1 Karolinas Kaos: Hormoner eller inte hormoner...

Friday, January 16, 2015

Hormoner eller inte hormoner...

...det är frågan. I det här inlägget diskuterar jag preventivmedel - hormonella och hormonfria sådana. 
Så kvinnor: läs, begrunda - och kommentera väldigt gärna.

Jag har ätit p-piller så länge jag kan minnas, så pass länge att jag inte vet hur jag skulle må utan dem. Jag kan därför inte påstå att jag har några särskilda biverkningar av pillren, eftersom jag inte vet hur det är att inte äta dem.  Jag upplever visserligen att jag mår bra, mensen är regelbunden och jag har inte blivit gravid, så de fyller helt klart sin funktion. Men samtidigt tänker jag att det inte kan vara bra att proppa i sig en massa hormoner som tar bort ens ägglossning, som gör att man får en konstgjord mens - och som bl.a. kan orsaka blodpropp. Man hör ju att det inte kan vara riktigt hälsosamt. Ändå är det som att vi förväntas äta dessa piller - läkarna skriver ut dem som om de vore burana.


Så sent som i förra veckan fick jag veta att kombinerade p-piller under inga omständigheter ska skrivas ut åt en person som har (eller har haft) migrän. Ändå har jag sedan jag var 17 år gammal ätit just sådana piller. Under alla dessa år har ingen läkare, alltså ingen, informerat mig om detta, eller ens frågat om jag har migrän. Detta trots att det i mina p-pillers bipacksedel står:
"Använd inte [...] om du har (haft) vissa former av migrän"
Det här har jag alltså upptäckt bara för någon dag sedan och jag blir så otrolig arg och ledsen. Förstås är det dumt av mig att inte ha läst igenom bipacksedeln ordentligare, men åtminstone jag tar faktiskt för givet att läkarna ser till diskutera allt som bör tas upp. Senast jag förnyade mina piller skulle jag fylla i ett papper om mig själv: längd, vikt, blodtryck, eventuella biverkningar av pillren osv. Dessutom fanns det en "övriga upplysningar"-ruta där jag skrev att jag ibland har migrän, att anfallen var värre i tonåren men att jag fortfarande får liknande huvudvärkssymtpom. Men inte ens då fick jag någon info. Istället fick jag pillren utskrivna samma dag, det var ingen som orkade informera mig om den förhöjda risken för blodpropp.

Idag ringde jag till en rådgivning och när jag presenterade mitt problem för damen i växeln lät hon nästan chockad: "Va? Alltså vad säger du? Har man skrivit ut kombinerade p-piller åt dig trots att du har migrän? Oj...", men när jag sedan kopplades vidare till en sjuksköterska frågade hon standardfrågorna: "Har du blodpropp i släkten? Är du överviktig? Röker du? (Nej, nej, nej) Okej, då är du inte i riskzonen. Men vi skulle kunna byta till minipiller åt dig."

Som migräniker skulle jag alltså inte få använda p-plåster, p-ring eller p-piller, så kvar att välja mellan finns just minipiller och p-stav. Suck, tänker jag. Om jag en gång slutar med p-piller tror jag faktiskt att jag vill sluta med hormonerna helt och hållet. Dessutom har jag nästan hört uteslutande negativa kommentarer om minipiller eftersom de ger en massa biverkningar. En tjej jag pratade med fick mens typ 20 dagar i månaden, medan en annan tjejs mens uteblev helt - och istället tappade hon i princip livslusten och fick svår acne till på köpet. Hurra! Nej, det känns inte som att minipiller är något för mig.




Jag har googlat febrilt, läst bloggar, recensioner och forskningar och jag känner spontant att jag skulle vilja testa en p-dator. Har ni hört talas om dem? Det är en liten dator som mäter och registrerar din temperatur (temperaturen mäts i munnen en gång om dagen), som känner av när du är fertil, när du har ägglossning - och ger dig varje dag en prognos: röd dag betyder att du är fertil, gul dag betyder att det är lite osäkert (datorn tar alltid det säkra före det osäkra) och grön dag betyder att du inte är fertil och inte kan bli gravid. Under de röda dagarna (och eventuellt de gula) rekommenderas alltså att man använder annat skydd. P-datorn lär känna just din cykel eftersom mätningarna sparas och på så sätt känner den av exakt när du kan bli gravid och inte.

Först var jag extremt skeptisk till detta eftersom det låter som att man är helt oskyddad - men så är det alltså inte. Kliniska studier visar att datorn är lika säker som de andra preventivmedlen. Många svenska bloggare har hyllat p-datorerna på sistone och jag har dessutom sett otaliga recensioner på youtube. Alla verkar vara överens om att detta är det bästa som har hänt dem - så jag är nästan helt övertygad om att det är en sån jag vill ha nu. Man lär känna sin kropp och cykel och man slipper alla hormoner och biverkningar.

Egoina är en av de bloggare som skrivit mest om detta. Läs hennes inlägg här, här och här.
Hej Blekk har också skrivit om sin p-dator, det hittar ni här.



Det enda negativa med p-datorn är att den kostar en hel del och jag tror inte att det går att skaffa dem via en läkare, utan måste beställas från internet (om jag har förstått det rätt). En Pearly (som är en förenklad version av Lady-Comp) kostar 345€, men om man tänker långsiktigt är det egentligen inte dyrare än de andra alternativen, eftersom det är en engångssumma. I längden är det nog samma summor vi sätter på t.ex. p-piller också. Dessutom har en dator en "officiell" livslängd på 10 år, men lär ska kunna hålla en livstid. Sen går den ju att använda andra vägen också, dvs. som en hjälp när du vill bli gravid.

Patentex Oval är ett annat intressant alternativ. Det är en preventiv supp som förs in i fiffin före samlag och som helt enkelt dödar alla spermier. Jag tänkte att detta vore en bra grej att använda som komplement till p-datorn, men av någon konstig orsak har man slutat att sälja det i Finland. Förr fanns det på apoteken och gick att köpas receptfritt - men nu har man alltså dragit dem ur sortimentet. Varför? Ingen aning, men det gör mig lite förbannad. Läs mer om Patentex Oval här.


