1 Karolinas Kaos: Därför är mitt bloggnamn genialiskt

Sunday, June 14, 2015

Därför är mitt bloggnamn genialiskt

Jag har gått under signaturen KJLD så länge jag kan minnas, jag tror det började nångång på Lunarstorm-tiden. Om någon ännu missat det står bokstäverna alltså för mina förnamn: Karolina Johanna Larsdotter. Däremot har jag märkt att många uttalar det som namnet "Käld" eller så försöker de säga konsonanterna som ett ord, "Kjld" istället för att bokstavera dem som K-J-L-D. Förstår ni hur jag menar? Det är visserligen förståeligt, det tar ju för länge att säga fyra bokstäver. Med andra ord är KJLD ett ganska dåligt bloggnamn. Jag har ändå inte varit redo att överge min gamla signatur, just för att den hängt med så länge.

För ett tag sedan slog det mig plötsligt att bloggen borde heta Karolinas Kaos istället. Det kan vara det fiffigaste jag kommit på någonsin. Nånej, men jag har faktiskt några tankar bakom det. Ordet Kaos står både för att min blogg ibland skapar lite kaos och att den innehåller en massa olika kategorier och ämnen - ett enda kaos, om man så vill. 

Dessutom står Kaos för mitt för- och efternamn: Karolina Åsmus. På mina jobblistor i Sverige förkortades alltid mitt namn till KaÅs och det tyckte alla var så passande. "Hahaaa Åsmus, alla vet att den kvinnan skapar kaos, finskan gör kaos med oss alla!". Jag tänkte först att bloggen skulle heta Karolinas Kaås bara därför, men valde istället att använda ordets rätta stavning eftersom alla inte skulle känna till tanken bakom felstavningen.

"Karolinas Kaos" innehåller dessutom bokstavsrim och allitteration. Båda orden börjar med Ka och slutar på s. På samma sätt som t.ex. Danielas Dagbok eller Fina Christina också har allitteration och rim i sina bloggnamn. Det låter bra helt enkelt och är lätt att sätta på minne. Jag har funderat en del på om jag kanske borde byta adressen på bloggen också, men jag vet inte om jag riktigt vill det ännu. Vi får se. Ojoj, vilka stora problem jag har här i livet...


Borde verkligen ta och uppdatera headern snart iallafall! 

12 comments:

  1. ja ha allti tänkt på ditt bloggnamn som k-j-l-d! för en tid sen sa en kompis "ja såg att du had träffa kjld", å ja bara "va, va e kjld?" haha :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha jaa ja blev också helt förvånad första gången ja hörd nån säg så, had int alls tänkt att man kuna läsa de på de sätte :'D

      Delete
  2. Jag är en av de där som ljuder ihop konsonanterna i ditt bloggnamn så att det blir ungefär till "Käld". :'D Så i min värld heter den här bloggen Käld. Förlåt.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha åneej Maria!! ;) nej men det är helt förståeligt, får nog gå över till Karolinas Kaos på heltid snart tror jag haha.

      Delete
  3. Hej, jag har inte följt din blogg särskilt länge men ändå tänkt namnet precis så som du skriver. Har själv en liten ordlek i mitt bloggnamn. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe ja det verkar som att ganska många läser det precis på det sättet. Ah, Karam-Ellen, skitsmart ju! Just såna bloggnamn tycker jag är så fiffiga, synd att det inte går så bra att hitta på något sånt med namnet Karolina... :D

      Delete
  4. Mitt bloggnamn sku ju kunna va Elintarvike. Eller sukupuoliElin som min vän Jennis finske pojkvän brukar kalla mig... lol fint

    ReplyDelete
  5. Din pojkväns foto/tåg/manblogg sku kuna vara CarlsLok-o-motiv

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahahahah ÄLSKAR såna här ordvitsar! :'D

      Delete
  6. Tycker att både kjld och Karolinas Kaos är fiffiga, men ja, det sistnämnda är väl mera lättförståeligt för allmänheten :) Idén till mitt bloggnamn Marvelicious kommer från gymnasietiden då vi var ett gäng som funderade ut "smeknamn" åt varann utgående från engelska adjektiv som började på samma bokstav som våra förnamn. Jag fick marvelous, som jag sedan spetsade till med ett "licious" istället :) Kan inte tänka mig nåt annat bloggnamn just nu, eller ja, har ett på lager, men jag måste isf först vara gift eller åtminstone förlovad med min pojkvän innan det skulle kännas rätt att använda.. Tänker dock inte avslöja exakt vad bloggen skulle heta i nuläget dock ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja det tror jag också! Kul att höra tankar bakom folks bloggnamn :) hehe åh, spännande - jag håller utkik efter det eventuellt nya bloggnamnet!

      Delete

Välj 'Namn/webbplats' för att kommentera. Webbplats måste inte anges, det räcker med ett namn.
Det går också att kommentera anonymt.
:) Jag svarar på kommentarer i egen blogg!