1 Karolinas Kaos: Min to-do-list i sommar

Thursday, June 25, 2015

Min to-do-list i sommar

Det känns som att den här listan borde ha skrivits i början på juni, men när jag tittar ut genom fönstret inser jag att det inte alls är för sent att planera sommaren ännu. Har vi haft en enda riktigt varm dag i Jakobstad de senaste veckorna? Någon enstaka kanske, men någon riktig sommar har vi nog inte haft ännu. MEN...


Fota tills fingrarna blöder. Jag har med mig kameran så gott som överallt nu, så jag ska faktiskt se till att fota så mycket jag bara orkar. Sen ska jag framkalla en bunt i slutet av sommaren!

Besöka (bl.a.) Café Panorama i Nykarleby. Jag har länge tyckt att det verkar som ett superhäftigt och mysigt ställe, men aldrig kommit mig för att besöka det. Vet inte hur det ser ut där inne, men bara det att det är i vattentornet är ju världens grej haha. I sommar ska det nog bli ett besök! Sen skulle jag vilja besöka några andra för mig nya caféer också, men har så dålig fantasi... Har nån några förslag? Behöver inte vara just i Jakobstad!

Fira mommos 85-årsdag. I juli ska vi ställa till med kalas åt mommo hemma hos oss i Jakobstad. Det är egentligen jag, mamma och syrran som kommer att hålla i trådarna och planeringen är redan i full gång! 

Bild från i måndags när jag och mamma gjorde inbjudningskorten.

Besöka Powerpark. Jag älskar nöjesfält och Powerpark har dessutom fått en del nya attraktioner som jag ser fram emot att testa. Jag var dit förra året med Challe och i år tror jag vi kanske tar med oss mina syskon också.

Springa nytt personbästa på 5 km. Ja, det är ju synd att det är så tråkigt väder nu, för jag hade faktiskt tänkt springa i sommar. Dessvärre blir det märkbart färre joggingturer när det hällregnar hela tiden. "Det finns inget dåligt väder" osv, men jo, det finns det.

Läsa ut tre böcker. Haha, alla bara LOL, tre böcker, vad är det?! Men jag är så himla kass på det, jag påbörjar en massa böcker men lämnar dem liggande lite överallt, sådär halvlästa. Men före studierna börjar i höst ska jag ha lyckats med detta.

Förra sommaren läste jag ut Kärleken, så i sommar ska jag läsa Sjukdomen

Välja bort kemikalier. När jag läser innehållsförteckningarna på produkterna i mitt badrumsskåp inser jag ganska snabbt att det är så gott som omöjligt att komma ifrån alla kemikalier i vardagen. Men jag har börjat titta på lite ekologiska hudvårdsprodukter och har t.ex. bytt ut min deodorant mot en hemmagjord variant bestående av 100% naturliga produkter. Den fungerar hittills klanderfritt, vilket förvånar mig storligen.

Vila från smink. Det här har jag redan börjat med, jag använder inget smink på vardagarna på jobbet och om jag nån dag använder något så är det bara mascara. Jag vill låta huden vila från allt kladd helt och hållet. På fest är det förstås annorlunda, men det blir ju inte ens varje helg det heller.

Gå på konsert. Tråkigt att inte Popkalaset ordnas i Jakobstad längre, men i och för sig så ska ju faktiskt Scorpions spela här i sommar - kanske det vore något. Jag älskade dem i högstadiet. Annars skulle jag gärna se KAJ förstås. Kanske jag skulle gå på sommarfest på Norrvalla? Där dessutom Zelmerlöw spelar. Eller borde jag kanske kolla upp festivalutbuden lite noggrannare... Vi får se, men något blir det nog!

Proppfullt i Skolparken under KAJs spelning förra året!

Sen ska jag förstås umgås, sola, bada, grilla, chilla och njuta av sommaren så gott det bara går. Men det är ju självklarheter! Men jag har egentligen inga extremt högtflygande planer i år, utan ska bara försöka vila upp mig och ladda upp för nästa läsår. Har ni några specifika planer för den här sommaren?

8 comments:

  1. Elvira Åsmus25 June, 2015 11:16

    Jag kommer med till Panorama, springase och Power Park. Så du vet :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jepp jag har nog räkna me de! ;)

      Delete
  2. Panorama är riktigt fint. :) Extra många pluspoäng får de för att de serverar supergoda crepes med glass och färska bär där uppe. ;) Du kan ju passa på att besöka loppisracet på Källbacken (området runt vattentornet i Nykarleby) på söndag och åka upp till caféet samtidigt. Det gjorde mamma och jag förra året. ^^

    ReplyDelete
    Replies
    1. Låter superbra! :) Ja det var ingen dum idé, men kan hända jag kommer att vara i Vasa på söndag... Men man kan ju ändra sig, tack för tipset!

      Delete
  3. Hördu dedär me tre böcker är super strongt, ja sku så stort läsa å ha int ens hunnit läsa mer än ett kapitel på två månader :'D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha jamen bra, skönt att höra att jag inte är den enda :'D

      Delete
  4. Hur gjorde du din deodorant? Snälla ge mejj "receptet" :))

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag skulle kunna skriva ett inlägg om det, men ingredienserna du behöver är kokosolja, bikarbonat, potatismjöl och någon doftolja :) jag följde (ungefär) det här receptet: http://carloine.blogspot.fi/2014/01/giftfri-deodorant.html

      Delete

Välj 'Namn/webbplats' för att kommentera. Webbplats måste inte anges, det räcker med ett namn.
Det går också att kommentera anonymt.
:) Jag svarar på kommentarer i egen blogg!