1 Karolinas Kaos: Om barn på flygplan

Thursday, December 18, 2014

Om barn på flygplan

Emelie tipsade om en artikel gällande barn på flyg och framförallt vuxna som stör sig på skrikande barn på flyg. Artikeln vänder på steken när skribenten säger "Jag betalar gärna extra för att slippa vuxna som inte gillar barn".


Jag håller med skribentens andemening, absolut. Men det finns alltid undantag. Jag ska försöka förklara vad jag menar.

Jag tycker inte att man har rätt att bli sur på en förälder vars barn skriker. Det är klart att föräldern gör allt för att barnet ska lugna sig, varför skulle man inte göra det? Det har ändå hänt att jag själv stört mig i en liknande situation. Det var en tidig morgon på ett pendeltåg på väg till mitt jobb i Stockholm. En mamma satt mittemot mig med sitt barn som gallskrek och hon gjorde absolut ingenting för att stoppa det. Kanske var hon trött, kanske hade hon helt enkelt stängt av, eller kanske var det rent av det enda sättet att få tyst på ungen - att låta honom skrika klart. Men det gjorde mig tokig, eftersom att det kändes som att hon inte brydde sig alls om att de störde hela vagnen. Så jag tycker det här beror lite på situationen. Det finns givetvis också föräldrar utan folkvett, låt oss nu bara få det sagt, men jag tycker ändå att regeln är att det inte är förälderns fel.

Något jag också ibland kunde uppleva i speciellt Stockholm var "barnvagnsmammor", dvs. mammor som tror att de äger alla gator, bussar och tåg, bara för att de har en barnvagn med sig. Själv försökte jag alltid flytta på mig, göra plats åt dem osv, men ibland när det helt enkelt inte gick att göra mer plats kunde man få en sur blick eller en kommentar, vilket jag tycker att är helt oacceptabelt. Vad tycker ni om det, har mammor med barnvagn "förkörsrätt"?


Ta fram saltnypan, people.

Men till flygplanen då - och diskussionen gällande barnfria zoner. Jag tycker att man som medpassagerare måste försöka ha förståelse, för det är inte en förälders fel om ett barn gråter på ett flygplan för att han/hon t.ex. har ont i öronen. Om föräldern dessutom försöker trösta barnet kan man väl inte egentligen bli sur. Men samtidigt är det mänskligt att bli irriterad och utmattad av att höra på barnskrik, jag vet att jag själv skulle bli det - så vad ska man göra egentligen? Borde de kanske dela ut öronproppar på flygplan? Kanske de redan gör det, jag vet inte. Men faktum är att det är tröttsamt att höra på barnskrik länge, tänk om det är ett 10h flyg liksom. Oljud är oljud, hjärnan bryr sig inte om vad det är som orsakar oljudet - det är störande (om det inte är dina egna barn förstås, då reagerar man nog på ett annat sätt).

Avslutningsvis måste jag ändå erkänna att jag skulle kunna betala lite extra för att få sitta i en barnfri zon om jag t.ex. skulle resa till Thailand eller USA. Det betyder inte att jag inte gillar barn eller att jag är arg på föräldrarna med eventuellt skrikande barn - men jag tycker att också de måste ha förståelse för oss utan barn som inte vill höra på barnskrik. För det är inte kul när man ska sitta i ett flyg i många timmar och höra på barnskrik och ha någon som sparkar i sätet. Jag tycker att barnfria zoner på flyg är positivt för båda parter.

Och argumentet att fulla gubbar stör mer än barn, ja det kan jag också hålla med om. För min del skulle de få skippa alkoholservering på flygplan helt och hållet. Alltså, för att summera min åsikt:

1. Inför barnfria zoner, varför inte? Win win situation. 
2. Skippa alkoholserveringen helt och hållet. 

Ni som har barn, hur tror ni att ni skulle göra? Eller hur har ni gjort om ni varit med om det?
Och ni som inte har barn, låt oss säga att ni är de två till vänster på den här bilden - hur tänker ni?


PS. En av mina favoriter Knivlisa har skrivit ett underbart inlägg om när hon reste till Thailand med sin ettåring. Skrattade så jag grät. Nästan. Läs här. DS.

5 comments:

  1. Jag håller helt med dig och skulle också tycka att varför inte införa barnfria zoner på längre flygturer. För då slipper ju föräldrar bli störda av irriterande människor som stör sig på skrikande barn och folket som vill slippa skriket så slipper ju det då och behöver inte va irriterad... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jamen precis, win win som sagt :)

      Delete
  2. jag sku lätt betal för en barnfi zon, allt för att slipp gnälliga barn liksom... men får man månne ta med sitt eget barn till den barnfira zonen? hehheehhe

    ReplyDelete
  3. Det enklaste är väl egentligen att ta med öronproppar eller hörlurar så man kan lyssna på musik eller nåt - då behöver man inte köpa en dyrare biljett heller ;)

    ReplyDelete

Välj 'Namn/webbplats' för att kommentera. Webbplats måste inte anges, det räcker med ett namn.
Det går också att kommentera anonymt.
:) Jag svarar på kommentarer i egen blogg!