1 Karolinas Kaos: Je Suis Charlie

Thursday, January 8, 2015

Je Suis Charlie

Ingen har väl missat det som hände i Paris igår. Det är så vidrigt och tragiskt. Jag sitter och uppdaterar alla möjliga hemsidor som rapporterar om händelserna och jag kan inte riktigt släppa det. Jag vill bara läsa en stor rubrik där det rapporteras att gärningsmännen är fängslade.

Det jag tycker att är helt fantastiskt i allt detta elände är hur folk världen över tar ställning mot det här. Här kan ni t.ex. se hur tidningarna såg ut världen över idag. Tidningredaktionen som attackerades, Charlie Hebdo, ger i regel ut 60 000 exemplar per nummer - men nästa nummer kommer det att ges ut hela en miljon exemplar av. Dessutom har de inte stängt ner sitt twitterkonto (där den senaste satirbilden publicerades), de har inte tagit bort några satirteckningar och de verkar inte backa över huvud taget. HELT RÄTT tycker jag!


Det är ett för stort ämne för att börja diskutera mera ingående på bloggen, jag blir bara så arg, ledsen och matt, men jag vill åtminstone rekommendera denna intervju med komikern Magnus Betnér, där han på ett helt suveränt sätt diskuterar och sammanfattar varför man måste kunna skämta om allt. Jag har alltid tyckt att han har så mycket vettiga åsikter - och i denna seriösa intervju visar han än en gång hur smart han är.

No comments:

Post a Comment

Välj 'Namn/webbplats' för att kommentera. Webbplats måste inte anges, det räcker med ett namn.
Det går också att kommentera anonymt.
:) Jag svarar på kommentarer i egen blogg!