1 Karolinas Kaos: Lucka 3: Egenskaper jag uppskattar hos människor

Wednesday, December 3, 2014

Lucka 3: Egenskaper jag uppskattar hos människor




Genuina, äkta och ärliga människor. Jag känner mig avslappnad med människor som vågar vara sig själva. Jag skulle t.ex. aldrig orka umgås med ytliga människor som bara bryr sig om märkeskläder och utseende. Jag vill ha öppna, ärliga och avslappnade människor runt mig. Människor som vågar vara precis som de är, utan att göra sig till för någon. Det att man är ärlig och genuin kan också betyda att man vågar vara arg och ledsen de dagar man känner så. Men när en genuin person är glad, ger en komplimang eller säger något snällt om någon, då vet man också att personen menar det på riktigt. Det är extremt viktigt för mig.


Ju äldre man blir, desto mer inser man hur utan vett människor är. Folkvett är ingen självklarhet, det är snarare en bristvara. Vad menar jag med det här då? Vem har folkvett? Folk som förstår att vara tysta på bio, folk som dyker upp i tid, folk som meddelar när de blir sena, folk som tackar efter maten, folk som inte pratar när någon annan håller föredrag, folk som inte går mot rött när det finns barn som också står och väntar vid övergångsstället, folk som svarar direkt efter att de läst ens meddelande (och om de inte hinner svara skriver de åtminstone "hinner inte svara nu, skriver sen"), folk som snyter sig före de går in på tentskrivning, folk som inte pratar högljutt i telefon i kollektivtrafik, folk som lämnar tillbaka saker de lånat, folk som sköter sin personliga hygien... Ja, ni förstår. Vanliga saker, men som är ack så svårt för vissa människor att få in i sina huvuden.


Har du något problem med mig - säg det. Var ärlig med hur du känner, vad du tycker och vad du tänker. Det låter nog enklare än det är, men det är definitivt en sak jag uppskattar hos människor. Jag kan själv vara väldigt rak med såna här saker också, vilket förvånar en del människor, men överlag har jag upplevt att folk tycker att det är positivt.

Okej nu blir det som att jag beskriver mig själv här, men kanske det inte är så konstigt att jag uppskattar människor som tänker på samma sätt som jag. Ja, alltså low maintenance är något jag värdesätter högt. Jag orkar inte med människor som kräver att man träffas flera gånger i veckan och skriver med varann varje dag för att kunna vara vänner. Med vänner eller familj ska det inte spela någon roll om man hörs varje dag, en gång i veckan eller några gånger i månaden. Jag har många goda vänner på andra orter som jag bara skriver med en gång i veckan eller någon gång i månaden, men när vi träffas är allt precis som det alltid varit. Jag orkar inte upprätthålla relationer som kräver för mycket av mig helt enkelt. Egentid är så pass viktigt för mig att jag ibland mår bättre av att komma hem efter en skoldag och bara vara med mig själv än att gå ut och umgås med folk. Låter kanske hemskt, men sån är jag, och därför behöver jag att människor i min närhet inte kräver så mycket underhåll.


Jag uppskattar när människor kan skratta åt sig själva och på så sätt också bjuda på sig själva. Det är en slags humor som jag tror att man inte kan lära sig - antingen har man det eller så har man inte det. Jag älskar när folk kan driva med sig själva och inte alltid ta sig själva på så himla stort allvar. Inför en skoluppgift t.ex.: "Det är ju tur att jag är så himla bra på matte åtminstone, så det här blir nog inga problem" - och så är det liksom allmänt känt att man är värdelös på matte. Förstår ni? Jo men det tror jag nog att ni gör. 



Det här var de fem egenskaper jag spontant tänker att jag uppskattar mest hos människor! Egenskaper som snäll, glad och trevlig kändes liksom lite för tråkiga att skriva om. Nu vill jag veta vad ni tycker!

8 comments:

  1. Alla de där sakerna uppskattar jag också. Hm... men jag skulle ändå tillägga det där "snäll". Eller vänlighet. Det finns så många sätt att bete sig på. Fast det kanske räknas in under det där "folkvett"?

