1 Karolinas Kaos: NaturalCycles: Aldrig mera hormoner!

Monday, April 27, 2015

NaturalCycles: Aldrig mera hormoner!

Efter mitt ett-foto-i-timmen-inlägg förra veckan har jag fått en hel del frågor om NaturalCycles och den enda orsaken till att jag inte skrivit om det före nu är att jag har velat ge det lite tid först. Jag är nu inne på min tredje månad som hormonfri och tänkte att det nu börjar vara dags att dela med mig av mina erfarenheter. Detta inlägg är inget samarbete, utan bara en recension och ett tips rakt från hjärtat.

Jag slutade med p-pillren i början av februari och trots att jag aldrig upplevt att jag skulle ha mått dåligt av dem kan jag ändå i efterhand konstatera att jag mår så mycket bättre nu. Förr var jag ganska lättstött, hade betydligt mera humörsvängningar, jag grät oftare, jag kände mig värdelös ibland... Men nu har alla såna känslor stabiliserat sig nästan helt! Mitt självförtroende har blivit bättre, jag tar inte åt mig av småsaker, jag är inte alls lika känslig, mitt humör är mycket stabilare - allt har bara blivit bättre helt enkelt. Att bli hormonfri har helt klart varit ett av de bästa beslut jag någonsin tagit. 

Förutom att jag mår bättre av att vara hormonfri har förstås även sambon lagt märke till att det är lite lugnare i hemmet nu för tiden haha. Min pms är som bortblåst - medan min vikt, min hy och min lust varit oförändrad. Vackert så!


Jag var först intresserad av att skaffa en p-dator, men efter lite googlande och bland kommentarerna på detta inlägg stötte jag på NaturalCycles och valde att testa det istället. Appen fungerar på exakt samma sätt som en p-dator, men istället för att betala dryga 300€ valde jag denna metod som kostar några euro i månaden. Jag startade min prenumeration med att köpa ett tillfälligt erbjudande för 50€, som innehöll en 6 månaders prenumeration, en basaltermometer (med två decimaler, värde 25€) samt tio kondomer. Superbra deal tycker jag, och jag såg att det finns ett liknande paket i deras nätbutik nu också. 


Den vanligaste frågan är: "Men kan man verkligen lita på en app?" och ja, det tror jag att man kan. Enligt kliniska studier är det 99,9% säkert att vara oskyddad under de gröna dagarna och NaturalCycles är numera klassat som ett preventivmedel. En kvinna är fertil endast sex dagar per cykel och kan bara bli gravid under dessa dagar. Denna fertila period börjar fem dagar före ägglossningen och avslutas på ägglossningsdagen. Appen känner av när man har ägglossning och den tar även i beaktande t.ex. att simmarna kan överleva i en vecka där inne. 

Själv har jag använt denna metod i snart tre månader och eftersom appen inte riktigt "känner" mig ännu har den gett mig mest röda dagar hittills, men det var jag beredd på när jag började. Ju längre tid jag använder den desto fler gröna dagar får jag, men det gäller att ha lite tålamod. Jag kan återkomma med en liten uppdatering när jag använt appen i t.ex. ett halvår om ni vill veta mera. Jag tycker ändå att det är jättebra att appen alltid tar det säkra före det osäkra och ger en röd dag istället för grön, även när det är sådär semisäkert. Förstår ni hur jag menar? Hellre använder jag kondom en dag extra än blir oönskat gravid.


I sina inställningar väljer man om man vill använda appen som prevent eller plan - den går alltså att använda omvänt också, när man vill bli gravid. Sedan börjar man varje dag med att mäta temperaturen (i munnen) när man ännu ligger i sängen. Därefter matar man in temperaturen i sin app, varpå appen ger en grön eller en röd dag beroende på fertiliteten. 

Det går också att logga in på sitt konto på en dator, där man ser sin statistik på ett lite mer överskådligt sätt. Dessutom har man möjlighet att samla gratismånader genom att värva sina tjejkompisar, men det är inget jag jobbat med alls, jag rekommenderar gladeligen denna fantastiska app åt folk ändå. 

