1 Karolinas Kaos: Svenska Dagen

Thursday, November 6, 2014

Svenska Dagen


Idag har vi flaggat för svenska dagen! Den 6:e november är lite som svenskfinlands egen nationaldag. Jag är hemskt tacksam och glad över att vara finlandssvensk. Inte för att det skulle vara bättre än något annat, men för att det är jag och för att det är en stor del av min identitet. Jag älskar mitt Österbotten, jag älskar den finlandssvenska kulturen och jag älskar mitt svenska språk. Samtidigt är jag också en stolt finländare som älskar sitt land och skriker halsen ur sig för lejonens skull under ishockey-vm. 


Idag publicerade den äldsta finskspråkiga tidningen, Keskisuomalainen, en ledare på svenska. Det värmde verkligen mitt finlandssvenska hjärta! Helt klart ett steg i rätt riktning. Så kort och koncist har skribenten sammanfattat det allra viktigaste, jag kunde inte ha sagt det bättre själv, så jag citerar: 

"...när vi tittar under ytan är vi likadana. Vi är finländare, oberoende av vårt modersmål. [...], denna dag kallas Svenska dagen. Dagen påminner oss om att tvåspråkighet är en rikedom. [...] Vi borde prata mera med varandra. Vi borde bryta gränser och möta människor som talar det andra språket. Vi borde närma oss varandra - vi är ju i alla fall finländare."

Klicka här för att läsa hela ledaren.

No comments:

Post a Comment

Välj 'Namn/webbplats' för att kommentera. Webbplats måste inte anges, det räcker med ett namn.
Det går också att kommentera anonymt.
:) Jag svarar på kommentarer i egen blogg!