1 Karolinas Kaos: Bloggtips: Gaddad!

Saturday, April 4, 2015

Bloggtips: Gaddad!

Idag vill jag tipsa om en blogg som jag fick upp ögonen för så sent som igår. Gaddad heter bloggen och drivs av Mikael Nybacka. Som bloggnamnet antyder handlar bloggen om tatueringar och jag blev fängslad från första stund! I bloggen intervjuar Nybacka både tatuerare och tatuerade. Jag tycker att det är superintressant att höra om folks berättelser och tankar kring sina tatueringar - en del tatueringar har djupa meningar, andra är gjorda bara för att de har ett snyggt motiv. Oavsett tycker jag det är lika kul att höra hur folk tänker kring det här med tatueringar, för det är så väldigt olika från person till person. 



Jag har alltid varit väldigt fascinerad av tatueringar, men av någon anledning aldrig kommit mig för att skaffa en. Jag är otroligt tacksam för att mamma inte lät mig tatuera den där fjärilen jag absolut ville ha när jag var 15 år, men sen har det bara lämnat också. Jag har gått i tatueringstankar sedan högstadiet, men det senaste året har jag nästan glömt bort de tankarna helt. Nu när jag var inne på bloggen Gaddad blev jag ändå återigen så otroligt sugen på att göra en tatuering.

Problemet för mig är att jag hela tiden ändrar mig och jag har haft ca 100 olika motiv i huvudet. Det har varit allt möjligt: old school, hennamönster, texter, datum, olika djur och symboler... Allt utom porträtt och tribaler egentligen. Kanske jag helt enkelt inte hittat rätt ännu. Just nu har jag ett par motiv i huvudet som jag varit intresserad av en längre tid, men vi får se om det nångång alls blir av.

Blir tokig över hur snygga de här tatueringarna är.

Förr var det så coolt, annorlunda och häftigt att ha tatueringar, men nuförtiden känns det nästan att det är vi utan tatueringar är de som är unika. Förr var det en speciell grupp som tatuerade sig, men det blir mer och mer vanligt och det är inte längre något märkvärdigt att ha en tatuering på kroppen. Men det är väl bara kul egentligen, tatueringar är ett fint sätt att samla minnen och historier! Har ni några tatueringar? Om ja - vad? Om inte - skulle ni kunna tänka er att tatuera er?

12 comments:

  1. Har två siluetter av svalor i nacken och en text på revbenen :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Text på revbenen är så snyggt! Vad är det för text? Hade du någon tanke bakom? :)

      Delete
  2. Jag har fyra tatueringar. Två betyder lite mer (ett porträtt av min första häst, en sångtitel), de andra två var spontana idéer bara (en ros och en lucky 13 :p). Tycker det var svårast att bestämma sig med den första, nu känns det som att jag lika bra kan fylla på med fler. =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja jag tror också det är så, det är nog därför jag väntat så länge med den här första :) få se om den ens nångång blir av haha.

      Delete
  3. Jag har en, och den är väldigt betydelsefull för mig. Tror inte att det blir någon fler. Jag ville ha en eller två svanar. En svan för att jag känner mig som den fula ankungen, som blev mobbad för att han inte var som de andra, men som sen visade sig vara en svan, inte en anka och faktiskt inte ful. Två svanar för att ett svanpar har att göra med ett romantiskt minne för mig. Tatueraren gjorde en svan som speglar sig i vattnet och en annan svan som närmar sig på håll, och fyra näckrosor som symboliserar mina fyra barn <3

    ReplyDelete
    Replies
    1. Låter som att den är väldigt genomtänkt, förstår att den betyder mycket :)

      Delete
  4. Kul blogg!
    Jag har en pinuppa på överarmen omringad av leopard och rosor, en blonsterranka längst med magen/revbenen, ett klöver med mitt barns initial på underarmen och en banderoll i nacken 😊

    ReplyDelete
    Replies
    1. Låter som härligt klassiska old school-tatueringar, det är alltid snyggt!

      Delete
  5. Jag velade också fram och tillbaka med olika motiv innan jag skulle göra min första tatuering, men sen en dag så fick jag en idé som jag inte kunde släppa och som kändes helt rätt från början. När man gör en tatuering som betyder någonting så blir det på något sätt mera självklart och lättare att bestämma sig :) min första tatuering blev ordet "everything" på insidan av nedre armen, och efter det har jag också skaffat en kompass på bakre revbenen. Nästa har jag redan ett motiv för, väntar bara på att boka en tid ;) som det nämndes här innan så det blir lättare sen efter att man skaffat den första :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag tror precis som dig, att om man har en tatuering med någonslags betydelse blir det lättare och risken är knappast lika stor att man ångrar sig heller. Jag är riiiktigt sugen på att tatuera mig nu, men tror jag ska vänta till efter sommaren. Om jag fortfarande vill ha samma motiv då så kör jag! :D

      Delete
  6. Jag har ordet "fortsätt" på foten. Jag tog den förra sommaren dagen innan Håkan Hellströms konsert på Ullevi. Mina två bästa vänner tog samma ord men med olika font och på olika ställen. Min tjejkompis tog den på armen och min killkompis tog den under bröstet. De två människorna och ordet "fortsätt" betyder så mycket för mig.
    På foten är den ju ganska diskret. Ibland önskar jag att jag var jättesupercool och hade en sleeve, men tror inte jag kommer att tatuera något sådant. Men en eller två till kan det absolut bli! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Just ja, jo det minns jag att jag läste på din blogg :) härligt att göra en sån sak tillsammans! Jag har också tänkt på en kompistatuering med min bästis. Och en med min syster.

      Jag kan också tycka att sleeves är så sjukt snygga, men jag tror inte heller att jag skulle vilja ha en sån. Men en del brudar med sleeves är sååå coola :D

      Delete

Välj 'Namn/webbplats' för att kommentera. Webbplats måste inte anges, det räcker med ett namn.
Det går också att kommentera anonymt.
:) Jag svarar på kommentarer i egen blogg!