1 Karolinas Kaos: Måns Zelmerlöw en copycat?

Saturday, May 23, 2015

Måns Zelmerlöw en copycat?

Hej på er! Igår jobbade jag kl. 16-20, sen gick jag raka vägen hem och fixade mig snabbt för att gå hela vägen till andra sidan gatan där Johi bor. Hon fyllde år i dagarna och hade bjudit in oss på lite umgänge - perfekt på en fredagskväll! Drack några glas vin och hade det riktigt mysigt. Vid 1-tiden var det skönt att inte behöva gå mer än 50 meter hem i regnrusket.

Jag igår efter jobb!

"Jag orkade inte baka så jag fixade något lite enklare" 

Idag har jag städat och tvättat en del, medan Challe är på annan ort och jobbar. Vi kommer så småningom att börja söka oss hemåt mot Jakobstad och stanna där hela sommaren, så det gäller att packa ner en hel del saker. Vi kommer att ha kvar lägenheten över sommaren, precis som förra året, så kan nog bli så att vi spenderar en och annan helg i Vasa också.

...Och så är det ju ESC-final ivkäll ja. Ska ni kolla? Jag har inte följt med semifinalerna alls, det enda jag vet är att Finlands bidrag inte gick till final, men att  Sveriges Måns är vidare, förstås. Annars har jag inte hört ett enda bidrag, vilket jag tycker att gör det hela mycket roligare. Så jag undviker alla inlägg och artiklar som handlar om ESC just nu eftersom jag tycker att det blir så mycket mer spännande att titta ikväll då.


Vad säger ni, är det Måns som vinner ikväll?


Men hörni, är inte Måns låt farligt lik David Guettas Lovers of the sun?

Jag läste på några ställen att Zelmerlöw anklagas för plagiat, och tja, nog märker man ju tydliga likheter mellan låtarna faktiskt. Vad tycker ni? Nåja, jag kollar egentligen bara på ESC för att det är så dåligt att det blir bra. Väldigt sällan fastnar jag för någon låt, men det är så underhållande att sitta och titta på ändå tycker jag. Ska nog ladda upp med något gott att äta och sen bara krypa ner i soffan. Hoppas ni har en skön lördag!

6 comments:

  1. Jag tycker även att Sveriges låt låter som ett plagiat..men vi får se hur det går...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Håller med, men det gick ju tydligen hem ändå ;)

      Delete
  2. Det har ju ryktats om plagiat jo, men jag tycker att det borde ha undersökts vid det här laget och han skulle väl ha blivit diskad om det konstaterats att det är ett riktigt plagiat..? Eller kanske det är något som behöver längre tid på sig att undersökas och det visar sig senare..? Tror nog ESC tar plagiat-anklagelser på allvar och är nog försiktiga med att låta deltagare uppträda med plagiat, eller..? De är ju så strikta med så många andra detaljer tycker jag. Så jag väljer nu naivt att tro att det är ok med den här låten ;) Nog blir det straff ändå sen ifall det visade sig att det inte var ok..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Men det är väl svårt att definiera plagiat egentligen, så länge det inte är en direkt kopia. Jag tycker att likheterna mellan låtarna är för många för att kunna komma undan med det, men sen igen är jag jätteglad för Måns och Sveriges skull :)

      Delete
  3. Copycat eller inte, låten är riktigt bra. Å jag tycker att många låtar idag låter väldigt lika varandra. Så det är väl nog bara tidens melodi, en hittar ett sound som många människor börjar gilla och följande artist tar efter så att människor skall gilla dennes musik också.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jo det är en bra låt, men det är Guettas också ;) många låtar påminner om varandra, men börjanet på Måns och Guettas låt är ju nästan identiska. Tycker inte att det håller att säga att man blivit inspiererad av en låt när den låter nästan exakt lika. Speciellt börjanet av låtarna hör man ju nästan ingen skillnad på. Men nåja, grattis till Måns ändå :D

      Delete

Välj 'Namn/webbplats' för att kommentera. Webbplats måste inte anges, det räcker med ett namn.
Det går också att kommentera anonymt.
:) Jag svarar på kommentarer i egen blogg!