tänkte lista dagens snackisar som jag tycker att är roliga, hemska, tragiska eller av annan orsak läsvärda helt enkelt. Jag och Challe funderar förresten starkt på att skaffa papperstidning, det är så mycket mysigare att få en tidning varje dag än att läsa nyheter på nätet. Dessutom skulle åtminstone jag läsa nyheter mycket oftare om jag hade en fysisk tidning. Hmm, får fundera på det där ännu, här kommer åtminstone dagens samtalsämnen på nätet:


Den allvarliga bakteriesjukdomen difteri har upptäckts i Spanien för första gången på 30 år. Den 6-åriga smittade pojkens föräldrar hade valt att inte vaccinera pojken mot sjukdomen efter att ha varit i kontakt med anti-vaccinationsgrupper. Jag orkar inte ens uttala mig om det här, men alltså... Ja...

Bild här och artikel här.

Ett häftigt fynd har gjorts i Jakobstads torgutgrävningar... Det är ju inte klokt alltså, för ett par veckor sen skrev man om ett fynd från 1970-talet: en stänkskärm (eller något sånt) och nu är man begeistrad över en katts tassavtryck. Med den här farten behåller man väl den gigantiska gropen mitt på torget eftersom det har ett sånt enormt arkeologiskt värde. SNARK.

Bild och artikel här.

I Helsingfors har folk blivit upprörda över bilder på en halvnaken Nicki Minaj som dykt upp lite här och där. Bilden har fungerat som reklam för Minajs uppträdande på Summer Up-festivalen i Lahtis. Personligen skulle jag inte bry mig, men om jag hade haft barn som frågat varför hon inte har några byxor på sig, vad skulle jag då säga? "Nåmen det är ju Nicki Minaj sidu..." kanske inte duger. Kul sen om ens dotter börjar se upp till henne och vill göra likadant haha.

Bild och artikel här

Årets artister i Allsång på Skansen har avslöjats. I sommar kommer följande artister att uppträda: Norlie & KKV, Måns Zelmerlöw, Bo Kaspers Orkester, Panetoz, Carola, Darin, Zara Larsson, Petter och Nanne Grönvall - och många fler. Åh, jag skulle gärna gå på Allsång på Skansen nångång, hur mysigt vore inte det? I år skulle jag helst se Norlie & KKV, Petter och Måns.

Bild och artikel här

Den finska kvinnan Miira Dawson ammar fortfarande sin 5-åriga dotter. Hon säger att hon tänker fortsätta att amma tills dottern blir 10 år, om hon bara kan, eftersom detta enligt henne ska vara bra för barnets intelligens. Dawson är 36 år gammal och bosatt i Storbritannien. Okej, vem är jag att döma... men fy fan vad v i d r i g t

Bild och artikel här.

I Sverige har en 17-åring, Lisa Holm, försvunnit efter sitt arbetspass i söndags. Man är inne på det fjärde dygnet och söker fortfarande efter henne. Sånt här är alltid så hemskt, hoppas hon snart hittas - oskadd...

Bild och artikel här.

Sevendays lanserar Blogoteket. Vem som helst får vara med, det är bara att anmäla sig till Sevendays så lägger de till din blogg i flödet. Supersmidigt sätt att hitta nya bloggar på, så anmäl dig du också vetja! Läs mer om hur du gör här


8 comments:

  1. Åh jag har varit på allsång, det är så kul!! :D Alla sjunger med och det är superbra feelis! Men hej, att säga att det är "vidrigt" att en mamma ammar sitt barn sålänge är ju att ta i. Alla gör ju som dom vill, och funkar det för mamman och barnet så ska man nog inte säga att det är vidrigt.. Kanske "opassande" eller konstigt, men vidrigt är nog att ta i tycker jag :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Vad härligt, jag borde nog gå på de nångång också! :) Jamen visst, hårt ord kanske, men jag tycker helt enkelt att det är det. Det finns inga studier som direkt bevisar att det skulle vara bättre för barnet att ammas så länge, så vad är liksom grejen? Jag menar, en 10-åring! En 10-åring går i åk 4, en 10-åring kan småningom börja komma in i puberteten, en 10-åring är ju liksom (långt!) närmare tonåren än spädbarnsåldern. Jag tycker det är lite äckligt faktiskt och det kan jag stå för. :)

      Delete
    2. Måst nog hålla med Karro med K här ;) jo, vidrigt är ett starkt ord men int är det ju riktigt "normalt"/vettigt att amma ett barn så länge, enligt mig. 10-åringar är ju så pass gamla och som Karro säger nära puberteten ändå. Nä man ska int döma förstås men.... nog ede ju lite osmakligt haha. Nåja var o en me sitt ;)

      Delete
    3. Håller me Karro här,joo var å en me sitt men int kan man heller säg att de e okej bara för att de "funkar för mamman och barnet"...Barnet vet ju int nå annat om den ha blivi amma hela live,de e ju mamman som i princip hjärntvättar ungen till dedär då. hyi!

      Delete
    4. Jag är helt för amning, det har alltid funkat felfritt för mig och bebbarna och det är praktisk, bra för kropppen efter en förlossning med mera med mera MEN jag skulle nog endast amma en bebis inte ett barn. Ammar ännu min snart 11 månaders och börjar nog avrunda här snart då han börjar kännas stor och mjölken inte e lika viktig mer. Jag kom en gång över denna video och blev helt ärlig illamående. Var o me sitt förstås ;) https://m.youtube.com/watch?v=s2kxRs75Myo

      Delete
    5. Håller med Annika, bröstmjölk är för bebisar, inte för barn. Och ja hjälp, vad ska jag säga om videon... Gjorde mig riktigt illa till mods! Som Enni också sa, ungarna vet inget annat, så det känns som att det är mamman som ändå indirekt tvingar på dem det där. En bebis kan och ska ju inte äta något annat än mjölk, men VARFÖR skulle en 5-10-åring behöva ammas då de ändå äter vanlig mat? Nej hu.

      Delete
  2. Tycker nog också att dom kunde skriva om något lite intressantare än ett tassavtryck som dom hittat i deras gigantiska sandlåda. Lite tragiskt är det nog att dom inte heller verkar hitta något häftigare i sin dyrbara grop.
    Sen till amningen så är jag nog som dom flesta här, jag skulle nog inte tycka att det vore mysigt och gulligt att amma en 5åring, absolut inte en 10åring det skulle bara kännas konstigt och onaturligt(?). Det är mysigt att sitta med en bebis i famnen och amma men redan när dom börjar komma över 1år så känns det nog för min del som att dom klarar sig utan amningen. Men alla väljer ju själv hur länge och om man vill amma :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jo och jag tycker man kunde satsa pengar, tid och energi på annat än att leta "fynd" i den där gropen. Men nåja, mittiallt hittar de något av värde faktiskt, men det ser ju inte ut så just nu åtminstone ;)

      Nej precis, jag håller med dig. Det är förstås upp till var och en, men nånstans måste väl gränsen ändå gå tycker jag.

      Delete

Välj 'Namn/webbplats' för att kommentera. Webbplats måste inte anges, det räcker med ett namn.
Det går också att kommentera anonymt.
:) Jag svarar på kommentarer i egen blogg!