1 Karolinas Kaos: Om träning, motivation och mål

Wednesday, January 28, 2015

Om träning, motivation och mål

Igår var jag och gymmade för första gången på... Jag vet helt ärligt talat inte hur länge sen det var senast. Ett bra tag åtminstone! Eftersom jag jobbar på gym känns det ju lite fånigt att inte själv gymma. Dessutom har jag länge velat ta tag i träningen igen. Så igår släpade jag mig iväg till gymmet och efter passet kände jag mig som en ny människa. Idag har jag en träningsvärk som gör att jag knappt kan gå - härligt, precis som det ska vara!

Problemet när jag börjar med en sån här sak är att jag blir så himla ivrig - kanske lite för ivrig. Sist jag började träna igen efter en längre paus blev jag så taggad att jag började träna kanske 4-5 ggr i veckan, vilket är massor för mig. Detta ledde till att när jag en gång missade en träning, missade jag lätt en till, och en till... Och sen rann det bara ut i sanden.

Därför har jag tänkt att jag den här gången ska hålla kvar ivern jag nu känner, men samtidigt inte ta mig vatten över huvudet. Istället för att träna 4-5 ggr i veckan kanske jag skulle ha 2-3 ggr/vecka som mål, för att sedan se om det kanske blir mer med tiden. Eftersom jag inte har några extrema fitnessgoals, utan snarare siktar på att "tighta till lite och förbättra konditionen lite" (väldigt originellt och spännande, I know), så tycker jag att det känns som ett rimligt mål just nu. Eller vad tror ni?

Hur gör ni för att hålla motivationen uppe?

2 comments:

  1. Oj de där e så himla olika från person till person! Många som jag ha prata me säger att de måste planera in alla veckans pass i förväg för att komma iväg till gymmet. Jag har precis tvärtom, om jag planerar och bokar upp mig kommer jag inte iväg så jag känner av varje dag vad jag har lust me å så bokar jag därefter :) har ni nå grupp-pass där? Bodypump t.ex. tycker jag att e så himla kul så de motiverar mig! Sen försöker jag undvika gymmdelen så gott det går ;) OCH träningsbloggar och andra motivationsgrejer försöker jag också undvika eftersom att de mest irriterar mig.. :p

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag har också försökt börja skriva in i kalendern när jag ska träna, får se hur det funkar för mig :) jo, WSC har helt massor med olika gruppträningspass, alla dedär Bodypassen är mina favoriter faktiskt. Attack, Combat, Pump, Balance... Så såna kommer det nog att bli en del av tror jag :) så skönt att gå på dem, man blir bara tillsagd vad man ska göra och så är det klart på en timme haha. Däremot tycker jag nog också om att gå i gymdelen, så får se hur jag delar upp det där hmm... :)

      Jag undviker också alla träningsbloggar och tränings-instan, de ger mig mer ångest än motivation...

      Delete

Välj 'Namn/webbplats' för att kommentera. Webbplats måste inte anges, det räcker med ett namn.
Det går också att kommentera anonymt.
:) Jag svarar på kommentarer i egen blogg!