1 Karolinas Kaos: Lucka 1: En person jag ser upp till

Monday, December 1, 2014

Lucka 1: En person jag ser upp till

Idag inleder vi årets sista månad, idag startar nedräkningen till julafton och idag öppnar vi den första luckan här på bloggen! Men inte nog med det, idag är det också min underbara mammas födelsedag, så vad passar nu bättre än att skriva några rader om henne just idag?


Det bästa med mamma är att vi alltid har kunnat ha en öppen diskussion - om allt. Och ja, då menar jag verkligen allt. Under hela min uppväxt har det aldrig funnits något jag inte kunnat prata med henne om. Så fort jag undrat över något (ni vet hur mycket man funderar över t.ex. i tonåren) har jag kunnat fråga direkt. Inget har varit pinsamt, konstigt eller märkvärdigt att prata om. Det har varit det mest naturliga som finns: fråga när du undrar över något, vad det än gäller. Och det har jag gjort. Det har gett mig en enorm trygghet och besparat mig från otroligt massa ångest. Jag hade nog blivit galen om jag inte hade fått bolla hit och dit, diskutera och fundera tillsammans med mamma. Ännu idag ringer jag henne om det är något jag funderar på. Hon har alltid varit - och är fortfarande - en riktig emotionell klippa.

När jag fick körkort insåg jag att mamma kör som en dåre. Från barndomen är ett av mina starkaste minnen hennes jobbigt stickiga ben. Hon lagar världens godaste lasagne. Hon har varmt konstant (det ärvde jag, tack) och skyller det mesta på hormoner. Om någon pratar om bajs, snor eller skitiga naglar i hennes närvaro börjar hon kväljas. Hon har alltid datorproblem och håller aldrig koll på sina inloggningsuppgifter. Hon gör himla fina smycken på fritiden och hon skriver som en författare. Jag minns hur lycklig jag blev när hon fixade nya kläder åt min trasdocka när jag var liten. Mammas doft är en av de tryggaste jag vet. I mina ögon kommer hon alltid att vara den starkaste och vackraste kvinna i hela världen.


Av mamma har jag fått mitt heta temperament, min förmåga att lyssna på människor, min envishet, min intuition, min vilja att ta hand om folk och framförallt det mesta i utseendeväg. Jag har kommit på mig själv med att ofta tänka att jag ska bli som mamma "när jag blir stor". Jag ska bli en lika bra lärare som mamma, jag ska bli en lika bra fru som mamma och jag ska göra allt för att bli en lika bra mamma som mamma. Sen ser jag faktiskt fram emot att bli en lika snygg 58-åring som mamma också.

6 comments:

  1. Jaaa'a herregud, måst nog säg att din mamma e snygg !!! hehee å Grattis till henne! ;)

    ReplyDelete
  2. Väldigt fin mamma har du! Och lika fin är du! <3 Grattis till henne! Tänk vilken tur vi har, som har så underbara mammor?!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack söta Fanny <3 Jag ska hälsa henne! Jamen eller hur, bäst i världen!

      Delete

Välj 'Namn/webbplats' för att kommentera. Webbplats måste inte anges, det räcker med ett namn.
Det går också att kommentera anonymt.
:) Jag svarar på kommentarer i egen blogg!