1 Karolinas Kaos: Tjejfredag!

Friday, March 13, 2015

Tjejfredag!

Oj, så länge sen jag haft en killfredag/tjejfredag! Jag hade nästan glömt bort att jag hade en sån kategori här på bloggen, men just nu råkar jag ha en helt fantastisk dam som jag bara måste hylla lite grann, så vad passar nu bättre än att köra en tjejfredag denna underbara fredag!


Jag har tidigare nämnt att jag blivit väldigt förtjust i tv-serien Downton Abbey på sistone. Jag har sett snart fem säsonger på bara några veckor - jag är alltså helt obsessed. Det kan vara den bästa tv-serien jag någonsin följt, jag älskar allt med den: att den är brittisk, stämningen, kläderna, intrigerna, karaktärerna, dramat, humorn... Allt är exakt i min smak! I serien får vi följa den aristokratiska familjen Crawley och deras tjänstefolk i början av 1900-talet. Den är så ljuvlig på ALLA sätt, ni måste se den om ni inte redan gjort det! 

Jag gillar många av karaktärerna, men den bästa av dem alla är nog ändå Violet Crawley, Dowager Countess of Grantham, som spelas av ingen mindre än Maggie Smith. Hon säger så roliga saker och är så himla fabulös - and she knows it!









Finns otaliga ihopplock av hennes ljuvliga citat på youtube, så jag hade svårt att välja ut den bästa, men här är nu en av dem: Shit the Dowager says!

Dame Margaret Natalie "Maggie" Smith är idag 80 år och har under sin karriär Oscar-nominerats sex gånger och vunnit två av dem. Vi känner igen henne från bl.a. Harry Potter där hon spelar professor McGonagall. Det är ändå inte före denna serie som jag insett hur fantastisk hon är, men hädanefter kommer jag att börja kolla upp hennes äldre filmer också. Så, jag säger det igen: börja titta på Downton Abbey NU om du inte redan gjort det!

4 comments:

  1. Tror jag nog måste kolla den nu då alla jag känner hyllar den!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det tycker jag du ska göra! :D

      Delete
  2. Haha ja hon e så baest!!! hehehe

    ReplyDelete

Välj 'Namn/webbplats' för att kommentera. Webbplats måste inte anges, det räcker med ett namn.
Det går också att kommentera anonymt.
:) Jag svarar på kommentarer i egen blogg!