1 Karolinas Kaos: Killfredag!

Friday, April 3, 2015

Killfredag!


Veckans kille är en man jag fick upp ögonen för i förra veckans Skavlan. Inte Jesus, trots att det är långfredag och allt. Nej, denna engelsman jobbar bl.a. med kampanjen Feeding the 5000. Hans huvudsakliga mål är att minska på mängden mat vi slänger. Runt om i världens längs det årligen så mycket mat att man med samma mängder hade kunnat mätta hela jordens befolkning - och det är detta slöseri Stuart jobbar emot.


I västvärlden slängs nästan hälften av all mat, inte för att den är oätlig, utan för att den inte ser perfekt ut. Butikerna tar inte t.ex. in sneda bananer, för man tror att konsumenterna inte skulle köpa dem. Istället slängs dem. Detta gäller tydligen i princip alla produkter: tomater, apelsiner, potatis och palsternackor är bara några av exempel som Stuart lyfter fram. De slängs för att de är fula, är det inte helt ofattbart? En sån skymf mot alla de som svälter runt om i världen. Varför skulle man inte vilja käka fula bananer? Vem bryr sig hur en frukt ser ut?! Jag köper mer än gärna lite fula frukter om det på något sätt hjälper att motarbeta detta problem.

En annan enorm orsak till svinnet, menar Stuart, är bäst-före-datumen. Han påpekade att många i princip tror att maten är giftig och dödar en efter bäst-före-datumet, fast det i själva verket innebär att inte riktigt samma kvalité kan garanteras. Så sluta slänga mat!! Min syn på det här har alltid varit: ser det okej ut? Luktar det okej? Smakar det okej? Då är det bara att äta.

Här kan ni också se Tristrams medverkande i Skavlan, rekommenderas varmt!
(Länken gör så att videoklippet startar från när han kommer in i studion)

Kampanjen Feeding the 5000 ger mat åt femtusen människor med hjälp av fullt ätbar och bra mat som annars skulle ha slängts. Jag kan inte ens försöka börja sammanfatta allt vad Stuart säger i det här klippen, så jag hoppas att så många som möjligt kollar på åtminstone ett av dem. Det är verkligen ögonöppnande! Som konsument kan vi faktiskt påverka genom att inte slänga ätbar mat, köpa ekologiskt så långt det bara går och helt enkelt sprida kunskap om detta ämne. Vi som konsumenter är de som bestämmer vad som säljs i affärerna. Här kan ni läsa mer om Tristrams kampanjer.

Jag skrev det här inlägget i onsdags och märkte igår att det på bloggen Mama's got the magic tas upp i princip samma sak, fast där skriver hon om kampanjen Svinnkampen. Hon lyfter också fram att vi finländare i medeltal slänger 24 kg ätbar mat per person varje år. Superbra att många engagerar sig i de här frågorna!

No comments:

Post a Comment

Välj 'Namn/webbplats' för att kommentera. Webbplats måste inte anges, det räcker med ett namn.
Det går också att kommentera anonymt.
:) Jag svarar på kommentarer i egen blogg!