1 Karolinas Kaos: "Jaha, ska vi skicka dårar till Eurovision nu också..."

Sunday, March 1, 2015

"Jaha, ska vi skicka dårar till Eurovision nu också..."

Den kommentaren såg jag på facebook idag och det gjorde mig så ledsen. Pertti Kurikan Nimipäivät är ett punkband från Helsingfors som fått internationell uppmärksamhet p.g.a. att diverse bandmedlemmar har någon funktionsnedsättning. Som ni kan gissa har därför deras vinst i UMK igår varit omtvistad och oftast handlar kommentarerna om att man borde fokusera på musiken istället för ställningstagande och budskap. Men att det finns folk som går så långt att de klankar ner på mänskorna p.g.a. deras funktionsnedsättning går över mitt förstånd. De här mänskorna har inte valt sin funktionsnedsättning, men de gör minsann det bästa av den. De sanna dårarna är de som inte kan tänka längra än näsan är lång och talar illa om dessa människor. Än en gång förvånas jag över hur lite folkvett och empati människor har.



Jag ska vara ärlig, först var jag också skeptisk och tänkte att man röstat på dem bara för att de har en story. Men sen lyssnade jag på låten en gång till - och eftersom jag alltid älskat punk insåg jag att låten musikmässigt inte alls är så dålig som många påstår. Bl.a. punkbandet Dead Kennedys har uppmärksammat PKN på sin facebooksida - inlägget har hittills fått närmare 30 000 gillningar och 11 000 delningar.

Sen läste jag dessutom den här artikeln och det här blogginlägget, vilket fick mig att tänka om på riktigt. Mitt stöd för PKN blir även större vartefter jag ser idiotiska kommentarer överallt på hela internet. Folk skriver så nedlåtande och elaka saker om dem att man inte tror att man läser rätt. Kommentarer som säger mer om den som kommenterar än om något annat.

"Lyriken kan först kännas trivial, men när man vet att den handlar om rätten till att bestämma själv om sin vardag, blir kombinationen med vokalisten Kari Aalto, som bor i ett gruppboende för personer med utvecklingstörning, med ord som 'alltid måste jag vakna' väldigt stark." - Lars Hedman

Finland hade inga bidrag som skulle ha vunnit ändå, så varför inte skicka något med ett budskap istället? Dessutom mår den dötrista tävlingen ESC riktigt bra av något banbrytande och nytänkande - både musikmässigt och budskapsmässigt. Det är länge sedan ESC slutade handla enbart om musik, så det argumentet kan läggas ner nu genast.

14 comments:

  1. Jag tror inte att jag nånsin kommer gilla bidraget, för punk är en musikstil jag inte tycker om/förstår mig på.. Sen tror jag (tyvärr) att många röster är sympatiröster, men säkert röstade också en del som faktiskt gillar punk (även om jag tror att få punkfantaster är intresserad av ESC eftersom det är ganska mainstream). Men samtidigt gillar jag öppenheten i Finland som tillåter "annorlunda" människor representera Finland :) Har också skrivit om mina åsikter (både om vinnare och övriga bidrag) i min blogg, läs gärna ifall du är intresserad --> http://marvelicious.blogg.se/2015/march/finlands-eurovision-bidrag-2.html#comment

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nästan hela Finlands punkscen har röstat på pkn. Onödigt att sitta och påstå saker du inte vet något om.
      Och sympatiröster? Jisses, det visar bara var du själv står.

      Delete
    2. Alla gillar inte punk, så jag förstår att inte alla gillar låten :) Men jag tror faktiskt inte att rösterna är "sympatiröster", det var ändå 37% som röstat på PKN om jag minns rätt, och jag kan inte tro att så många valt för att rösta för att vadå - de tycker synd om dem? Folk har röstat på budskapet och som Anonymous också säger - punken!

      Delete
  2. Själva låten e verkligen ingenting som faller mig i smaken, men håller me dig om att eurovisionen handlar om mycke mer än musik. De ha man ju märkt att de krävs nånting nytt och annorlunda för att vinna, så ja har faktiskt ingen aning om hu europa kommer att ta emot dehär. Kan karar utklädda ti monster å en skäggig kvinna vinna - varför int dehär?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag håller med dig helt! :)

      Delete
  3. Lysande skrivet Karro! Har själv varit inblandad i flera minidebatter om pknp och förvånas över precis samma sak som du! Om du int har sett dokumentären om dem "kovasikajuttu" rekomenderar jag den starkt. Tror den tillome finns på youtube i sin helhet. Time well spent ja lovar :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack du! Själv har inte riktigt hamnat i några debatter pga det här ännu, men mycket hinner ju ända före maj ännu ;) jag ska kolla in dokumentären, tack för tipset!

