1 Karolinas Kaos: E G O B O O S T

Sunday, April 19, 2015

E G O B O O S T

Våra tankar styr våra liv. Den meningen har du säkert hört förr. Dock tåls den att upprepa, för det är sant. Hur vi förhåller oss till saker och ting påverkar också vad resultatet blir. Jag ska komma med några konkreta saker som jag försöker göra varje dag.


1. Börja dagen med tre positiva tankar. Ställ dig framför spegeln och säg tre bra saker om dig själv. Gör det varje morgon! Upprepa samma saker om du har svårt att hitta på flera. Skriv post-it-lappar på spegeln om du känner för det, då blir du varje morgon påmind om varför just du är så fantastisk. 

2. Sätt upp mål för dagen, stora som små. "Idag ska jag göra den där skoluppgiften som legat och väntat alltför länge", "Idag ska jag ge minst en komplimang" eller "Idag ska jag inte ha fram telefonen på en enda föreläsning."

3. Tänk igenom dagen som gått före du somnar på kvällen. Lyckades du med dina mål för dagen? Vad var bra med idag? Vad kunde ha gått bättre? Kunde jag ha undvikit problem/stress/motgångar på något sätt? Hur bör jag göra nästa gång en liknande situation uppstår?

Le, så får du också leenden tillbaka! Dagens klyscha, varsågoda. Carpe diem. 


4. Ta till dig komplimanger du får, förklara inte bort dem. Säg tack. Folk slänger sällan ur sig komplimanger bara för att. Folk ger dig komplimanger för att du förtjänar dem.

5. Skaka av dig motgångar. Jag är arg/irriterad/stressad en stund, sen orkar jag inte mer. Det hjälper ändå inte. Det beror förstås på vad det handlar om för problem, men saker har en tendens att alltid ordna sig. I det här inlägget sätter Blondinbella så bra ord på precis det som jag sysslat med i så gott som hela mitt liv: 

"1. Ha deadline på min irritation. Jag bestämmer mig för att vara skitarg i fem minuter. Då maler jag på i huvudet, messar [pojkvän] eller ringer en vän för att få kräkas ur mig händelsen. Men när det har gått fem minuter så säger jag till mig själv att nu räcker det. Nu ger jag inte en droppe mer av min energi eller en tanke till denna människa mer. Efter det brukar jag låtsas dra på mig min mentala ta ingen skit-dräkt och efter det så studsar bara allt negativt bort från mig. Det fungerar!"


Har ni några bra tips på hur man kan hålla tankarna positiva? 

4 comments:

  1. Jättebra punkter! För mig kan det ibland hjälpa att gråta bort allt negativt/stress etc som samlats på under en tid på en gång, sen när jag är färdig så kan jag gå tillbaka till det normala igen. Jag tycker man måste tillåta sig själv att t.ex. gråta IBLAND, för man kan inte förbli stark och positiv i all evighet :)

    Ett annat tips kan ju vara att göra som jag - köra en "dagens positiva" på bloggen.. Antar du utmaningen? ;) --> http://marvelicious.blogg.se/2015/april/dagens-positiva-67-2.html#comment

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jo ibland måste man gråta, absolut! Jag brukar också skriva av mig i min dagbok om jag är riktigt arg eller ledsen, sen går det över förvånansvärt snabbt. När jag sen läser igenom dagboken nån vecka senare kommer jag inte alls ihåg vad jag skrivit.

      Jaa kanske, jag gillar tanken bakom utmaningen :D får se!

      Delete

Välj 'Namn/webbplats' för att kommentera. Webbplats måste inte anges, det räcker med ett namn.
Det går också att kommentera anonymt.
:) Jag svarar på kommentarer i egen blogg!