Meeen om någon av er bestämmer sig för att börja med NaturalCycles och känner att ni vill vara barmhärtiga samtidigt får ni förstås göra det. Kontakta mig per mejl, facebook eller här i kommentarsfältet och meddela er mejladress, så skickar jag en rekommendationslänk åt er som ger mig en gratis månad. Men som sagt, det är inte därför jag skriver det här, jag vill verkligen bara tipsa mina fellow girls där ute om att våga vägra hormoner.



Så här ser det ut när man loggar in på sitt konto på datorn.  
Här finns ytterligare svar på vanliga frågor gällande NC. 


Avslutningsvis vill jag påpeka att var och en givetvis själv bör tänka igenom såna här beslut ordentligt före man bestämmer sig för något. Det gäller att fundera, läsa på och väga för och emot när man väljer preventivmedel. Om ni har tankar, funderingar eller frågor kring det här tar jag gärna emot dem!

26 comments:

  1. Bra inlägg! Jag har precis börjat använda NaturalCycles, och tror nog att jag kommer bli riktigt nöjd :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack! Vad kul, det tror jag med! :)

      Delete
  2. Hej!
    Detta låter ju intressant och som ett riktigt hälsosamt alternativ till hormoner!
    Hur länge dröjde det innan du fick hemskickat ditt paket? Samt behövde du betala tullavgift?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej! Ja men visst gör det! Det dröjde bara några dagar om jag minns rätt, högst en vecka. Och ingen tullavgift nej :)

      Delete
  3. Bra inlägg, tror det är viktigt att folk får höra mer om naturliga preventiv medel istället för alla med hormoner. Jag själv använder mig av någon billigare app, men funkar på samma sätt. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack! Jag tror också att vi proppar i oss för mycket onödiga hormoner, så jag tycker det är SÅ bra att det börjar dyka upp hormonfria alternativ :)

      Delete
  4. Jag använder också NC, men då jag har så långa cykler har jag trots ganska lång testtid bara hunnit med tre cykler än, så det blir många röda dagar. Jag hoppas appen lär sig förstå att jag har upp till 20 dagar mellan sista mens och ÄL, så jag kan få några gröna dagar där med. Jag tänker utvärdera när året som jag betalt för har gått. Men hormonfria p-medel ska jag alltid ha! 😊

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mina cykler verkar också vara lite längre än medeltalets faktiskt, men jag tror att ju längre tid man använder appen desto bättre lär den känna en :) så det är väl bara att vänta och mäta vidare. Jag ska nog också skriva en till uppdatering om detta i framtiden tror jag. Yes, tummen upp för hormonfria preventivmedel!

      Delete
    2. Jag har också ungefär 20 dagar mellan sista mens och ÄL och jag har hur många gröna dagar som helst, men jag använder även ÄL-stickor vilket gör att man får fler gröna dagar än om man skippar dem. Det finns billiga på eBay och jag rekommenderar verkligen att ni använder dem. Jag köpte ett paket med 100 stickor för runt 50 spänn, tar lite tid att få hem dem, men de varar länge och då slipper man köpa lika ofta. NC funkar fint för mig, använder däremot andra appar också och en annan rekommendation är även att lära sig metoden "fertility awareness method". Den beskriver ALLT man behöver veta kring naturliga preventivmedel och hur vi kvinnor fungerar och VARFÖR den här metoden fungerar så bra som den gör.

      Som sagt, NC fungerar bra för mig MEN jag kompletterar med ÄL-stickor och kollar flytningar för att öka säkerheten ytterligare. En bra bok att läsa med så sjukt nyttig info för alla kvinnor är "Taking charge of your fertility". LÄS OCH LÄR! :)

