1 Karolinas Kaos: Tips på bloggkamera?

Friday, June 12, 2015

Tips på bloggkamera?

Hej! Nu har jag en fråga till er som jag hoppas att ni ska kunna hjälpa mig med. Det är så att jag är lite sugen på att skaffa en "bloggkamera". Min iPhone tar usla bilder och min Nikon D3100 känns lite väl klumpig att släpa med mig överallt. Har ni några bra tips? Mina krav är följande:

1. Den ska vara lätt, relativt liten och smidig. Det ska inte vara jobbigt att ta med den helt enkelt.
2. Den ska ta bra bilder, obviously. Grundfunktionerna ska ge skarpa, snygga bilder.
3. En vridbar skärm är ett plus, för att kunna ta selfies, duh
4. Behöver helst inte kosta över 400€...

Om ni har några erfarenheter och rekommendationer får ni hemskt gärna bombadera mig med dem, även om det inte skulle uppfylla hela min kravlista. Eller kanske känner du någon som har en överflödig liggande hemma och kanske vill sälja den? Tacksam för svar! 


Bilderna är lånade härifrån: 1, 2, 3

10 comments:

  1. Själv har jag en Canon EOS M som jag tycker fungerar riktigt bra och den är inte alls dyr. Sen kan man byta objektiv på den om man så vill, vilket är ett stort plus eftersom du kanske har objektiv tillhörande din gamla kamera? :)

    ReplyDelete
  2. Jag kan inte säga så mycket mer än Canon. :) Men det är bara för att jag alltid har använt Canon (började med vanlig digi, till halvsystem å nu systemkamera). Vetja det här hjälpte dig mycket? :D
    Lycka till med kamerajakten.

    ReplyDelete
  3. Jag har en samsung nx300 som jag älskar. Den är enkel att använda, liten smidig och tar snygga bilder! Dessutom kan man filma i HD, den har wi-fi så du kan dela bilder t.ex. Direkt till telefon osv. Tycker jätte mycket om den helt enkelt. Dessutom finns det olika objekt som du kan köpa till och byta! Köpte min från hobbyhall och den kostade 400!

    ReplyDelete
  4. Jag har också en samsung nx300, som e aasbra! Jag har faktiskt rätt nyligen skriva ett inlägg om den :) http://saramoller.nu/qanswer-min-kamera-19318513

    ReplyDelete
  5. https://www.dustinhome.se/product/5010764490/alpha-a5000-16-5035-56-oss?ssel=false&utm_campaign=prisjakt&utm_source=prisjakt.nu&utm_medium=pricecompare&utm_content=5637146442 Jag har denna, den ska finnas billigare än på Dustin Home! Den har så du kan vrida skärmen uppåt så du kan ta selfies, kolla upp den på Youtube för den är riktigt bra. Vet att den ska gå att hitta för ca 3700 om den inte gått upp i pris för jag fick min i julklapp.

    ReplyDelete
  6. har en sony A5000 som jag är riktigt nöjd med, skärmen går att vrida, funktionerna går att exprimentera med och kan trådlöst flytta över bilder till telefon & dator :) kostar under 400e.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Exakt den satt jag och tittade på faktiskt, den verkade supersmidig! Ska hålla den i minnet :)

      Delete
  7. Samsung nx300 är värd att kika på, så också Olympus E-PL7 Pen. Gällande kommentaren om Canon EOS M, denna variant har skilda objektiv och vanliga Canon-objektiv kan inte användas på den.

    ReplyDelete
  8. Om jag var du skulle jag satsa på ett nytt objektiv till din D3100 istället. :) Mycket mera värt än att köpa en ny, mindre kamera! Satsa på ett fast objektiv som väger lite och är ganska "platt" så tar kameran ingen plats i väskan. Gärna ett objektiv med stor bländare så får du suuupersnygga bloggbilder.

    T.ex. det här: http://www.cyberphoto.fi/info.php?article=ni50/1,8D (jag har motsvarande till min Canon och det är guld värt!) eller det här: http://www.cyberphoto.fi/info.php?article=1nikkor18svart

    ReplyDelete
    Replies
    1. Åh tack Maria för tipset! Kul att få kommentar av en fotoexpert ;) Det låter inte alls dumt det du skriver, jag har länge funderat på att köpa ett nytt objektiv, men är totalt vilse i den här djungeln. Så jag ska absolut kolla in objektiven du länkade till :)

      Delete

Välj 'Namn/webbplats' för att kommentera. Webbplats måste inte anges, det räcker med ett namn.
Det går också att kommentera anonymt.
:) Jag svarar på kommentarer i egen blogg!