1 Karolinas Kaos: Lucka 7: Fem enkla tips för att spara pengar

Sunday, December 7, 2014

Lucka 7: Fem enkla tips för att spara pengar


1. Veckohandla

Storhandla en gång i veckan. Planera först vad du ska äta hela veckan, inventera skåpen och skriv ner en matlista. Det blir så mycket billigare i längden, för när man springer till Siwa eller Sale blir det lätt 20€ per gång, utan att man egentligen köper något alls.

2. Lidl

När du veckohandlar, gör det hos alla studerandes bästa vän - von Lidl. Jag förstår inte riktigt fördomarna mot Lidl, eftersom de har en massa varor som inte ens finns på andra ställen, som vissa t.o.m. är bättre än vad andra kedjor erbjuder. Ja, och så är ju allting jävligt mycket billigare på Lidl. Jag förstår helt enkelt inte varför man inte skulle handla där.

3. Regler vid shopping

För det första: shoppa så sällan som möjligt, shoppa aldrig något du inte verkligen behöver. För det andra: när du shoppar, sätt upp väldigt tydliga regler för dig själv, t.ex. "Jag ska ha en svart festtopp med guldknappar, som ska ha det där lilla extra, men den får inte kosta över 20€."  Då spelar det ingen roll om du hittar den perfekta, mest underbara toppen för 29,90€ - du köper den helt enkelt inte. Jag sätter alltid en övre gräns och bryter den aldrig. 

4. Sparkonto

Ha ett brukskonto och ett sparkonto. Rör aldrig sparkontot förutom när det krisar. Om du känner dig själv så bra att du vet att du kommer att röra sparkontot ändå: lås det. I de flesta banker går det att låsa sitt sparkonto så att man bara kan föra över pengar genom att ringa till banken eller besöka banken. Och det gör man ju inte bara sådär. För över pengar till sparkontot så fort du har extra pengar - annars har de en tendens att snabbt försvinna, som vi alla vet...

5. Budget

Gör upp en budget. Sätt dig ner och skriv ner alla dina inkomster (bidrag, stöd, lön...). Ta sedan en titt på dina utgifter:  hyra, el, vatten, internet, telefon, gymkort, bensin, prenumerationer, Spotify, Netflix, mat, nöjen osv. Se över om det finns något du kan avbeställa eller skära ner på - A och O är förstås att inkomsterna är högre än utgifterna och att det gärna lämnar lite pengar över till sparkontot också. Kom ihåg, varje sparad euro är hemåt!

8 comments:

  1. Alltså Lidl e ju BÄST!! Blir alltid 200-300 kr billigare när vi handlar där å deras frukt å grönt e hur bra som helst!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Precis så e de för oss också! Tycker de har skitbra städ- och hushållsprodukter också - och billiga haha. Mvh Ove Sundberg

      Delete
  2. alltså lidl e ju BÄST?! /hon som sitter i bilen me lidl kassen brevi

    ReplyDelete
  3. 1an och 2an kör jag på :) Plus att jag har ett sparkonto - men behöver varken låsa eller tänka så mycket på att spara tills det är riktigt kris, för jag har aldrig haft problem med att prioritera och hålla koll på vad jag gör med mina pengar, tack och lov :) Mitt sparkonto är dessutom dels till för kris och dels till för att jag ska ha råd att resa och liknande. Sen när jag tagit pengar från sparkontot så är mitt mål att inom typ ett år ha samma summa pengar på kontot som innan - vill försöka hålla det på samma nivå så länge det bara går. Det kan ju också vara ett bra sparar-tips sådär mera långsiktigt :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja absolut, det är helt klart något att sträva efter. Med kris kan jag också mena en oväntad utgift som liksom MÅSTE betalas - då är det skönt att ha ett sparkonto att ta till. Jag tycker det är otroligt lärorikt att lära sig att prioritera, spara och framförallt planera sin ekonomi och det tycker jag att jag lär mig mer om varje dag som fattig studerande :)

      Delete
  4. Lidl är nog bra, men det finns en stor nackdel om man tänker ett steg längre och det är att pengarna går åt Tyskland och inte åt Finland. Därför handlar jag alltid på CityMarket och försöker köpa finska märken för att stödja dem :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jo det har du förstås rätt i. Det är nog något jag kommer att tänka mer på i framtiden, när jag känner att jag kan köpa mat utan att kolla på priserna desto mer liksom... ;) skulle helst av allt köpa enbart närproducerat, men för mig är det inte något jag känner att jag kan prioritera just nu.

      Delete

Välj 'Namn/webbplats' för att kommentera. Webbplats måste inte anges, det räcker med ett namn.
Det går också att kommentera anonymt.
:) Jag svarar på kommentarer i egen blogg!