1 Karolinas Kaos: Fotboll för alla!

Friday, June 12, 2015

Fotboll för alla!

Som jag tidigare har skrivit går jag som bäst kursen Utvecklingsstörning och autism vid Vasa Sommaruniversitet vilket är en väldigt givande och lärorik kurs. Vi pratar om fördomar, individens självbestämmanderätt (vem ska t.ex. ha rätt att skaffa barn och inte, vem har rätt att jobba och få en riktig lön osv), hur man arbetar med funktionsnedsättningar i skolan osv. Såna här kurser tror jag att man som blivande lärare har stor nytta av, så jag kan varmt rekommendera det till andra lärarstuderanden.

Igår dök det som ett sammanträffande upp ett klipp publicerat av FF Jaro på Facebook. Klippet heter Respect 2015: Jaro Rockets och har delats på FF Jaros officiella youtube-kanal och FB-sida. Jaro Rockets är ett fotollslag för personer med olika funktionsnedsättningar. I klippet ser vi spelare ur FF Jaros representationslag tillsammans med några fans som överraskar Jaro Rockets mitt under deras match mot föräldrar och tränare. Så fint och rörande, jag blev lite tårögd faktiskt.

Jaro Rockets har blivit tilldelade årets Respect-pris - läs artikeln här.

2 comments:

Välj 'Namn/webbplats' för att kommentera. Webbplats måste inte anges, det räcker med ett namn.
Det går också att kommentera anonymt.
:) Jag svarar på kommentarer i egen blogg!