      Delete
  4. Jo, bra skrivet och så...men jag undrar ändå på vilken bevekelsegrund folk faktiskt röstat..det skulle vara mycket intressant att ta reda på, göra en undersökning. Det här blir lätt ett s.k. tyckande hit o dit, inget vet riktigt. Men jag kan nog ändå inte komma ifrån tanken att det i bakgrunden fanns en tanke om "gulligt, modigt, vi ska rösta på dem.." på sätt o vis en sorts förljugenhet i grunden...en tanke som visserligen stör mig och som jag då inte alls gillar men som ändå finns där. Tyckte det alltså var otroligt fint att de var med/kom till finländska finalen men...återkommer kanske till mra tankar..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja det är ju svårt att veta och som alltid med något som sticker ut blir det förstås mycket diskussion. Tycker det ska bli otroligt spännande att se hur låten klarar sig i Europa :)

      Delete
  5. Låten är visserligen inte min favorit, men oj, så jag beundrar personer med funktionsnedsättning! Tufft av Finland att skicka detta till ESC, för som Daniela ovan kommenterade: Kan en skäggig kvinna eller en karl utklädd till monster vinna, varför kan då inte Pertti Kurikan Nimipäivät? Personligen ser jag också upp till personer med funktionsnedsättning.
    Angående de negativa/nedlåtande kommentarerna om detta bidrag, så tror jag att många har skrivits för att skribenten vill skapa debatt och få uppmärksamhet. Varje gång medierna visar upp något som avviker från det traditionella kommer det åsikter från höger och vänster, främst för att uppmärksamhet ska fås (endera medierna eller debattskaparna vill ha det) och för att fenomenet i fråga ska sälja. Så tror jag! 😊

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jamen precis! Jag tycker att killarna är otroligt tuffa, och suveräna förebilder för inte bara folk med funktionsnedsättning, utan för alla egentligen. Och jo, många som säger/skriver elaka saker vill säkert bara provocera, men tyvärr finns det också väldigt mycket korkade människor som faktiskt tycker såna saker som man inte trodde att folk på 2000-talet kunde göra...

      Delete
  6. Angelo var väl ändå hur bra som helst och kunde ha fått en toppenplacering, samma med Satin Circus (inte vinst dock). Men ja, jag tror inte att PKN kommer komma till final, i övriga länder tjatas det ju om att Finland "käyttää hyväkseen kehitysvammaisia" med detta, och om något annat band hade haft precis samma nummer, hade de vunnit? Näe, det tror jag inte. Så då dessa vann blev jag väldigt ledsen, hade hoppats på någon av de två som jag nämnde ovan. Men sen i Kymmenen Uutiset då de hade gjort en intervju med PKN och de var så himla lyckliga, alltså man blir ju glad. :') Så man kan ju inget annat än att hoppas att det går bra även om jag inte orkar tro det.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Håller inte alls med dig om Angelo, gillade inte något med det bidraget över huvud taget. Och Satin Circus är ju gulliga jo, men jag tror inte att de hade de tagit sig långt de heller. Åsikterna är många om PKN, men så är det alltid med något som sticker ut på det här sättet. Ta nu bara 'hen' som vann förra året, oj vad mycket snack det var om det! Att folk bara röstade på bidraget för att det var ett så starkt politiskt ställningstagande osv.

      Jag har iiingen aning om hur jag tror att resten av Europa kommer att ta emot PKN, så det ska bli spännande att se hur det går!

      Delete
    2. Det hade antagligen harmat mig om Softengine förlorat mot PKN, men i år fanns det inte något bidrag som var tillräckligt starkt. Satin Cirkus lät bra som studioversion, men live var det lite hackigt och den hade tyvärr tappats bort i mängden. Jag tycker det är sjukt bra med fler genrer i eurovisionen, nu väcker vi uppmärksamhet (vilket är bra!) med många grejer: första riktiga punklåten, kortaste låten någonsin och professionella musiker som råkar ha funktionshinder! Tummen upp säger jag! Skrev även lite funderingar på min blogg...

      Delete

Välj 'Namn/webbplats' för att kommentera. Webbplats måste inte anges, det räcker med ett namn.
Det går också att kommentera anonymt.
:) Jag svarar på kommentarer i egen blogg!