1 Karolinas Kaos: "Jag bryr mig inte om politik"

Monday, April 13, 2015

"Jag bryr mig inte om politik"

Jag vill aldrig höra någon säga det igen. Att påstå att man inte bryr sig om politik är inget annat än att dumförklara sig själv. Alla bryr sig om politik. "Men jag är inte så insatt". NÅ, man behöver inte vara insatt för att bry sig om politik. Och man behöver inte kunna allt om politik för att kunna rösta i riksdagsvalet.


Bryr du dig om ditt språk?
Vill du bli betjänad på ditt modersmål?
Då bryr du dig om politik. 

Bryr du dig om dina barn?
Bryr du dig om dagvården?
Har du åsikter om BB?
Då bryr du dig om politik.

Bryr du dig om din hälsa?
Vill du ha rätt till hälsovård?
Då bryr du dig om politik.

Har du åsikter om invandring?
Har du åsikter om samkönade äktenskap?
Har du en åsikt om människors lika värde?
Då bryr du dig om politik.

Bryr du dig om dina mor- och farföräldrar?
Bryr du dig om äldrevården?
Vill du bli väl omhändertagen när du blir gammal?
Då bryr du dig om politik.

Bryr du dig om studiestödet?
Bryr du dig om bostadsbidraget?
Bryr du dig om barnbidraget?
Bryr du dig om alla möjliga olika bidrag vi har i Finland?
Då bryr du dig om politik.

Bryr du dig om jobb och ekonomi?
Bryr du dig om företagande?
Då bryr du dig om politik.

Har du åsikter om värnplikten?
Har du åsikter om abort?
Har du åsikter om religionsfrihet?
Har du åsikter om undervisningen i skolorna?
Har du åsikter om Finland borde gå med i Nato?
Har du åsikter om alkohollagen?
Har du åsikter om snusförbudet?
Då bryr du dig om politik. 

Bryr du dig ens lite om någon av ovanstående frågor?
DÅ BRYR DU DIG OM POLITIK.


Jag kunde göra den här listan hur lång som helst, för politiken genomsyrar helt enkelt hela samhället och berör oss alla. Läs ett par artiklar, prata med vänner och familj, diskutera vem de röstar på och varför. Eller så gör du bara valkompassen och släpar dig sedan iväg till röststället. Svårare än så är det inte! För ännu mer inspiration kan ni ju lyssna på KAJs nya låt "Vaal e val?" också.

7 comments:

  1. Bryr du dig OM politik.*

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag satt faktiskt och funderade på om man kan säga "bry sig i politik" före jag publicerade det här, men jag antar att det är dialektalt/talspråk. Nå, nu bytte jag till OM på alla ställen, för det är väl så det heter om man ska vara korrekt. Det är ju visserligen en blogg det här, så jag tycker att texten får innehålla lite slarv, men sen igen värnar jag minsann om svenska skriftspråket, så tack tack för responsen! ;)

      Delete
  2. skitbra karro, än en gång!

    ReplyDelete
  3. Bra skrivet!! Försökte övertyga en annan om detta en gång, men hon hävdade bestämt att hon minsann inte har nån skyldighet att rösta (pga att hon inte orkar/har intresse av att "sätta sig in i" politiken) = det har ingen som helst betydelse vilka beslut som tas inom politiken och sedan kan komma att påverka hennes liv negativt.. Förstår inte riktigt logiken.. :P

    ReplyDelete

Välj 'Namn/webbplats' för att kommentera. Webbplats måste inte anges, det räcker med ett namn.
Det går också att kommentera anonymt.
:) Jag svarar på kommentarer i egen blogg!