1 Karolinas Kaos: Filmer (och tv-serier) sedda i mars, april och maj!

Monday, June 1, 2015

Filmer (och tv-serier) sedda i mars, april och maj!

Det har blivit väldigt lite filmtittande för min/vår del på sistone, dels för att vi har tittat på en massa tv-serier istället, så i det här inlägget kommer jag att sammanfatta både filmer och tv-serier som vi sett under mars, april och maj månad. Här kan ni läsa vilka filmer jag såg i januari och februaris filmer hittar ni här.


1. Interstellar (2014)

Jag såg den första gången på bio i Åbo och trots att filmen kanske gjorde sig lite bättre på bio gillar jag den fortfarande skarpt. Jag är ett stort fan av Matthew McConaughey och hela konceptet med filmen är så fantastiskt. Jag som annars inte gillar sci-fi eller filmer som utspelar sig i rymden var verkligen helt såld. Den är väl värd sina 8,7 poäng på imdb.






Den här filmen såg jag första gången när jag var kanske 12 år gammal och jag minns att jag tyckte att den var rolig redan då. När jag kollade den på nytt nu reagerade jag på hur snuskig den var. Sånt kan ju inte 12-åringar titta på liksom! Men ja, den var fortfarande rolig. Lättsam, enkel, typisk komedi. Och så lite snuskig då.





3. The Imitation Game (2014)

Benedict Cumberbatch och Keira Knightley, kan det misslyckas? Nej. Filmen utspelar sig under andra världskriget och baserar sig på sanna händelser. Detta är helt klart en av de bästa filmer jag någonsin sett. Dessutom avslöjar den en mörk hemlighet i brittisk historia. Helt fantastisk film, jag vet inte vad jag mer ska säga. Se den!





4. Dumb Dumber (1994)

En Jim Carrey-klassiker som jag faktiskt tyckte att var roligare när jag var yngre, tänka sig. Den här gången somnade jag mitt i. Men ja, om man gillar Jim Carrey är det väl ett måste att ha sett den här, men till någon annan skulle jag inte rekommendera den. 90-talshumor at its best. Det har kommit ut en uppföljare nu också, får se om jag nånsin orkar kolla den hehe.





5. Rita (2012)

Över till tv-serierna. I april strecktittade vi igenom båda säsongerna av den danska tv-serien Rita som finns på Netflix. Tredje säsongen borde hålla på att visas i Danmark nu, så jag väntar bara med spänning på att den ska dyka upp på Netflix också. Serien handlar om den kaxiga, kontroversiella, självständiga mamman och modersmålsläraren Rita. Helt fantastisk serie, på alla sätt. Det finns helt enkelt inget jag inte gillar med den. Rita är typ min idol. Eller tja, i vissa avseenden. 





6. Homeland (2011)

Vi kollade igenom första säsongen ganska snabbt, men sen orkade vi inte fortsätta. Storyn var bra, men den gick lite väl långsamt framåt. Kanske ger vi den en chans till nångång i framtiden, för serien i sig var ändå väldigt välgjord och fängslande. Jag har hört mycket delade åsikter gällande de andra säsongerna, så jag vet inte riktigt vem jag ska tro på. Betyget gäller alltså bara första säsongen och det blir en svag 4:a, på gränsen till 3. 





7. Sherlock (2010)

I denna tv-serie ser vi Benedict Cumberbatch som Sherlock Holmes och Martin Freeman som John Watson. Det är inte första gången dessa två jobbar tillsammans: Martin Freeman spelar också Bilbo i Hobbit-filmerna, där Cumberbatch gör rösten till draken Smaug. Cumberbatch är som klippt och skuren för rollen som Sherlock Holmes och de här två killarna funkar så bra ihop. Serien bjuder på drama, spänning och humor och har dessutom det där lilla extra som gör att man bara måste se mer. Avsnitten är väldigt långa så på en säsong finns det bara tre avsnitt, så det är ju nästan som att titta på film faktiskt.


2 comments:

  1. haha jag älskade snygg,,sexig , singel men som du säger när man blir äldre inser man hur jädra snuskig den är.. det förstod man inte när man var liten.

    ReplyDelete

Välj 'Namn/webbplats' för att kommentera. Webbplats måste inte anges, det räcker med ett namn.
Det går också att kommentera anonymt.
:) Jag svarar på kommentarer i egen blogg!