1 Karolinas Kaos: Lucka 6: Därför älskar jag mitt Finland

Saturday, December 6, 2014

Lucka 6: Därför älskar jag mitt Finland


Idag firar vi att Finland varit självständigt i 97 år! Varje år blir jag lite extra patriotisk under just den här dagen. Tänk, om tre år har vi fått vara självständiga i 100 år. Jag tycker det här är något vi måste komma ihåg att uppskatta och vara stolta över, tänk hur det kunde ha sett ut utan våra tappra finska män - och kvinnor. Ofta gnäller man mycket på det här landet: det är kallt, det är mörkt, det är negativt... Men om vi jämför Finland med andra länder måste vi ändå konstatera att vi är lyckligt lottade att få bo i det här landet. Dagen till ära ska jag därför lista det absolut bästa med Finland!


Vi finländare får en massa stöd och bidrag genom hela livet och den finska maternity package:n är helt unik och världen över avundas man mammorna i Finland som har det så bra ställt. Folk kritiserar ofta Fpa och säger att stöden är för låga, bidragen är för få osv, men egentligen kan jag inte hålla med. Att jag som studerande ens får pengar av staten för att studera, det tycker jag är helt fantastiskt i sig.

För att inte tala om sjukvårdssystemet. Jag kan inte påstå att man alltid får den bästa servicen, men det tror jag beror på dåliga tider och personalbrist, inte på läkarnas kompetens. Tänk ändå att när du bryter ett ben och måste röntgas, när du måste opereras akut för något eller när du går på ultraljud under graviditeten, så är detta i stort sett gratis. På andra ställen i världen har folk knappt råd att bli gravida, råd att bli sjuka eller ens råd att gå och kolla upp sig om de mår dåligt. Bara en sån sak tycker jag vi bör vara tacksamma för - trots att läkarna ibland bara skriver ut burana åt en... 

Det finska skolsystemet är också världsledande och vi behöver inte gå längre än till Sverige för att se de enorma skillnaderna i t.ex. pisaresultaten. Finsk utbildning är högklassig utbildning och det vet vi nog alla redan, så det tänkte jag inte skriva desto mera om - men det är helt klart något vi kan vara stolta över och se till att bevara även i framtiden.

Som sagt, det finns saker man kan kritisera, men överlag tycker jag att vårt system i Finland är helt fantastiskt. Jag är helt klart en glad skattebetalare, för jag tycker att man vinner på det i slutändan.

Kvinnliga studenter i Finland 1906 (källa), Kvinnornas rösträttsmarsch 1906 (källa) och Moderskapsförpackningen (källa).

En annan sak som gör Finland till ett av världens bästa land är jämlikheten och jämställdheten. Finland fick efter några om och men igenom den jämlika äktenskapslagen och det ska bli spännande att se hur den diskussionen utvecklas och hur det kommer att fungera i praktiken. Dessutom är Finland enligt färska studier det näst mest jämställda landet i hela världen - bara Island är före oss. Låt oss ta in det en stund.

Några avslutande nämnvärda fördelar med Finland...
  • Finland godis (och andra sötsaker) är typ bäst i hela världen
  • maten som jag inte skulle kunna leva utan: leverlåda, piroger och ruispala
  • den stilrena och tidlösa designen
  • musiken, speciellt rock/metal
  • den fantastiska naturen, även om vi inte alltid får se dess bästa sida
  • Juhlamokka
  • den friska luften - jag tycker att man känner hur gott Finland doftar när man varit utomlands och kommer tillbaka hem
HÄR listas också 56 reasons you should never leave Finland. Aningen förskönande kan man kanske tycka, men ändå en lista som lyfter fram några av Finlands bästa sidor, även sådana jag nämnt i det här inlägget. 

Och HÄR är en lista på 12 surprising things in which Finland is the best in the World.

4 comments:

  1. Sååå bra inlägg! Glad självständighetsdag ♥

    ReplyDelete
    Replies
    1. Taaack Maria, detsamma (lite i efterskott) ;)

      Delete
  2. Man inser de bra sakerna med Finland särskilt då man åker utomlands eller lär känna folk från andra länder, som inte alls har de förmåner som vi har... :) Utomlands måste man ofta betala dyra slantar för att överhuvudtaget kunna studera... Och vi studerar gratis OCH får pengar..!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Man märker det allra bäst utomlands jo! Och ännu tydligare när man BOR utomlands. Vissa saker som löper på så smärtfritt i Finland är inte alls någon självklarhet på andra ställen.

      Delete

Välj 'Namn/webbplats' för att kommentera. Webbplats måste inte anges, det räcker med ett namn.
Det går också att kommentera anonymt.
:) Jag svarar på kommentarer i egen blogg!