1 Karolinas Kaos: 10 tips för friskare hår

Friday, March 20, 2015

10 tips för friskare hår

Jag har tidigare skrivit ett inlägg där jag rabblar upp vilka hårprodukter jag använder, men idag tänkte jag dela med mig av några andra knep också. Många känner säkert till de här tipsen redan, men man kan nog inte upprepa dessa för mycket!


1. Tvätta inte håret varje dag
Håret slits av överdriven tvätt och det sägs att 2-3 gånger i veckan är lagom. Om ditt hår snabbt blir flottigt kan det bero på att du tvättar det för ofta helt enkelt. Det bästa är då att ta en avvänjningsvecka - bara att plocka fram mössan!

2. Sov med fläta
Flätor är mycket skonsammare för håret än t.ex. tofsar, därför är flätan det bästa att sova med.

3. Använd kokosolja! 
Jag har börjat använda kokosolja som en inpackning regelbundet. Jag smörjer in topparna med oljan och kammar sedan igenom det ordentligt. Sen låter jag det verka åtminstone 15 minuter, ibland mycket längre. Sen duschar jag som vanligt. Kokosoljan är lätt att tvätta ur och gör inte att håret blir flottigt som t.ex. olivolja. 

4. Föna med låg värme eller låt självtorka
Det tar några minuter längre att föna med kallare luft, men ditt hår kommer att tacka dig. Och använd alltid värmeskydd!

5. Undvik plattänger och locktänger 
Igen: kom ihåg värmeskyddet. Jag har nästan helt sluta använda plattång, vilket har sparat på mitt hår väldigt mycket. Men till fest plockar jag nog fram någon av tängerna i alla fall!

Mitt hår idag!

6. Ät & sov ordentligt - håret visar hur du mår på insidan
Ja, det går väl inte att göra det klarare än såhär. Eat your vegetables. Och fisk. Och frukter. Osv.

7. Kamma blött hår
Att borsta blött hår sliter enormt! Så kamma håret när det är blött och spara borstningen till när håret är torrt.

8. Klipp topparna regelbundet
Det här är jag själv jättedålig på, jag klipper mitt hår med 3-4 månaders mellanrum, fast rekommendationen är att man ska fräscha upp topparna med ca 8 veckors mellanrum. Slitna toppar går inte att reparera, så det enda som händer om man låter bli att klippa sig är att de slits högre och högre upp. Detta kan man undvika med att klippa ½-1cm lite oftare, så behöver man inte kapa 5-10 cm när man väl går till frissan.

9. Färga vid frissan
Ja, alltså... Förr färgade jag alltid mitt hår vid frissan, men har nu i ca ett års tid färgat hemma. Jag tror ändå att det nästa gång får bli ett frissabesök, orkar inte hålla på och experimentera längre. De vet vad de gör, de kan bedöma din hårtyp, de kan sin sak helt enkelt. 

10. Hårsnoddar utan metall
Vanliga hårsnoddar sliter mycket på håret och kan t.o.m. göra att hårstrån går av helt. Därför är det bättre att använda sig av snoddar av elastiskt plast, t.ex. Blax eller spiralsnoddar från t.ex. Invisibobble.


10 comments:

  1. Men ojj va fint hår du har!!

    ReplyDelete
  2. Jag har det problemet att mitt hår oftast är ett enda trasselsudd efter att jag kommer ur duschen, trots att jag använder balsam. Sen när jag försöker borsta det så känns det som om halva håret lossnar. Ska försöka börja kamma det, som du säger. Sen var det också nån som tipsade mig om att borsta håret innan jag duschar, vilket jag också försökt mig på ibland.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja man ska absolut borsta det före man duschar, det underlättar också kammandet efter duschen :) och spraya i balsamspray före du kammar också! Jag brukade ha precis samma problem som dig, men det går att lösa ;)

      Delete
  3. Jag följer i princip alla dessa punkter redan - äter dock inte så mycket sallad varje dag och väldigt lite fisk tyvärr.. Men sover iallafall långa nätter :) Färgar inte hos frissan, men har bara kört toningar då jag färgat hemma - fast nu försöker jag bli blond på naturlig väg (nog för att citron + solljus sliter en del också..)

    Jag varken kammar eller borstar håret då det ännu är blött/fuktigt, väntar tills det självtorkat och sen borstar jag och använder utredningsspray/spraybalsam :) Tvättar håret en gång/vecka.

    Har använt mandelolja istället för kokosolja - har dock inget sånt här på Teneriffa där jag bor just nu..

    Sover ALLTID med fläta, går inte på nåt annat sätt med mitt långa hår.

    Och nu når mitt hår nästan till baken :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nej jag följer inte heller dessa slaviskt, men så gott det går åtminstone :) det verkar ju ha funkat bra för dig det här, jag ska också försöka spara ännu längre nu tror jag!

      Delete
  4. Detta lever jag verkligen för :)

    ReplyDelete
  5. Men alltså du har ju SÅ fint hår!! De viktigaste med varför man skall färga håret hos frisör e att han eller hon bara lägger färgen där det behövs vilket leder till mindre slitage har jag fått lära mig :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Åå tack Dressi! Jo de stämmer säkert, o fast man bara färgar utväxten hemma så klottar man säkert färgen på mer hår än som sku behövas. Ska beställa frissatid nästa gång de e dags för färgning nog... :)

      Delete

Välj 'Namn/webbplats' för att kommentera. Webbplats måste inte anges, det räcker med ett namn.
Det går också att kommentera anonymt.
:) Jag svarar på kommentarer i egen blogg!