1 Karolinas Kaos: Om migrän och Peffans närvarokrav

Tuesday, January 13, 2015

Om migrän och Peffans närvarokrav

Igår vaknade jag med en jävlig huvudvärk igen. Kunde knappt öppna ögonen och ville helst ta på mig ett par öronproppar. Jag tog direkt en tablett av min s.k. migränmedicin som jag fått utskriven, men den funkar (som tidigare konstaterat) inte över huvud taget. Ringde studenthälsan där jag möttes av en telefonsvarare som lovade att ringa upp mig före klockan 15:00. Nå, det är nu snart ett dygn sen och ingen har ringt mig. Antar att jag får söka mig till HVC snart istället. 

Jag var tvungen att gå på en lektion mitt i dagen eftersom det inte spelar någon roll om du ska på begravning, om du har brutit ett ben, om du fått en akut astmaattack - Peffans närvarokrav består. Så det var bara att pallra sig iväg på lektion och försöka att undvika lampor och ljud i ÅA - ja, ni hör ju själva... Om det är något jag vill klaga på med mitt universitet är det just närvarokravet. Det är ett universitet, men vi måste vara närvarande i princip 100% - utan undantag. Så mycket för "eget ansvar". Det kan irritera mig till vansinne ibland.


Detta är Peffans melodi! 

Efter lektionen blev jag tvungen att boka om ett cafébesök Daniela eftersom det kändes som att någon stod och slog mig med en hammare i huvudet. Istället fick jag släpa mig iväg till apoteket och be om att få något snabbverkande som eventuellt kan lätta migränen en aning.

Köpte typ alla receptfria värktabletter de hade.

Till min enorma förvåning fungerade Aspirin Zipp väldigt bra. Det är ett pulver som löses upp på tungan och verkar extra snabbt när det tas upp i magsäcken. Jag tog en sån, vilade en stund, och när jag vaknade hade huvudvärken minskat från hela huvudet till bara den vänstra tinningen. Alltid något! Jag tog en till och sedan hade huvudvärken faktiskt försvunnit helt. It's a miracle!!!

Ursäkta klagovisan, men jag vägrar skriva bara om "gulkanterna i vardagen" i den här bloggen.

5 comments:

  1. Så bra att du hittade någonting receptfritt som funkade mot din migrän! Det är ju rätt otroligt egentligen. :D Hoppas att migränen inte återkommer på ett bra tag nu.

    Jag håller verkligen med dig om att Peffans närvarokrav är helt sjuka. Jag höll på att få jumppakursen underkänd bara för att jag hade varit borta från två lektioner som låg inom samma "temaområde". Och då hade jag till och med nått upp till 75% närvaro-kravet och hade LÄKARINTYG på varför jag hade varit borta från lektionen. Som tur kan man överklaga saker och ting, så det fixade sig. Men som sagt, Peffan är en rätt knäpp fakultet i vissa aspekter....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det ÄR helt otroligt, jag hoppas det fungerar i fortsättningen också! Ska förstås hoppas att migränen håller sig borta, men det brukar bli typ en gång i månaden som den dyker upp... :/

      Jamen det är ju helt galet!! Vilken tur att det ordnade sig, men ändå helt sjukt att man ska behöva ÖVERKLAGA för något sånt. Jag undrar till vem man kunde rikta ett "officiellt" klagomål om det här, för man är ju inte ensam om att vara irriterad på det...

      Delete
    2. Till prefekten tror jag. Fast jag är inte säker hur det blir nu efter alla omändringar med fakulteter osv.

      Delete
  2. På samhällsvetenskapliga saknar vi ovanämnda närvaroplikt i majoriteten av kurser ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mmm jag har hört det av andra också, det verkar bara vara vi lärarstuderande som själva behandlas som lågstadieelever ibland... ;) NJUT säger jag åt dig!

      Delete

Välj 'Namn/webbplats' för att kommentera. Webbplats måste inte anges, det räcker med ett namn.
Det går också att kommentera anonymt.
:) Jag svarar på kommentarer i egen blogg!