1 Karolinas Kaos: Så här redigerar jag mina bilder

Wednesday, March 11, 2015

Så här redigerar jag mina bilder


Idag tänkte jag visa för er hur jag brukar redigera mina bilder till bloggen. Jag använder mig bara av några enstaka klick och ibland orkar jag faktiskt inte redigera mina bilder alls. Men när jag gör det använder jag mig av gratisprogrammet Photoscape, så förvänta er nu inte någon Photoshop-lektion här nu. Jag har ändå lärt mig att man kan göra stor skillnad med bara några enkla metoder! Här kommer ett par exempel på typiska redigering jag ofta gör.


Det tar ca 30 sekunder att göra en sån här redigering, och visst ser den andra bilden betydligt trevligare ut än den första? Jag vill ha ljusa, skarpa, fräscha bilder och det behöver inte vara svårare än så här! 


Jag hade tyvärr inte kvar originalbilden på den här, men den var lika mörk som bilden till vänster. Jag har gjort samma saker som med tulpanbilden, men har även ljusat upp valda delar av bilden (t.ex. våra ansikten) eftersom bilden är tagen i motljus.


Här är en bild som inte behövde mycket redigering alls. Jag har rätat upp bilden lite så att den där "korridoren" i byggnaden skulle vara parallell med bildens övre kant. Sen ökade jag mättnaden och skärpan lite grann. Voilà!

Brukar ni redigera era bilder mycket? Vad använder ni för program i så fall?

4 comments:

  1. De e så bra då de inte ens krävs nå myki innan bilderna blir snygga :D tack för att du dela med dej av va du brukar gö, alltid intressant å se hu andra gör ^^

    ReplyDelete
    Replies
    1. Så e de :) oj va kul att de uppskattas!

      Delete
  2. Ibland ljusar jag upp, förminskar alltid och lägger till en liten tagg med blogginfo. Har tagit ner photoscape men inte kommit mig för attlära mig det ännu. Använder oftast picmonkey.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Åh jag älskar Picmonkey! Jag brukar använda de två programmen parallellt, så jag rekommenderar Photoscape varmt också :)

      Delete

Välj 'Namn/webbplats' för att kommentera. Webbplats måste inte anges, det räcker med ett namn.
Det går också att kommentera anonymt.
:) Jag svarar på kommentarer i egen blogg!