1 Karolinas Kaos: Runeberg och Jakobstad

Thursday, February 5, 2015

Runeberg och Jakobstad


Idag firar vi Runebergsdagen! Finlands nationalskald, som förutom att ha skrivit bl.a. Fänrik Ståls sägner även är författaren av vår vackra nationalsång. Jag undrar hur många finländare som egentligen vet att Maamme-laulu till en början var skriven på svenska. Sen kan jag passa på att flika in att Runeberg var från Jakobstad.

På tal om Jakobstad vill jag passa på att tipsa er om den här bloggen och det här instagramkontot. Båda går under namnet Only Jeppis things och drivs av Kajsa. När man följer med bloggen och instagramkontot inser man att Jakobstad faktiskt är en riktigt mysig stad, med många fina ställen. Eller så är det bara är nostalgi, jag vet inte, men är du från Jakobstad tycker jag du ska ta en titt, man får en sån härlig känsla! Ni andra kan förstås också kolla in vår fina stad ;)

Jakobstads stoltheter.

No comments:

Post a Comment

Välj 'Namn/webbplats' för att kommentera. Webbplats måste inte anges, det räcker med ett namn.
Det går också att kommentera anonymt.
:) Jag svarar på kommentarer i egen blogg!