Om ni orkade läsa så här långt... Så hörni flickor, damer, tjejer, kvinnor, bitches, kärringar och qvinns - har ni några erfarenheter? Har någon där ute en p-dator och kan rekommendera en sån? Eller är jag dum som förkastar minipillren helt och hållet? Åsikter, tankar, släng hit dem, TACK!

59 comments:

  1. Jag ha som du ätit p-piller/p-ring så länge jag kan minnas, dvs. sedan jag var 14. I och med att jag hade jätte mycket mensvärk och p-piller gjorde inte det bättre. Så jag bytte till p-ring efter några år. Det fungerade helt bra men eftersom jag överlag är en ganska känslosam person så blev hade jag ganska myki humörsvängningar och tyckte att det blev onödigt dyrt att hålla på och proppa i sig hormoner. Så jag slutade.

    Och det var kanske bästa som hänt mig. Jag har nästan ingen mensvärk om så lite, har fortfarande pms och lite känslig när jag har mens och ägglossning men sånt kommer man inte ifrån, jag har SÅ myki mera sexlust än jag någonsin tidigare haft och mår SÅ myki bättre. Det är det absolut bästa jag gjort.

    Använder kondomer mest nu, men jag provade natural cycels i höstas och tyckte det fungerade riktigt bra. De är alltså en app där man meter sin temperatur med en febertermometer (helst en med två decimaler men jag använde en vanlig och det är inte riktigt lika säkert men funkar!) och sen skriver man in i appen vad man har och efter typ en månad så har de lärt sig ens cykel. Kostar typ 7-8 euro/ i månaden men är ändå mycket billigare än något annat. Blondinbella har skrivit jätte mycket om det här.

    Hoppas svaret hjälper :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack för ditt svar, det är kul att höra folks historier kring det här! Jag blir mer och mer övertygad om att jag ska sluta med hormoner jag också :)

      Jag råkade faktiskt läsa om just den metoden tidigare idag och det verkar ju fungera bra för många - men samtidigt känns det också lite osäkert. Jag vet inte om jag skulle våga börja med den metoden just nu åtminstone. Den kanske skulle vara ett alternativ om det inte vore "en katastrof" om jag blev gravid - men just nu är jag verkligen inte redo för barn, så då känns det som lite risky business att lita på en app. Men vad vet jag, kanske det är en supersäker metod :) Ska läsa på mera om den!

      Delete
  2. Replies
    1. Jo förstås, kondomen är bra, men jag upplever det som obekvämt och lite jobbigt. Men man kan säkert vänja sig med det också, och som komplement till p-datorn skulle förstås kondom bli aktuellt.

      Delete
  3. Jag har också migrän. Min är hormonell och kommer i samband med mens och ägglossning. För något år sedan testade jag p-piller men upplevde att migränen förvärrades. (Provade 2 olika sorter)
    Efter det har jag varit lite rädd för hormoner så har vi använt kondom i flera år, men nyligen beslöt jag mig för att testa p-ring istället. Jag är inne på ring nr 2 och hittills har det gått bra. Upplever till och med att migränattackerna skulle vara färre än vanligt. Ingen preventivrådgivare jag pratat med har avrått mig från ringen. Ett annat alternativ som föreslogs var hormonspiral, men jag tycker att sådana verkar så läskiga. :D

    Jag har läst en del om p-datorn, men i nuläget skulle jag inte våga lita på en sådan eftersom jag verkligen inte vill bli gravid. Om jag hade haft en mera avslappnad inställning till att skaffa barn hade jag säkert testat, men så länge barn känns som slutet på mitt liv så litar jag inte på datorn.. :P

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mina verkar också vara hormonella, dyker upp vid ungefär samma tidpunkt varje månad. Men enligt alla källor jag läst borde man inte ens få använda p-ring om man har migrän? Eller kanske det finns olika sorter? Men vad skönt om det fungerar för dig åtminstone! Spiral skulle jag inte heller våga testa, det verkar så obehagligt...

      Jag var också jätteskeptisk till datorn först, men ju mer jag läser om den desto mer övertygad blir jag. Eftersom studier visar att den är lika säker som alla andra metoder, dvs över 99% säkerhet, så vet jag inte varför man INTE skulle lita på den? :D Men jag förstår precis vad du menar, för jag är inte heller alls redo för barn just nu, så jag får nog fundera på det här lite ännu.

      Delete
  4. Alltså, vad konstigt att ingen har nämt det där om migrän och p-piller åt dig. Jag har också ätit p-piller väldigt länge och från första stund frågades det om jag lider av migrän. Vid varje koll frågar dom om det. Och då jag en gång nämde att jag har haft någonslags migränanfall (lider knappt av huvudvärk annars, men en gång fick jag ett sorts anfall som botades med en halv tablett av min mammas migränmedicin) så då sade de genast att jag måste ta kontakt och meddela om det blir värre eller kommer på nytt. Att vi då skulle komma på något annat alternativ åt mig. Som tur var blev det inte värre för mig så jag kunde fortsätta. Inga erfarenheter av p-dator eller minipiller tyvärr. Hoppas du hittar en bra lösning och får många bra råd! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, det är himla konstigt. Vad bra att de frågade dig om det, för man har nog rätt att veta om riskerna tycker jag! Skönt att du upplever att det fungerar bra med p-piller :) Eller ja, det har ju fungerat bra för mig också, men enligt rekommendationer borde jag alltså sluta äta dem nu... Hmm!

      Delete
  5. Ah, preventivmedel. :)) Det känns som att jag har diskuterat det här ämnet till lust och leda ur alla synvinklar som finns tillsammans med mina tjejkompisar redan, men ack så intressant och viktigt det är ändå! Så jag kan ju dela med mig av min synvinkel på det hela också, för jag är i samma situation som dig. Alltså migräniker.

    Jag har migrän med aura och har använt minipiller. Kombinationspiller, alltså "vanliga" p-piller, är som du vet BIG NO NO om man har migrän med aura (har man migrän utan synrubbningar är det inte lika farligt eller nästan ingen fara alls) och jag är glad att de upplyste mig om detta från första början. Jag har däremot flera kompisar som har varit i samma situation som dig och fått veta först efter ett par års p-pilleranvändning att deras piller inte alls passar dem i och med att de är migräniker. Det är ju helt sjukt att alla hälsovårdare/läkare inte verkar vara medvetna om detta utan rekommenderar/skriver ut piller till höger och vänster!!!

