1 Karolinas Kaos: Wok med honungsmarinerad kyckling

Friday, April 10, 2015

Wok med honungsmarinerad kyckling

Det här receptet var något jag kokade ihop igår helt improviserat, så jag har inga exakta mått på ingredienserna, men jag ska försöka skriva ner det så gott det går. Bilden är fotad före jag visste exakt vad jag skulle använda, så jag behövde sist och slutligen inte alla ingredienser på bilden. Receptet räcker till 3-4 portioner. Optimalt är förstås att använda en wokpanna, men eftersom jag inte äger en sådan gjorde jag det i stekpanna - funkar minst lika bra. 


Du behöver:

400g strimlad honungsmarinerad kyckling
några baconstrimlor
en morot
två vitlöksklyftor
en halv gul lök
en halv rödlök
vitkål

crème fraîche, kokosmjölk, grön curry, sweet chili-sås
chili, peppar, salt, vitlökspulver

Gör såhär:

1. Hacka moroten, löken och vitkålen
2. Skär baconstrimlorna i mindre bitar
3. Bryn kycklingen i kokosolja eller smör
4. Tillsätt bacon, lök, morot och kål

Tillsätt (cirka!):

½ dl kokosmjölk
1 msk crème fraîche
1 msk grön curry
1 msk sweet chili-sås
1 krm chili
1 krm peppar
1 tsk salt
1 tsk vitlökspulver


Jag mäter aldrig hur mycket kryddor jag använder, så det här är alltså bara uppskattningar. Jag uppmanar alla att krydda efter behag helt enkelt, det blir absolut bäst så! Men det här borde vara ungefär de måtten jag använde igår. Servera detta sedan med ris eller nudlar, själv åt jag det bara utan något till, vilket också funkade. Bon appétit! 

2 comments:

Välj 'Namn/webbplats' för att kommentera. Webbplats måste inte anges, det räcker med ett namn.
Det går också att kommentera anonymt.
:) Jag svarar på kommentarer i egen blogg!