    Så gillar jag humor. Jag skulle t.ex. inte kunna vara gift med någon som inte hade (ungefär samma) humor (som jag).

    Men, för att vara uppriktig (hö, hö) vill jag också vara nyfiken: är det ok och "folkvett" att tala högt om det inte är i mobiltelefon? :) Jag har nämligen funderat på det där ibland - då folk säger att man inte borde tala i telefon t.ex. på tåget. Ska man inte tala med sina kompisar heller då, om man råkar ha sällskap? Det kan ju också störa...?

    Och så blir jag nyfiken på det där med uppriktigheten. Gör du skillnad på ärlighet och uppriktighet? Jag uppskattar också uppriktighet, tror jag. Men samtidigt - om nån kompis tycker att min nya tröja är jätteful, tycker jag att det är en sak som vederbörande kan låta bli att säga. Det finns ju ingen anledning att göra mig ledsen genom att klaga på tröjan som jag gillar? Hm. Visst är det annars bra om folk kan säga direkt till mig om de har problem med mig eller med sånt jag gör. Hellre än att de säger det åt andra. Fast det är ju inte säkert att jag vill ändra på mig...

    Att sånt.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, jag tycker nog att vänlighet hamnar under kategorin folkvett. Om man inte har någon orsak att vara otrevlig tycker jag att det hör till att man behandlar folk vänligt.

      Nja, alltså överlag tycker jag att om man ska prata på tåg/buss, så bör man hålla det lågmält. Men jag tycker ändå att det är ännu mer oacceptabelt att prata högljutt i telefon än högljutt med sitt sällskap, eftersom man kan lägga på luren men man kan inte slänga ut sin vän så att säga.

      Gällande uppriktigheten tycker jag man måste ha lite folkvett med där också. Det är förstås helt onödigt att säga att någons tröja är ful, det gör ju liksom ingen nytta. Men om jag gör något som stör någon, då vill jag gärna veta det, för det kanske är något jag själv inte alls tänkt på. Precis som du sa - hellre att de säger åt MIG, så jag kan göra något åt det, än att de går och talar skit om mig åt andra.

      Men i vissa fall kan ju faktiskt ärlighet göra mer skada än nytta, så där får man nog tänka efter lite vilka saker som verkligen är värda att säga. Jag pratade om exakt det här med en kompis för någon dag sedan och vi kom nog fram till att vi skulle säga till, dock försiktigt och lite "inpaketerat", typ "Kanske du skulle testa att sminka dig så här istället?", t.ex. om en kompis har extremt fult sminkade ögonbryn haha. Vet inte om det var det bästa exemplet, men ändå.. Men nej, ärlighet varar inte ALLTID längst ;)

      Delete
  2. Jag vill lägga till egenskapen att genuint alltid kunna vara glad för andras skull :) det är något jag uppskattar hos andra och själv alltid försöker sträva efter. Det kanske kallas motsatsen till avundsjuka? :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jaa det håller jag med om :) Jätteviktigt!

      Delete
  3. Att kunna glädja sig över även små saker tycker jag är en annan trevlig egenskap :) Och empati, att kunna unna andra lycka och ren vänlighet och omtänksamhet... :) Och sist men inte minst, acceptera och respektera människor så som de är, utan att döma, baktala o.s.v.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja det håller jag med dig om, men det är i princip det jag menar med low maintenance :) att man inte kräver så himla mycket helt enkelt, att man kan glädjas åt små saker som du säger. Empati och respekt är förstås också väldigt viktiga egenskaper, håller helt med dig!

      Delete
  4. alltså... ja håller me om varenda en punkt. speciellt den me folkvett, känns som att människor int har någo som helst käytöstapoja mera!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kul att höra! Exakt, vissa människor förstår inte saker som man tycker borde vara helt självklara :|

      Delete

Välj 'Namn/webbplats' för att kommentera. Webbplats måste inte anges, det räcker med ett namn.
Det går också att kommentera anonymt.
:) Jag svarar på kommentarer i egen blogg!