    Nåväl, tillbaka till saken. Jag har testat otaliga olika sorters minipiller, men ingen av dem verkar passa mig så jag har gett upp hoppet på den fronten. Det är såklart olika från person till person vilka biverkningar man får, så det är ju inte säkert att du skulle få samma som mig, men jag har i alla fall fått mardrömslik evighetsmens av alla sorter jag testat. Det är verkligen inte kul att ha mens en månad i sträck kan jag säga. Och då har jag testat pillren LÄNGE för att se om evighetsblödningarna slutar (vilket hälsovårdaren påstod att de skulle göra) när kroppen vant sig, men nej. Det blöder, blöder och blöder och sedan har det tagit flera månader för min kropp att "bli normal" igen mellan det att jag bytt piller. KUL! Så jag har helt enkelt fått acceptera att min kropp inte alls gillar hormonella preventivmedel över huvud taget, och har slutat använda sådana eftersom de gör mer skada än nytta.

    Överlag är jag väldigt skeptisk till allt vad hormonella preventivmedel heter och tycker inte om att det verkar vara helt okej att stoppa i sig sådana utan att över huvud taget fundera på andra alternativ. P-piller kan verkligen påverka kroppen på alla möjliga otrevliga vis (blodproppar, humörsvängningar osv) och kopparspiral känns inte aktuellt i dagsläget. Jag är precis som du lite nyfiken på p-datorn, men det känns som att den är lite för riskabel ännu. Visst har det forskats i området, men kan man lita på en dator på det viset? Jag känner ingen som har testat p-dator utan har bara läst om den på nätet och den verkar ju ha vissa brister även om den också lovprisas.

    Jag ser fram emot den dagen då någon smart filur uppfinner ett fungerade preventivmedel för män. ;) Tills dess: hurra för att det i alla fall finns kondomer!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack Maria för din underbart långa kommentar! Det är så härligt att få ta del av andras erfarenheter och tankar i den här frågan. Det är ett svårt ämne, för man kan vrida och vända på allt.

      Jag hade migrän med aura i barndomen, speciellt i åldrarna 10-14 år om jag minns rätt, och då var det riktigt hårda anfall - det började med att jag kände mig bländad, sen blev det bara värre tills jag tillslut inte såg nånting alls. Det slutade alltid med att jag spydde en dag, hade extrem huvudvärk och var tvungen att vara isolerad i ett mörkt rum hela dagen. Nu har jag inte haft aurasymptom på många år, men jag känner ju igen huvudvärken. Det stod dessutom i bipacksedeln att man inte ska äta dessa p-piller om man har [[eller har haft migrän]] med aura. Men sjuksköterskan tyckte nu inte att det var så farligt ändå... Så, ja, vem ska man lyssna på? Spontant känner jag ändå att det inte är så tryggt.

      Usch vad jobbigt det låter! Du är alltså ännu en i skaran som haft negativa upplevelser av minipiller. Jag har ännu inte hört om någon som upplevt minipiller som smidigt, okomplicerat och härligt. Säkert finns det såna som det fungerar bra för, men majoriteten verkar helt klart ha problem med dem, och jag tror inte ens att jag orkar testa dem. Det känns bara som att det inte är vad min kropp behöver just nu.

      Jag blir också mer och mer skeptisk till allt vad hormoner heter. Jag var också först skeptisk till datorn, men när jag läst så mycket positivt om den kan jag inte låta bli att känna att den vore något för mig. Jag är lite av en matematik- och siffermänniska, och om alla siffror och all statistik säger att den är lika säker som alla andra preventivmedel - varför inte? :D

      Delete
    2. Jag tycker också att det är superintressant att läsa om andras erfarenheter av det här. Det är också skönt att se att det inte längre är hysch-hysch i diskussionen om preventivmedel. För faktum är ju att ALLA (ok, inte alla... men väldigt väldigt många) vill ha sex i andra syften än att producera barn och att preventivmedelsdiskussioner därför behövs. :) Bra initiativ här Karro!

      Skönt att du har sluppit auramigränen på senare år! Vanlig migrän är sannerligen tillräckligt jobbigt. Men jag tänker lite såhär - eftersom du ändå har haft auramigrän tidigare så skulle jag lita på magkänslan om jag vore du och skippa kombinationspillren. Även om sjuksköterskan påstår att det borde vara riskfritt för dig att använda dem så är migrän + p-piller sällan en bra kombination.

      En liten förvarning innan/om du slutar med piller: risken finns att migränen ändrar karaktär i samband med att du skippar hormonerna. När jag slutade med minipillren så hade jag auramigrän flera dagar i veckan i en månad. Så då fick jag ta och uppsöka läkare för att få nya migränmediciner istället istället för nya piller... Hormoner och migrän hänger ju ofta ihop hos kvinnliga migräniker och jag tror att mina minipiller faktiskt höll tillbaka migränen litegrann, för jag hade väldigt få migränanfall under tiden som jag åt piller. Så någonting positivt finns det hos minipiller också! :)

      Delete
    3. Maria, dedär me minipiller å evighetsmens - been there done that jag också. Aldrig mer.

      Delete
    4. Åh, fy! :( Jag säger som dig. Aldrig mer.

      Delete
    5. Tack för feedbacken! Och jag håller med dig Maria, vi måste våga prata om sånt här! Förstår inte varför det varit så tabubelagt egentligen eftersom vi är väldigt många som detta är aktuellt för. Men men, vår generation verkar vara på rätt väg med att våga prata om sånthär :)

      Ja, det är verkligen jätteskönt - det är SÅ obehagligt när synen påverkas! Jag tror helt klart att jag kommer att sluta med mina p-piller som det känns nu, ser plötsligt på dem på ett helt annat sätt. Förr brydde jag mig inte, åt dem bara på rutin, men nu har jag faktiskt börjat ifrågasätta dem.