      Delete
  5. Jag måste bara kommentera detta ur en läkarstudents synvinkel, och det här är inget riktat mot dig, utan mer i allmänhet. Den kliniska studien som du länkade (och som också Blondinbella länkat på sin blogg), är allt annat än bra om man tittar lite noggrannare på den med ögon som efter några läkarstudier vant sig vid artiklar.
    Men jag börjar med det här, jättekul att du hittills mått jättebra med NC, ingen vill ju egentligen knapra i sig massa hormoner då man skulle kunna klara sig utan! Men i mitt blivande yrke är NC ingenting jag skulle rekommendera som första preventivmedel åt en 16-åring som precis fått sin första pojkvän, eftersom det inte finns någon bra studie som styrker NCs verkan, och för att de flesta 16-åringar inte är riktigt mogna att ta hand om konsekvenserna om det sker en "olycka". Men för dig som är 20+ och verkar vara en mogen kvinna - absolut, go for it!
    Nu till själva studien. För det första, är studien gjord av NCs två grundare samt en tredje person. Nya "läkemedel" (det är ju inget läkemedel, men ni fattar) ska alltid studeras av helt oberoende personer som inte har något vinstintresse i frågan. I detta fall då båda grundarna är med i den lilla forskargruppen och studieresultatet visar att det är 99,9% säkert att ha sex under en grön dag så kan man alltid fråga sig om författarna, dvs de som utfört studien, verkligen tagit med alla uppgifter och inte gömt de dåliga resultaten? Jag tror på att det är ärliga, men man kan tyvärr inte veta.
    För det andra så är antalet deltagare väldigt litet, eftersom det är en pilotstudie, och pilotstudier används för att visa, innan man gör en större studie, åt vilket håll resultatet antagligen kommer att peka på (i detta fall pekar det åt det positiva hållet).
    För det tredje, och detta är kanske det viktigaste i hela studien, är metoden för hur de valt deltagare och vilka saker de valt att titta på (kvinnor 18-39 år, sexuellt aktiva, ej gravida eller planerar att bli gravida, som inte använder andra preventivmedel under gröna dagar och som använt NC i åtminstone 30 dagar). T.ex. det här med att vara sexuellt aktiv - för en nykär kan det betyda flera gånger i veckan medan det för en trebarnsmamma kan betyda en gång i månaden. Det är ju solklart att det är större risk att bli gravid för den nykära än för mamman. Och sen det här med att man måste ha använt NC i åtminstone en månad (endast 57% av deltagarna använde NC i mer än tre månader). Den trista sanningen är ju att det nuförtiden är ganska få kvinnor som blir gravida på direkten, antingen pga att man själv inte riktigt funkar som man ska eller för att mannen inte riktigt funkar som han ska. Då är det svårt att bli gravid på en månad, oberoende hur mycket sex man har. Hade de här två grejerna varit bra, så hade jag köpt resultatet mycket bättre!
    Slutligen, det här är MINA källkritiska tankar kring NC och studien som gjorts på den. Och själv skulle jag vänta till att det kommit fler ordentliga, bra och stora studier gjorda av oberoende personer innan jag använde det, men jag är dessutom inte någonstans redo att bli mamma och vill inte, ifall (i mitt fall) olyckan är framme, göra abort om jag vet att jag kunde ha förhindrat det med säkra preventivmedel med massa vetenskaplig stöd (jag skulle göra abort ändå, men då skulle jag verkligen ha skuldkänslor). Men det är jag det, om man känner sig tillräckligt mogen för att ta konsekvenserna så, som jag sade tidigare, go for it! Det är ändå bra att de vanliga p-pillren m.fl. får konkurrenter!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack för din kommentar, jättekul att en läkarstuderande också kommer med sina tankar i den här frågan. Jag tänker inte ens försöka börja argumentera emot dig, för jag tror att du är aningen mera påläst än jag ;)

      Jag var också lite kritisk till studien, men jag kan inte tro att appen skulle ha blivit så populär om den inte fungerade. Siffrorna som visar på 99,9% säkerhet går säkert att ifrågasätta, men de är ju inte dragna helt ur hatten ändå. Jag ser ändå fram emot fler studier förstås och jag tror helt klart att det ligger något i det du skriver. Som du också säger så är det inte en lika stor katastrof för mig att bli gravid nu som det skulle ha varit om jag vore 16 år, så det är kanske därför jag har en ganska avslappnad attityd till appen.

      Så nej, jag kanske inte heller skulle rekommendera denna metod åt yngre tjejer, åtminstone inte före fler studier blivit gjorda. Men jag skulle inte rekommendera hormonella preventivmedel heller. Därför ville jag också lägga till det jag skriver i sista stycket, att alla bör tänka igenom sånt här ordentligt före de väljer vilket preventivmetod de vill använda.

      Delete
    2. En P-dator funkar ju i princip på exakt samma sätt, så enligt mig är NC minst lika säker som dessa. Visst skulle jag inte rekommendera den som första och enda p-medel till en 16-åring som absolut inte vill bli gravid, men där är det nog bara kondom som gäller...inte bara för att skydda mot graviditet utan könssjukdomar också!

