1 Karolinas Kaos: Karolina Johanna Larsdotter Åsmus

Thursday, December 11, 2014

Karolina Johanna Larsdotter Åsmus


Jag fick en (inte alls dum!) fråga igår gällande mina namn och eftersom det inte är första gången jag får frågor kring detta så tänkte jag att jag svarar på det i ett inlägg! Mitt fullständiga namn är alltså:


Du har alltså helt rätt, Larsdotter är mitt andra mellannamn och Åsmus är mitt efternamn. Jag är väldigt stolt över namnet Larsdotter, det är lite gammaldags och förstås väldigt personligt. Det är något jag kunde tänka mig att föra vidare till mina eventuella döttrar, fast inte med namnet Lars då utan med namnet på pappan till barnet. Min pappa heter alltså Lars, om ni inte förstod det. 

Så om allt går som det är planerat skulle min framtida dotter kunna heta Eriksdotter i mellannamn. Challe är alltså Erik. Mycket namnutredningar här nu haha! Någon sa till mig en gång: "Jag såg på FB att du är tillsammans med nån Erik, så tänkte jag, nämen var hon int tillsammans med Challe? Har hon ny?". Men Challe och Erik är alltså samma person. 

Jag har ibland lekt med tanken att ta bort mitt efternamn helt och istället bara heta Karolina Johanna Larsdotter, främst för att namnet Åsmus ställer till med så mycket problem. Folk uttalar och stavar det fel i 99% av fallen. Men det är också ett ovanligt efternamn, det finns färre än tio personer i Finland som heter det och alla är från vår släkt, så jag skulle nog inte ta bort det i första taget ändå. Här kan man kolla upp hur vanligt ens efternamn är!

KJLD står alltså för mitt förnamn och mina mellannamn. 

10 comments:

  1. Nyfiken, hur uttalas Åsmus?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Inte Ås-mus som många säger, utan snarare Åssmuss, alternativt Ååsmuss. Inte mus som i djuret mus liksom :D

      Delete
  2. Tydligen är det drygt 200 pers som har samma efternamn som mig. Sen vet jag att det bara finns två eller tre släkter i världen som har det namnet, inom en radie av ca 100 km, varav min är "minst känd". Varje gång jag säger mitt efternamn åt någon äldre kommer det "Jahaa, så du har släkt från by den och den" och jag ba "eehh nää..." :P

    ReplyDelete
    Replies
    1. Intressant! För mig är det antingen "Jahaa då vet jag vems dotter du är", eller "Va? Aldrig hört det namnet förr!" :D

      Delete
  3. hahah sku just fråga hu de e meningen att man ska uttala åsmus då men nu fick ja svar på den frågan när ja läste kommenrarena :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha ja jag borde kanske ha skrivit det i inlägget också ;)

      Delete
  4. Så mysigt namn :) Men jag tror inte att -dotter-grejen passar alla, jag skulle isåfall heta Cajdotter, vilket helt enkelt bara låter småskumt :D Ännu värre om jag skulle få en dotter med min nuvarande pojkvän - Antoniodotter, haha :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cajsdotter låter väl inte skumt, hur fint som helst tycker jag! Antionosdotter blir lite speciellt, det håller jag med om, men det är bara för att det är ovanligt i våra höron - jag tror man skulle vänja sig med det också ;)

      Delete
  5. Känner till det där med namn "problematiken" (om man vill kalla det så) :D Mina föräldrar valde att hålla sina egna släktnamn då gifte sig, då jag föddes fick jag mammas namn men heter då Thomasdotter i tredje namn :D Så det blev en Nina Alexandra Thomasdotter Smeds av mig. Skulle jag Blivit en pojke skulle det blivit en Alexander av mig :D

    Dessutom så förundras jag ganska ofta över hur konservativa/gammaldags folk fortfarande är i namn-tänket, som just då jag förklarar att jag har mammas namn får jag ofta höra "aaa... de va ju intressant!" eller "Varför det?" Men det är väl sådant man inte tänker på så ofta :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det visste jag inte, vad kul! Jag tror faktiskt du är första någonsin(!) som jag träffar som heter nånting med "dotter", häftigt! :D

      Jo det har du rätt i, många ser väl det som en självklarhet att barnen får pappans namn, men varför skulle det behöva vara så egentligen? Men det är förstås traditioner och det var folk är vanast med :)

      Delete

Välj 'Namn/webbplats' för att kommentera. Webbplats måste inte anges, det räcker med ett namn.
Det går också att kommentera anonymt.
:) Jag svarar på kommentarer i egen blogg!