      Usch, det låter hemskt! Jag ska vara beredd på det, och förbereda mig på att kanske behöva uppsöka läkare för det. Tack för infon!

      Delete
  6. Åj så viktigt ämne du tar upp. Jag själv åt P-piller ungefär 1½ år, sedan fick det vara nog. Prövade först en 3 månaders kur av en sort, men det funkade inte alls, ömma bröst HELA TIDEN, humörsvängningar och underliga gråtattacker.. och sexlusten försvann. Därefter fick jag en ny sort, Mercilon tror jag de hette och första månaderna tyckte jag att det funkade riktigt bra men sedan försvann sexlusten igen och humörsvängningarna kom tillbaka och jag kände bara att nej jag vill ju inte helst vara nära min pojkvän, så när receptet skulle förnyas så bestämde jag rakt av att nej nu får det vara slut på det här med att äta hormoner.. Och nu mår jag så mycket bättre, inga underliga humörsvängningar som kommer och går utan bara lite pms när det närmar sig mens, men det är ju helt normalt.

    Är också väldigt nyfiken på Natural Cycles som en kommenterade här högre upp, kondom känns lite jobbigt ibland men det funkar oftast bra, som tur. Och jag tror jag inte kommer att börja ta P-piller igen, dels för att jag tycker att det kan inte vara riktigt hälsosamt mot kroppen att trycka i sig en massa skit, ökar risken för sjukdomar o.s.v..

    Hoppas du hittar rätt i denna djungel, det är inte tyvärr så lätt att vara tjej hela tiden :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Vad bra att du tog beslutet och att det känns rätt för dig! Själv har jag ju trivts väldigt bra med mina piller och kan inte påstå att jag haft några biverkningar av dem. Min lust har inte påverkats negativt, jag har inte gått upp i vikt, inte heller fått hudproblem, mitt heta temperament har jag haft sedan barnsben så det beror nog inte på pillren... Eventuellt har jag blivit lite känsligare, mera lättstött - men om det beror på pillren vet jag inte riktigt eftersom jag ätit dem så himla länge. Jag MINNS helt enkelt inte hur jag var som 16-åring. Hur som helst så har jag haft tur med mina piller, eftersom jag bara behövt testa en enda sort för att hitta de som passade mig. Men men, så var det dethär lilla migränproblemet då, som jag inte riktigt bara kan ignorera.

      Kondom fungerar såklart, men jag tycker också att det är lite obekvämt, lite jobbigt helt enkelt. Men sen kanske det är värt att vänja sig med det också, om man väger för och emot. Jag ska också titta lite närmare på Natural Cycles istället för att gå och spontanköpa en p-dator bara sådär ;)

      Tack, och detsamma! :)

      Delete
  7. Jag har en p-dator här hemma, köpte in en efter jag läste alla egoinas inlägg om p-datorer och sedan kollade upp mer information om dem :) Har dock inte kunnat börja använda den ännu. Har just slutat med mina p-piller som jag ätit i 6år nu. Har också varit helt utan sexlust en allt för lång tid, och annars känt mig väldigt upp och ner och ner och upp typ, så bestämde mig för att få ut alla onödiga hormoner ur systemet :D Så nu lääängtar jag "tills min första riktiga mens" så jag sen kan börja testa p-datorn och se hur snabbt det tar för den att lära sig min cykel :P Skall bli intressant och jag är väldigt förhoppningsfull. Jag tycker den verkar säker. Precis lika säker som p-piller och kondomer typ? Dessutom visar den ju rött och gult när den är osäker. Och då tar man och använder en tråkig kondom dom perioderna som den visar det.

    Dock efter att läst igenom alla instruktioner hur man lägger igång p-datorn, lägger den och ringa, och byter tid och datum på den om man far utomlands och så, så verkar lite krångligt, sen måste man ju även skicka tillbaka den efter 1-2 år för att få batteriet bytt i den... Men det är sånt man tar sen... Nog lär man sig säkert. Det är i af bättre än att proppa i sig hormoner efter hormoner.... :D

    Det är i af min åsikt.. Wuppwupp! Hoppas du hittar en lösning för dig :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hormonerna verkar verkligen ställa till det för många, skönt att du bestämt dig nu. Hoppas p-datorn fungerar bra för dig och att du snabbt blir "dig själv" igen! :)

      Jag tyckte också p-datorn verkade liite krånglig när jag tittade på youtube, och det där med batteribytet SUGER verkligen. Men men, kanske det vore värt det, för i övrigt tycker jag det verkar vara en riktig superdator!

      Delete
  8. Oj detta har också blivit aktuellt för mig då jag ska på rådgivning nästa vecka. Vet int riktit vad jag ska börja med då jag har så himla mycket problem med mina piller. Äter yasminelle och de är inte bara dyra utan en bekant fick blodpropp av SAMMA PILLER för tre år sedan (vilket gör att man börjar fundera vad fan det är man stoppar i sig). Får svamp och har överkänsliga slemhinnor konstant vilket leder till lidande sexlust. Vet dock inte vad jag skall byta till, känns precis som för dig att de e lite för riskabelt att gå omkring oskyddad då jag är sista personen på jorden som är redo att bli mamma. Hoppas hoppas att du hittar nånting som passar dig utan hormoner. Du får skriva till mig sen va du kommer fram till å så får jag hoppas att barnmorskan kommer med något vettigt förslag nästa vecka (förra gången sa hon att jag tvättar mig för ofta och därför får svamp hela tiden wtf :P)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alltså precis, det finns så mycket sjuka biverkningar av pillren, och ändå skrivs de ut på löpande band åt alla unga tjejer. Jag hade också problem med överkänslighet ett tag och jag är övertygad om att det berodde på p-pillren, men de jämnade ut sig senare. Hur det än är så verkar alla ha väldigt mycket problem med sina piller, och så ska det ju inte behöva vara!

