1 Karolinas Kaos: Vad tyckte jag om Fifty Shades of Grey?

Sunday, February 15, 2015

Vad tyckte jag om Fifty Shades of Grey?

Igår släpade jag med mig min stackars pojkvän till bion här i Vasa för att se den mångomtalade filmen. Det första jag reagerade på var att det i salongen fanns människor i åldrarna ungefär 18-60 år. Intressant att se en så varierande publik, det är inte ofta det händer. Detta visar vad som förenar oss människor oavsett ålder: sex! Nåja, skämt åsido så har vi ju nog tidigare vetat att böckerna varit populära i alla åldrar. Dessutom var ungefär hälften män, något jag hade varit lite nervös över för Challes skull - tänk om han är enda killen där liksom. Men icke! Jag var nog inte den enda som kommit på idén att ta med pojkvännen. 

Före filmen visades reklamer för sexleksaker, underkläder, vaginalkrämer och glidmedel. Haha!

Älskar allt det här gråa, marinblåa och stilrena färgtemat som genomsyrar hela filmen.


Här kommer jag nu att lista vad jag tyckte var bra och dåligt med filmen. 

-
  • Mr Grey är i princip en stalker med ett sjukt kontrollbehov som bl.a. kräver att hans underkastade ska äta p-piller och bestämmer vad hon får och inte får äta
  • ibland kändes det som att det spelades upp tre scener om och om igen: sex, spela piano, sova ensam i sängen, sex, spela piano, sova ensam i sängen...
  • de hade känt varandra i typ två sekunder då de började prata om att "I'm not the right man for you, but I can't leave you alone, I don't do relationships" och plötsligt bara bodde hon hemma hos honom?
  • det där jävla läppbitandet
  • filmen kändes ca 20 minuter för lång
  • jag tyckte inte alls att Christian Grey var så snygg som han målades upp i boken, som jag tidigare nämnt gillar jag inte riktigt deras val av skådis faktiskt

+
  • skådespelarna var lite bättre än jag hade väntat mig, och jag gillade speciellt Dakota Johnson
  • Ana Steele var verkligen en vanlig tjej, med håriga lår och stora trosor - det är inte ofta man ser sånt i sexscener på film!
  • miljön och vyerna i filmen var vackra, precis som jag hade föreställt mig dem
  • musiken var helt underbar
  • hur knäpp Christian än är så är han alltid mån om att Ana ska må bra och gör inget som hon inte vill
  • både i böckerna och filmerna är kondomen väldigt synlig, och fast jag nämner p-piller i minuslistan är det ändå positivt att författaren och regissören har valt att ta med det här med safe sex väldigt tydligt
  • Ana vågar säga ifrån och är väldigt tydlig med vad hon tycker att är okej och inte - och Mr Grey accepterar det 

Filmen har nu hela 3,8 poäng på imdb, själv skulle jag kanske kunna sträcka mig till 5/10.

Jag tycker att filmen är helt okej, jag vet inte riktigt vad mer jag ska säga egentligen. Inget mästerverk direkt, men jag skrattade faktiskt flera gånger då Ana var så härlig. Jag gillade som sagt musiken jättemycket och den räddade nog flera scener. Hela storyn känns däremot jättecheesy - en stenrik hjärtlös ungkarl med mother issues som är oförmögen att känna kärlek, blir plötsligt superkär i en osynlig blyg försiktig oskuld som är omedveten om hur vacker hon är. Och så till det som alla undrar mest över: sexscenerna då? Man får se bröst, rumpa och lite könshår haha. Filmen innehåller kanske 5-6(?) sexscener och det räcker gott och väl. I slutet av filmen tänkte jag riktigt att: "Om de går in i det där jävla playroom:et en gång till..."

Filmen har fått extremt mycket kritik och påstås bl.a. gestalta ett osunt förhållande, den anses vara kvinnoförtryckande, våldtäktsuppmanande och bakåtsträvande helt enkelt. Sexpedagog Jennie Rehbinder har skrivit ett otroligt bra svar på detta, om ni orkar läsa det finns det här. Här är ett utdrag ur hennes text som även summerar min åsikt i frågan:

"Vi förväntar oss ingen realism av James Bond, The Vampire Diaries eller The X Men, och få ifrågasätter dessa filmer. Men så fort sex är inblandat så verkar det som att alla proppar går på en gång. 
Att bojkotta "Fifty Shades of Grey" för att den glamouriserar våld är neurotiskt hyckleri och inget annat. Hur stor andel filmer innehåller våld idag? Om du vill bojkotta filmen för att den är våldsam så tar jag för givet att du aldrig tittar på actionfilmer eller thrillers heller, för det kan ju hända att du vill ut och rånmörda någon eller ta en snabb liten biljakt genom stan efteråt? Eller? 
Vad tror du ska hända när du eller andra ser filmen "Fifty shades of grey"? Att män blir som tokiga och tror att de får slå sin kvinna när som helst och kalla det BDSM? Att kvinnor ska vilja sluta ha jämlika relationer och vilja få hela sitt liv styrt av en man?"

Nej, jag tror inte att filmen kommer att få mera män att slå kvinnor, jag tror inte att filmen kommer att göra att våldtäkterna ökar och jag tror definitivt inte filmen kommer att leda till abusive relationships. Det jag tror att kommer hända är att fler par kommer att köpa ett par handbojor och börja smiska varann på rumpan. Watch out!

2 comments:

  1. Haha jag tyckt den va riktit illa!! Dog lite när hon trillade in i hans office å började bita på pennan, så hiiiiiiimla larvigt.. Filmen=lika dålig som boken eller lite sämre eftersom att de blev så långdraget. Boken kunde man ju stänga när man tröttnade men på bion var man illa tvungen att genomlida alla sjukt pinsamma sexscener :p

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jo de va nog fult de haha, de va så dåligt skådespeleri där i början av filmen :D men sen vet ja int om de blev bättre eller om man bara blev van, men tyckte ändå int att skådespelerie va SÅ bedrövligt sådär överlag. Tyckte int sexscenerna va de värsta faktiskt, men alltså nej, int sku ja ju se den igen i första taget!

      Delete

Välj 'Namn/webbplats' för att kommentera. Webbplats måste inte anges, det räcker med ett namn.
Det går också att kommentera anonymt.
:) Jag svarar på kommentarer i egen blogg!