1 Karolinas Kaos: DIY: Naturlig deodorant med kokosolja

Tuesday, June 30, 2015

DIY: Naturlig deodorant med kokosolja

Okej hörni! Jag hatar svettlukt och brukar använda väldigt mycket deodorant varje morgon. Men på sistone har jag läst på lite om deodoranternas innehåll och de flesta är verkligen fullproppade med alkoholer, aluminium och parabener. Flera av ingredienserna är direkt cancerframkallande och påverkar bl.a. våra hormoner. Inte ok! Därför har jag försökt testa några organiska produkter, t.ex. Urtekrams aloe vera-deodorant, men den höll tyvärr borta varken lukt eller svett för mig. 

Till sist bestämde jag mig för att ge den hemlagade deodoranten en chans. Jag har under det senaste året sett många bloggare som testat på detta och varit nöjda, så jag googlade efter recept och inspirerades bl.a. av Carolines inlägg. Jag bytte ut tea tree-dropparna mot en annan olja eftersom jag inte riktigt gillar tea tree-doften. Här kommer nu mitt recept!




Busenkelt! Till min stora förvåning har denna blandning hållit mig helt torr och luktfri och det håller hela dagen. Nästa gång ska jag nog använda mig av någon vaniljarom ur matvaruhyllan för att testa på lite olika dofter. Min blandning blev lite grynig, men det går såklart att blanda så att den blir lite rinnigare också, det beror helt enkelt på hur mycket man tar av de olika ingredienserna. Det är bara att testa sig fram!

4 comments:

  1. Jag har också använt Urtekrams deo en längre tid nu trots att effekten har varit lite meh! Har tänkt att jag borde testa göra egen också, men har funderat på ifall det blir fläckigt på kläderna med just kokosoljan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jamen gör det! :) nej det tycker jag inte att det blir, det absorberas förvånansvärt snabbt och lämnar inga fettfläckar. Åtminstone inte med den blandningen jag gjorde!

      Delete
  2. Hur sätter du på deodoranten då? Krafsar ut lite ur burken me handen ba lr?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jepp, oså smälter de ju i handen då. Går att använd nå sked om man vill va lite mer hygienisk ;)

      Delete

Välj 'Namn/webbplats' för att kommentera. Webbplats måste inte anges, det räcker med ett namn.
Det går också att kommentera anonymt.
:) Jag svarar på kommentarer i egen blogg!