      Jag ska till en sjuksköterska på torsdag, men det var hon som rekommenderade minipiller åt mig, så vi ska nu se vad vi kommer fram till... Men jo, överdriven tvätt kan också vara orsaken till svamp - har hänt mig också haha! Men sådär kan det vara när man är överhygienisk ;)

      Delete
  9. Jag har i snart fyra års tid använt hormonspiral. Funkar utmärkt för mig! Har inte haft mens en enda gång under den tiden, eller kanske nån gång två dagar och sen slut igen. Jag funderar allvarligt på att ha spiral hela livet, ifall det inte är hälsorisker förstås, just pga att jag inte har någon mens då :-D Har nämligen inte tänkt skaffa barn. Förstås byter jag ju spiral mellan varven då det behövs.
    Jag har inte märkt av några stora biverkningar heller, förutom lite humörrubbningar kanske. Dock är jag lite nojig, och har använder oftast kondom även om jag har stadig partner. Trots att hormonspiral ska vara närmare 100% säkert. Och de få gånger jag int använt kondom har jag haft panik och gjort graviditetstest (som alla gånger varit negativa. PUH!) :-P

    ReplyDelete
    Replies
    1. Okej! Vad skönt att du upplever att det fungerar bra för dig :) det känns inte som det alternativ jag skulle testa i första taget, men som tur finns det olika alternativ så att vi alla kan hitta något som passar oss (förhoppningsvis!) :)

      Jag skulle också bli lite nojig om jag aldrig fick min mens, och antagligen skulle jag hela tiden tro att jag är gravid hehe. Så har det varit när jag använt pillren också - är mensen en dag för sen (eller ens några timmar sen) så har jag hunnit springa och köpa graviditetstest :'D Men vad SKÖNT ändå att aldrig behöva ha mens...

      Delete
  10. Jag har inte haft några biverkningar av mina minipiller. Har använt dem i lite över två år och det enda jag kan klaga på är att min mens är oregelbunden, ibland kan då gå två månader mellan mensen. Men mens är ganska kort, jag blöder typ tre - dagar. Har också testat P-piller innan men fick byta till minipiller pga blodproppsrisken som finns i min släkt.

    Så jag kommer inte byta ut pillren ännu, men visst funderar jag också hur nyttigt det är att proppa i sig hormoner dagligen.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Vad härligt! Skönt om mensen minskat ändå, för andra som ätit minipiller (som man kan läsa i kommentarerna ovan) verkar det ha gått andra vägen. Hur det än är verkar minipiller ge mycket biverkningar (sådär överlag), men vad skönt om det känns bra för dig! :)

      Minipiller innehåller visserligen hormoner det också, men inte lika mycket som p-piller, så på det sättet är det ju nog ett bättre alternativ :)

      Delete
  11. Patentex Oval är något helt nytt för mig, har inte läst ett enda ord om nåt sånt medans jag googlat på vad det finns för alternativ..! Spiraler vill ingen lägga in på mig i min hemkommun iaf, eftersom det enligt dem inte rekommenderas om man inte fått barn tidigare (infektionsrisk och sånt pratade de om bl.a.) - jag bestämde mig för att testa p-ring, eftersom det trots sina hormoner ska vara ett mildare alternativ än p-piller och liknande, ska vara mera lokalverkande vad jag förstått. Hur som helst, fick 3 månader gratis att prova, så får se om det känns bra :)

    Annars det där med att inte bli informerad ordentligt, tror det gäller läkemedel överlag, för när man får ett recept, hämtar ut medicinen och sedan läser informationen så står det ju alltid att man inte får använda den om man har sjukdom x, x, eller x, och att man måste samråda med läkare om man tar vissa andra mediciner o.s.v.. Frågar läkare nånsin om dessa saker? Nej..! Lite konstigt är det nog..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det var helt nytt för mig för bara nån månad sen också, de görs inte mycket reklam om dem alls - speciellt inte nu när de dragits bort ur sortimenten. Men hoppas p-ringen fungerar för dig! :)

      Nej precis, man borde kanske läsa infon bättre. Men det är ändå trist att de skriver ut dem utan att informera om alla dessa risker och inte ens tar sig tid att fråga ordentligt om ens bakgrund... :/ Jag hade en kompis som t.o.m. fick p-piller utskrivna fast hon en nära släkting hade haft blodpropp. Det är ju bara galet!

      Delete
    2. Man litar ju på läkarna och antar att de ska informera en, och att medicinen de skriver ut åt en ska passa just den patienten. Speciellt vanliga sjukdomar och migrän tycker man ju att de skulle kolla upp automatiskt.
      Har en gång varit med om att läkaren vid studenthälsan frågade 3 gånger ifall ja var gravid för att sedan ännu kolla med mig när jag hade min senaste mens. Måst erkänna att de kändes jobbigt då läkaren e så misstänksam/int tror på en... Det här för att få antibiotika och hostmedicin...

      Delete
  12. Jag använder kondom och "p-dator" med min sambo. Fungerar perfekt. Har nog aldrig haft ett bättre sexliv heller, om man funderar på sånt ;) ;) Vi har kommit närmare varandra då vi pratar mer om sånt också. Fick dålig hud av att sluta med piller, men det är helt klart värt det :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Vad härligt att höra att det funkar för dig/er! :) själv har inte min lust påverkats alls av p-pillren, åtminstone inte negativt haha, så vi ska hoppas att det inte sker några radikala förändringar när jag slutar heller... Det är helt klart viktigt att kunna prata med sin partner om sånt här, det är ju så viktiga (och helt naturliga!) saker. :)