      För kvinnor i ett stabilt förhållande, där barn inte är någon ofantlig katastrof, tycker jag naturliga metoder som NC, P-dator, Billingsmetoden etc. är jättebra alternativ.

      Delete
  6. jättebra skrivet, än en gång! :)

    ReplyDelete
  7. Låter riktigt intressant! Nu har jag redan köpt på mig P-ringar för en tid framöver, men kanske vore något att överväga senare.. En grej jag dock började fundera kring, spelar det ingen roll när på morgonen man vaknar för att få bra resultat av mätningen? Om det är så att man behöver vakna så gott som samma tid varje dag för att det ska funka bra så skulle jag nästan hellre helt enkelt gå tillbaka till kondom eftersom jag vill ha möjligheten att vakna när det passar mig, och inte när det passar appen.. :P Men om det inte spelar någon roll att man vaknar kl.8 en morgon och kl.12 en annan så ska jag definitivt läsa på lite om detta! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det är BRA om man kan mäta exakt samma tid, jo, men det är inget måste. Huvudsaken är att man har sovit 4h i sträck när man mäter. Det var åtminstone svaret jag fick av kundtjänsten när jag mejlade och frågade om just detta. :) Jag mäter nog mellan 8-12 lite hur som helst bara.

      Delete
    2. För mig funkar det faktiskt inte alls att mäta när jag vaknar av mig själv. Försökte det den första månaden, och tempkurvan hoppade hit och dit. Jag tror att jag ligger "halvvaken" ganska länge innan jag vaknar på riktigt, och det får tempen att stiga. Nuförtiden ställer jag klockan på 7 även de dagar jag är ledig, så vaknar jag till, mäter tempen och somnar om direkt. När jag vaknar på riktigt kollar jag vad termometern säger (den sparar resultatet) och för in det i appen. Det funkar bra för mig, men jag har aldrig haft några sömnsvårigheter heller.

      Delete
    3. Okej, ja det där kan säkert vara väldigt individuellt. Det är väl allra säkrast att mäta på exakt samma tid, men för mig fungerar det nog bra även om jag inte sovit exakt lika många timmar varje natt. Men helst ska det inte slänga med mer än 3-4h ändå.

      Delete
    4. Kom in hit från Sevendays men vill bara kommentera detta ändå även om det är ganska gammalt. De rekomenderar att man mäter +-2 timmar från vanliga tiden. Mäter du vanligtvis 8 på vardagar så ska du inte mäta senare än 10 på helger. Om man vaknar senare än 2 timmar skriver de att man ska hoppa över att mäta.

      Delete
    5. Jo, så är det kanske nog! Åtminstone om metoden ska vara så tillförlitlig som möjligt! Har blivit noggrannare med det där jag nu också.

      Delete
  8. Måste man alltså mäta varje dag? Varför inte bara alltid använda kondom när lusten faller på istället? Då är man ju på den säkra sidan :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jepp, varje morgon, men det tar väl 30 sekunder så det är nog inte ett problem ;) men som tur får man ju välja själv, kondom är också ett jättebra alternativ. Och dessutom måste ju NC kompletteras med kondom under de röda dagarna.

      Delete
  9. Men fungerar den här metoden att kombinera med kondom?
    Billingsmetoden t.e.x ska ju tydligen inte kombineras med kondom eftersom kondomer påverkar sekretet i kvinnokroppen och ger "falska" signaler om vilka dagar som är säkra.

    För mig är det så att sexlusten tiodubblas vid och omkring ägglossningen. Om jag i "vanliga" fall tycker att sex en gång i veckan är lagom tycker jag under ägglossningen att sex två gånger om dygnet är lagom.

    Därför är den här typen av preventivmedel enbart något för mig om de går att kombinera med kondom. Skulle kännas som om jag "berövade" mig själv (och i förlängningningen min partner) en stor bit av glädjen i sexualiteten om jag var tvungen att vara avhållsam när jag har som absolut störst sexlust.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, Natural Cycles kan och SKA kombineras med kondom :) under de röda dagarna (runt ägglossning) är det avhållsamhet eller kondom som gäller!

      Delete

Välj 'Namn/webbplats' för att kommentera. Webbplats måste inte anges, det räcker med ett namn.
Det går också att kommentera anonymt.
:) Jag svarar på kommentarer i egen blogg!