1 Karolinas Kaos: Filmer sedda i januari

Monday, February 2, 2015

Filmer sedda i januari

Jag har börjat skriva upp för mig själv vilka filmer jag sett och även vilka böcker jag läst. Men det förstnämnda blir det lite fler av, så därför tänkte jag börja sammanfatta det här på bloggen ibland, kanske varje månad om jag har sett mer än en film liksom - så kanske någon kan hitta ett tips eller två. Här kommer mina senast sedda filmer!



Den första filmen jag såg i år, men kanske en av de bästa filmerna jag sett någonsin. Kolla ingen trailer, se bara filmen direkt. Den är inte tung som man kan tro, utan bjuder på både gråt, skratt, dramatik och komik.





2. Schimpansen (2013)

Jag älskar att se på naturprogram. Dokumentärer om framförallt djur ärintressanta och fängslande! Denna dokumentär är gjord av Disney och det märks att den riktar sig till barn, men efter att ha börjat titta kunde jag helt enkelt inte stänga av. Filmarbetet är helt enastående, jag har aldrig sett något så snyggt filmat naturprogram förr. Filmen handlar främst om den lilla schimpansungen Oscar och om hans liv och motgångar i djungeln. Det händer flera saker i filmen som även förvånade filmteamet, vilket gör att den här dokumentären/filmen har det där lilla extra.




3. Yes Man (2008)

En riktigt rolig komedi med en lite annorlunda handling. Huvudrollen Carl går från att vara en negativ "nej-sägare" till att lära sig att leva livet på ett helt annorlunda sätt. Jim Carrey har alltid varit en favorit för mig, och han funkar även i denna film. Dessutom spelar ljuvliga Zooey Deschanel den kvinnliga huvudrollen, så det kunde ju nästan inte bli fel. 





Jag antar att de flesta redan har sett den här filmen? Jag hade bara sett några delar av filmen förr, men nu kollade jag igenom den och ja, visst var den mysig. En skön perus romantisk komedi där man inte behöver tänka något extra. Jag gillar också att filmen är brittisk, det är något speciellt med de filmerna. 




5. The Duchess (2008)

Filmen skildrar Georgiana Cavendish liv i mitten på 1700-talet. Gift med en förfärlig man och förälskad i en spännande politiker: dramatiken är ett faktum. Det fina är att filmen baserar sig på den riktiga hertiginnans liv, med ingen mindre än Keira Knightley i huvudrollen. Man kan ju inte låta bli att tycka om henne, jag skulle vilja se henne i fler huvudroller! Denna film väcker känslor av alla de sorter - jag kände värme, glädje, sorg och ilska när jag såg den. Man får vara glad att kvinnans ställning inte ser ut som på 1700-talet kan jag åtminstone konstatera.


2 comments:

  1. sånthär gillas! tips om olika saker e allti skoj att läsa om. Whatever it is :D

    ReplyDelete

Välj 'Namn/webbplats' för att kommentera. Webbplats måste inte anges, det räcker med ett namn.
Det går också att kommentera anonymt.
:) Jag svarar på kommentarer i egen blogg!