      Delete
  13. Här har också jag knaprat på hormoner sen jag var 14 år, och sen det har jag varit utan hormoner i ca 1½ år. Orsaken till varför jag började med p-piller var att jag då hade oregelbunden mens, men nu i efterhand kan det bra hända att jag nojjade lite över det också (vem nojjar inte över mensen när man är 14 år?). Sen har jag bytt sort 4 gånger, och nu efter graviditeten har jag börjat med minipiller. Jag har egentligen aldrig varit 100% nöjd med någon av p-pillren, jag har nog känt av vanliga biverkningar såsom minskad sexlust, humörsvängningar och ökad matlust men tänkt att man får leva med biverkningarna och att hormonerna behövts i preventivt syfte. Graviditeten var inte planerad, men jag jobbade på Åland sommaren före jag blev gravid, och då hade vi ju ett distansförhållande och visste att det blir lite skralt med sex så jag bestämde mig för att lämna bort hormonerna över sommaren. Och aldrig har jag känt mig så i balans som den sommaren, både emotionella och fysiskt! Sen blev jag ju gravid och hormonerna levde sitt eget liv under 9-10 månader, men sen också efter att sonen föddes var jag utan p-piller i ca 5 månader för att man inte får använda p-piller så länge man ammar. Sen tänkte jag att jag nog kan ge minipiller en chans, men fy tusan vad jobbig den chansen har känts! Efter första pillret blödde jag 33 dagar i sträck, det hade varit en sak om det skulle ha varit lite mellanblödningar men det var ju en ordentlig mens jag hade så länge. Sen hade jag uppehållsveckan och började sen på andra kartan, och nu plötsligt har jag igen haft en veckas mens och jag har över en vecka kvar på kartan. Jag tvivlar hårt på att jag ens orkar ta sista kartan för att se om det sen skulle reda upp sig, jag vet ju trots allt att jag mår allra bäst utan hormoner! Men sen är ju frågan vilken metod utan hormoner man skulle pröva på, just nu känns det som att det varken finns pengar, energi eller tid till att börja testa sig fram med temperaturmätning och dylikt, och i längden är ju nog kondomen rätt så tråkig ;) Så ja, när ska man bli riktigt klok gällande dehär ämnet?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det verkar vara svårt att bli riktigt klok på det här faktiskt. Som du säger skulle säkert din mens ha stabiliserat sig av sig själv, något som man också tycker att en läkare skulle ha påpekat. Usch, dina erfarenheter av pillren låter inte alls trevliga, det är säkert skönast att bara vara utan dem. Jag är också inne på min sista karta nu och kommer efter det att sluta med hormoner helt. Men vad vi kommer att använda istället är inte helt klart ännu, men man kan väl testa sig fram! :) jag ser åtminstone fram emot att bli hormonfri och se om jag ändrar på något sätt!

      Delete
  14. Jag började må såå mycket bättre psykiskt och mitt humör blev mycket stabilare när jag slutade med p-piller. Sedan blev jag gravid och fick barn och efter det så började jag äti mini-piller vilket fungerade helt bra för mig. Det höll bort mensen helt och det var ju tacksamt eftersom den kom igång alldeles för snabbt efter graviditeten, enligt mig ;) Sedan åt jag mini-piller i ca två år och efter det så slutade jag för att jag helt enkelt inte vill äta hormoner mera, och så visste vi att vi så småningom vill börja fundera på barn nummer två. Då blev min sexlust mycket bättre igen trots att jag inte hade några större problem innan heller :) Så i ca 1 år så hade vi "oskyddat" sex på "säkra dagar" (enligt appen du tipsade om för ganska länge sedan), och på osäkra dagar så skyddade vi oss. Sedan kom vi överens om att vi ville ha ett till barn och första försöket blev jag gravid :)

    Preventivmedel är en jobbig men viktig fråga, och jag känner redan ångesten över hur vi skall göra efter att barn nummer två är född. Vill inte börja äta något igen, men samtidigt så vill vi knappast ha flera barn (på flera år åtm) så något måste vi väl hitta på..

    / Ida

    ReplyDelete
    Replies
    1. Skönt att höra så mycket positivt om att sluta med pillren när man själv har tänkt göra just det. Jag ser riktigt fram emot att se om mitt humör ändras på något sätt, och hur det känns att ha riktig mens haha! (Om man nu kan se fram emot en sån sak)... Men det ska kännas skönt att rensa kroppen från alla hormoner.

      Vad kul att det har fungerat så bra för er ändå! Önskar er grattis och lycka till med barnen och med att hitta rätt i preventivdjungeln! :)

      Delete
  15. Jag började med p-piller för många år sedan för att jag hade sånn himla hemsk mensvärk. Spydde nästan varje gång då mensen började för att det gjorde så ont. P-pillren hjälpte mot det, men jag var så dålig på att komma ihåg att ta dem på rätt tidpunkt och det hände förstås att jag ibland glömde helt så då bestämde jag att byta till p-ring istället. Det är nog det bästa beslutet jag gjort, så lätt när man bara behöver komma ihåg det 2 gånger i månaden. Dessutom blev mitt humör stabilare när jag slutade med p-pillren och började med p-ring istället. Jag lider också av migrän, dock utan aura. Men har aldrig ens vetat om att man inte ska använda hormoner ifall man har migrän. Men hittills mår jag så mycket bättre med hormonerna då jag inte böhöver vara sängliggandes 1-2 dagar varje månad då mensen kommer så jag kommer nog antagligen fortsätta tillsvidare i alla fall :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag började också tidigt med p-piller (senare också p-ring) bl.a. just för att jag hade sån mensvärk att jag hade så ont att jag spydde och ibland även svimmade. Det hjälpte då med pillren/ringen. Och nu när jag har slutat med alla hormoner så kom inte den hemska värken tillbaka, den har tydligen "växt bort" med åren eller nåt :) så tydligen kan den försvinna då man blir äldre också.

      Delete
    2. Skönt om hormonerna hjälpte mot mensvärken, för så hemsk mensvärk ska ingen behöva ha. Som Elin också säger så kan man även växa ifrån det, så vi ska hoppas det i framtiden går om för dig också Karoliina :)

      Delete
  16. Jag åt också p-piller i flera år, trots migrän och hjärtsjukdom i släkten. Ingen läkare ifrågasatte. Slutade sen med pillren för att jag ville ha barn. Blev gravid genast månaden efter jag slutat med pillren, och har sen fått tre barn med två år mellan vardera. Nu är yngsta 5 år och vi har inte använt preventivmedel sen dess, trots att jag för varje barn blivit gravid på första försöket (alltså väldigt lätt för att bli gravid).
    Det enda som behövs är lite kroppskännedom och kroppskontroll från mannens sida!! Läggs inga små simmare där inne blir det inga barn. Jag litar helt på honom!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Men det kan ju faktiskt sippra ut en hel del simmare före mannen ens fått utlösning, så det där är inte heelt att lita på... Men för vissa funkar det tydligen bra :)

