1 Karolinas Kaos: Tacka vet jag solarium

Wednesday, January 14, 2015

Tacka vet jag solarium

Så här års brukar jag börja känna hur kroppen bara skriker efter solljus och D-vitamin, och eftersom solen den här tiden på året inte visar sig så ofta här i Finland är det ju en otrolig tur att det finns något som heter solarium. Jag solar inte så ofta, men ibland är det bara så otroligt skönt att gå och lapa lite "solljus" - och det gjorde jag idag. 

Gick iväg till WSC, solade en redig stund och gick sedan hem igen - kom hem som en ny människa. Vad tycker ni om min crazy eyes-bild förresten? Jag tyckte ögonen såg så roliga ut i det där ljuset. 

Nu ska jag slänga ihop lite mat, sen sätta mig ner med en kopp te och en bra bok. Hör ni hör skönt det låter? Later!

10 comments:

  1. Man får inget D-vitamin genom att sola solarium, däremot ökar risken för cancer!

    http://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/Press/Vad-sager-myndigheten-om/Sol-solarium-och-D-vitamin/

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det får man väl visst det. Om du läser igenom det du själv länkat är ju nog undertonen att man FÅR D-vitamin ur solarium också, men att det inte är ett helt optimalt sätt. "I solarium är förhållandet mellan UVA och UVB annorlunda än i den naturliga solen." (UVB-strålarna är de strålar som bildar D-vitamin)

      I måttliga mängder är nog inte solarium farligare än vanligt solljus. Det står det mycket om på dessa sidor också:
      http://www.vitamintorget.se/far-man-d-vitamin-fran-solarium/
      http://www.halsosidorna.se/Dvitamin.htm

      Delete
  2. Nu länkar du ju inte till superseriösa källor men jo, du har rätt, man får viss del av D-vitamin men som sagt är det mycket större cancerrisk att sola solarium. D-vitamintillskott lär ska vara det optimala vintertid!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oavsett mina källors kvalité så ville jag påpeka att du hade fel när du påstod att man inte får D-vitamin av att sola solarium, för det får man.

      "Att sola i solarium mer än tio gånger per år ger en ökad risk för hudcancer", står det på både cancerfondens och strålsäkerhetsmyndighetens hemsidor. Själv solar jag inte solarium mer än 10 ggr per år och så länge man tar till sig alla varningar och rekommendationer tror jag inte man är i riskzonen. Ser inget fel med att sola solarium i måttliga mängder :)

      D-vitamintillskott är givetvis ett superbra alternativ, men det ger ju ingen bränna ;) (som jag förstås måste erkänna att är den största orsaken till varför jag solar solarium över huvud taget.)

      Delete
  3. Men sen e de det att solarium bildar int nästan nå uvb strålar, endast uva. Nyare solarium bildar dock mer så bästa sättet om du känner at du vill få dvitamin e ju att ta de som piller :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag går bara till ställen med nya, fräscha solarium :) och jo, det vet jag förstås! Att säga att man går till solarium bara för d-vitaminets skull är ju en lögn, jag gör det givetvis för brännans skull också.

      Delete
  4. Jag känner typer som stekt sig i solarium ett par gånger i veckan i 15 år utan att få hudcancer, och så känner jag ett par som aldrig solat solarium eller pressat på stränderna, men ändå fått hudcancer.
    Tror det har väldigt mycket att göra med ens hudtyp.

    Sen ska man även tolka innebörden av orden "förhöjd risk".
    Går du utanför dörren så är det en förhöjd risk. Går du ute sommartid utan solskydd så är det definitivt en förhöjd risk, för att inte tala om att åka på solsemester vintertid när ens hud inte sett solen på 4 månader.

    Själv brukar jag sola solarium vintertid eftersom det ger mig en enorm energikick och eftersom jag lider av diverse matallergier så har jag märkt att jag reagerar inte lika lätt på "kontaminerad" mat ifall min D-vitamin produktion är igång.
    Man hittar för övrigt lika många undersökningar som säger att kroppen inte kan ta upp D-vitamin genom tabletter på samma sätt som egen produktion, som det finns undersökningar som säger att solarium är döden.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack för din kommentar, du sammanfattar min åsikt i den här frågan helt och hållet :)

      Delete
  5. Gick en kurs i näringslära förra året och enligt den kan inget ersätta D-vitaminerna man får från riktiga solen.. Dock kan man äta tabletter eller gå på solterapi och sånt shit för att få nån annan sorts D-vitamin. Tror dock absolut att man blir piggare av solarie å sånt i detta mörker :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nej, så är det nog säkert! Men så här års har man inte så jättemånga alternativ ;) och ja, som du säger, hur det än är så piggar solarium definitivt upp!

      Delete

Välj 'Namn/webbplats' för att kommentera. Webbplats måste inte anges, det räcker med ett namn.
Det går också att kommentera anonymt.
:) Jag svarar på kommentarer i egen blogg!