      Delete
  17. Alltså HEJA DIG för att du tar upp ämnet! Jag vägrar också hormoner och tycker det är klokt. Det är helt sjukt (har diskuterat med mina "internetvänner") vad de på ungdomsmottagningen och barnmorskor som propsar på p-piller och inte ens talar om andra alternativ. Och påpekar man hemska biverkningar man har svarar de "det är vanligt" och så får man prova en annan sort men inte fan blir det bättre. Samtidigt en industri som tjänar pengar på detta?
    Tycker p-dator verkar som ett bra alternativ, men har även hört att det inte fungerar för vissa, att de visas att de är fertila alla dagar i månaden typ... Sen vill jag påpeka att man till bloggare, tyvärr, bör vara lite skeptisk - då det många gånger är sponsrade produkter :)

    Har även hört att det inte är bra att hoppa på och av p-piller flera gånger, det har jag inte vetat om förut!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack Jennifer, kul att få respons! :)

      Det är ju just det, de hormonfria alternativen nämns nästan inte ens. Jag är medveten om att många inlägg är sponsrade, men samtidigt känns inläggen och texterna så genuina. Egoina t.ex., hon samarbetar visserligen med Naturafemme när hon skriver om p-datorn, men sen igen tror jag inte hon skulle göra reklam för något hon inte verkligen tror på. Samma gäller Blondinbella och hennes Natural Cycles-inlägg. Det hade varit en annan sak om Kissie och Paow hade skrivit om det, med tanke på att de gör reklam för lite vad som helst på sin blogg - det gör inte Blondinbella och Egoina. Så ja, man ska givetvis vara källkritisk, men det tycker jag att jag har varit också. Och det är givetvis inte enbart p.g.a. två bloggares åsikter/inlägg som jag börjat fundera på p-dator :)

      Om datorn visar att man är fertil alla dagar kan det bero på att den inte lärt känna ens cykel ännu, och därför tar det säkra före det osäkra. Det tycker jag är bra - det vore ju hemskt om den istället visar att man inte är fertil när man är det. Om man ger den några månader så lär den känna just ens cykel så att den kan ge både gröna, röda och gula dagar. Det här är åtminstone vad jag läst :)

      Delete
  18. Vilken intressant diskussion! Datorn du tog upp lät jätteintressant.

    Jag hör också till dem som har slutat med hormonella preventivmedel sedan kanske två år tillbaka. Jag använde p-ring en god stund men tyvärr fungerade de lite som en antidepressiv medicin på mig. Alla de stora känslorna försvann. Jag hade iofs ett väldigt jämnt humör, men kände aldrig riktigt stor lycka eller riktigt djup sorg. Jag hade heller ingen vidare sexlust.

    Idag skulle jag inte kunna tänka mig att gå tillbaka till hormonerna. Min kropp tycks må bäst utan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hormonerna verkar faktiskt ge mycket biverkningar. Inte är det ju kul att inte ha några känslor alls heller! Vad bra att du kom fram vad som var det bästa för dig :) ska hoppas det blir bra för mig också när jag slutar.

      Delete
  19. Här är en till som vägrar hormonella p-medel. Testade ett kortare tag där vid 19-20 år och hade egentligen inga större biverkningar, men jag är så extremt skeptisk till att störa kroppens naturliga funktioner med hormoner. Det blev kondom efter det, och sen inget alls då vi ville ha barn. Efter barnet fortsatte vi med kondom och vi tycker båda det funkar helt okej, men nu håller jag också på och testar Natural Cycles! Jag tänkte köpa en p-dator först, men min menscykel är så extremt oregelbunden (och lång) att det är inte säkert att datorn funkar och då ville jag inte slänga ut hundratals euro på den, Natural Cycles är ju mycket billigare och enklare om man vill pröva på. Förstås hamnar man ju att komplettera med kondom (eller kanske pessar?) en del av månaden, men det är inga problem för oss. Man kan kombinera Natural Cycles med Billingsmetoden för ökad säkerhet också. Googla på det! Men i korthet handlar det om att hålla koll på slidsekretet och kroppens egna tecken, det går snabbt att lära sig och passar den som gillar att ha koll :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag börjar också vara extremt skeptisk till allt som har med hormoner att göra, så det känns helt rätt att sluta nu efter 6 år. Ska bli spännande att se om det sker några förändringar!

      Jag tror att det kommer att bli Natural Cycles + kondom för mig (oss) nu när jag slutar med pillren. Tror inte det ska bli något problem heller :) Ska kolla lite noggrannare på Billingmetoden också! Tack för tipset :)

      Delete
  20. Jag fick utskrivet P-piller trots att jag var överviktig,hade diabetes samt rökte. Allt detta informerade jag ju läkaren om såklart. Men plötsligt fick ja int na mer. Prova myki annat,tex p-stav,p-ring. P-staven va ett helvete. Humöret riktigt åt skogen samt konstanta blödningar,så den fick ja ta bort. P-ringen känd ja hela tiden av,trots att den va rätt insatt. Märkligt. Nu har ja haft hormonspiral över 2 år,och he e he bästa ja nånsin ha haft! Minimal mens,om den ens kommer,inga humörsvängningar eller sånt. Hoppas du hittar de som passar dig!

    ReplyDelete
    Replies
    1. På riktigt?! Vad sjukt att du fick hormoner utskrivna ändå! Speciellt rökning lär ju höja riskerna väldigt mycket. Men va bra om du äntligen hitta de som passa dej bäst! Förhoppningsvis hittar jag rätt för mig här i djungeln snart också :)

      Delete
  21. Intressant att läsa allas erfarenheter! Själv har jag aldrig ätit p-piller och kommer aldrig stoppa i mig några hormoner. Jag tycker det bara är obehagligt att göra så mot sin kropp. Jag och min pojkvän kör på kondom och jag förstår inte riktigt varför alla tycker det är så jobbigt men det är också det enda jag vet om så kan ju inte riktigt jämföra med något annat. Bra att du tar upp det! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack för responsen :) ja, det är otroligt intressant att få höra hur andra upplever och tänker kring det här ämnet. Bra att du vet vad du vill, det är viktigt! Själv tänkte jag kanske inte igenom det så mycket som jag kanske ha borde gjort när jag började med dem, och sen har det bara gått på rutin eftersom jag ändå mått såpass bra av pillren. Men nu får det vara färdigt med hormoner även för min del, för jag börjar också bli riktigt skeptisk till vad det egentligen har för långsiktiga effekter på kroppen.

      Delete
  22. Jag åt också i många år ppiller å ingen läkare sa att jag inte sku få äta dem med migren, en gång for jag sen till läkaren och skulle förnya reseptet då det blev tal om migreen och han slrev inte mera ut det till mig utan bytte till mini istället, men inte ens det passade mig :/

    ReplyDelete
  23. P-piller bolagen erbjuder bra bonus åt läkare som skriver ut dem som förstahandsval. Åt mig sade läkaren att innan jag prövar något annat borde jag testa dem Trots min migrän och negativa inställning till hormonella preparat. Slutade med att jag tog emot minipiller men slutade efter ca 2 månader då jag led av otroliga humörsvängningar, noll livslust och svåra hudutslag.


    Bra att du tog upp denna fråga, syns att det finns många med liknande upplevelser och att det pratas alltför litet om detta.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag har också hört något om att läkare får bonus om de skriver ut mycket receptbelagda mediciner, eller är det just p-piller det gäller? Om det faktiskt är sant är det ju helt sjukt - så kan det väl inte få fungera!

      Tack för responsen, jag tycker också det är ett viktigt samtalsämne! Som det också märks här i kommentarsfältet berör detta verkligen MÅNGA! :)

      Delete
    2. Det är rätt vanligt men särskilt P-piller bolagen betalar bra, har jag förstått av min "insatta källa" jag inte vill nämna vid namn. Uselt är det då det påverkar behandling av kvinnors gynekologiska besvär/ preventivmedelsalternativ.

      Delete
  24. Jag använder mig utav en p-dator, har gjort det sen årsskiftet ungefär, och för mig har det funkat riktigt bra, än så länge iallafall! Skriver mycket om det på min blogg, om du vill läsa! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Härligt att det fungerar för dig! Ska kolla in din blogg :)

      Delete
  25. Hej hej här kommenterar vi ett gammalt inlägg ;) haha näämen det känns så himla kul att läsa andras erfarenheter om just preventivmedel. Själv har jag ätit P-piller nu i 4 år... Det var nog mest för att min mamma tyckt jag skulle börja äta dem ( Hon ville inte bli mormor när jag var 17 år haha )

    Jag har aldrig känt av nå värre biverkningar, eller haft problem med dem, MEN efter mycket läsning på senaste tiden ( senaste halv året ) har jag blivit 100 % emot P-piller... Vad är det för jävla gift vi kvinnor stoppar i oss... orsakar blodpropp, cancer m.m och i mitt släkt finns både och! Sen är jag rädd att min personlighet har ändrast av dessa piller... känner att jag har jääklit kort stubin så att sääjj, som många har skrivit att dom också har/haft. Sen ska vi int tala om den eviga kampen mot svamp i slidan som jag haft sisådär ganska många gånger, Sexlusten som är heelt på 0...

    Har många gånger tänkt att näää nu slutar ja, men ändå börjar ja på en ny karta för att jag är rädd att ja ska:
    * gå så jädrans myki upp i vikt
    * få ansiktet full med finnar
    * eller som många har skrivit att när dem slutade med P-piller så plötsligt kom inte mensen mera, det lixom bara slutar så då har gynekologen skriva ut andra slags hormoner som ska ge mensen tillbaka...

    Har också läst om denhär NaturalCycles på t.ex Blondinbellas blogg och det känns som en metod jag skulle kunna vänja mig med, skulle vara skönt med ett liv utan konst-hormoner.
    Men nää sista kartan nu o sen ere stopp med P-piller!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fritt fram att kommentera vilka inlägg som helst! :) ja visst är det ett intressant ämne - och det är kul att så många tagit sig tid och svarat. Som man märker så berör det verkligen många!

      Jag hade inte heller några egentliga problem med pillren, men efter att ha läst på en del bestämde jag mig helt enkelt för att sluta. Jag ville inte riskera att få några långvariga biverkningar och som migräniker borde jag inte ha börjat äta pillren alls egentligen. Jag tycker att det är bra att folk börjat ifrågasätta hormonella preventivmedel, för många av oss som ätit pillren längre reflekterade knappt över det när vi började äta, eftersom det var/är så otroligt vanligt. Väldigt märkligt att man skrivit ut pillren till dig om det finns blodpropp i släkten, det är väl egentligen helt förbjudet att äta p-piller isåfall? Samma sak om man har speciellt bröstcancer i släkten.

      Svamp, humörsvängningar och minskad sexlust ÄR ändå biverkningar och så ska det inte behöva vara! Tycker det låter som en bra idé att sluta. Jag vet förstås inte hur det kommer att gå för dig, men för mig har allt bara blivit bättre sen jag slutade. Ingen förändring i varken vikt eller hy, och min mens kom igång genast fem veckor efter att jag slutat. Dessutom har mitt humör blivit mycket stabilare! Jag var också rädd för att sluta, men samtidigt kände jag "nåmen nångång måst jag ju göra det, lika bra att göra de nu!".

      Jag har faktiskt börjat med Natural Cycles nu, ska fortsätta med det ännu ett tag och sen tror jag att jag ska ta och skriva ett inlägg om det :) lycka till med allt!

      Delete
    2. Jo skriv gärna ett inlägg sen om hur du tycker Natural Cycles fungerar! Intressant! :D

      Delete
  26. Hei, synes det er topp at du velger naturlig hormonfri prevensjon. Det passer ikke for alle, men er man voksen og i ett fast forhold er det et godt alternativ. Har selv brukt hormonfri prevensjon lenge og er rimelig sikker pa at hvis man bruker det riktig fungerer det bra. http://www.hormonfritt.no Det blir litt som med p-pillen, at man skal huske det daglig. Lykke til videre :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Håller med dig! :) Kul att det fungerar för dig också. Tack detsamma!

      Delete

Välj 'Namn/webbplats' för att kommentera. Webbplats måste inte anges, det räcker med ett namn.
Det går också att kommentera anonymt.
:) Jag svarar på kommentarer i egen blogg!