1 Karolinas Kaos: Hur jag gör bilder till bloggen

Tuesday, November 18, 2014

Hur jag gör bilder till bloggen


Jag svarade redan på det här i kommentarsfältet på inlägget, men jag tänkte ta och visa för er hur jag gör en sån här bild, steg för steg. Jag tror att det är lite mer arbete bakom än många tror - och det är inget jag skryter om, det är nästan pinigt hur mycket tid jag kan sätta ner på bloggen ibland, bara för en sån här detalj. Men jag tänkte att det kanske kunde vara roligt att veta, så här kommer en liten hur-du-gör-en-deadline-lista-i-Picmonkey-guide! 


Jag använder mig av gratisprogrammen Photoscape och Picmonkey. Picmonkey är ett onlineprogram som är mitt absoluta favoritprogram att jobba i. Jag har dessutom uppgraderat till pro, så jag får använda alla deras effekter. Jag kände att det verkligen var värt strax över 2€ i månaden - och jag har inte ångrat mig en sekund. Som exempel ska jag nu visa hur jag gjorde deadlines-listan igår.

1. Logga in på picmonkey.com och väl 'design', sedan önskad storlek (8x10 i det här fallet).

2. Välj tema. Jag använde mig av School U.

3. Välj bakgrund. Jag ville att det skulle se ut som ett riktigt anteckningsblock, så det fick bli det här pappret.

4. Välj textverktyget och lägg till text.

5. Mer text med annan font.

6. Finjusteringar, detaljer, flytta på texter, ändra storlekar osv.

7. Klart! Spara.

8. Öppna bilden i Photoscape.

9. Välj "ram", i det här fallet två tejpbitar.

10. Klart!

Det sista steget med tejpbitarna går också att göra i Picmonkey, men jag tyckte att det gick snabbare så här eftersom det går på ett enda klick i Photoscape, vilket det inte skulle ha gjort i det förstnämnda. Jag kan varmt rekommendera båda dessa program, de har i princip allt man behöver!

6 comments:

  1. Jag gillar att sitta med just såna här grejer också. Speciellt kollage av olika slag :)

    ReplyDelete
  2. Snyggt! :) Själv gör jag allt i Photoshop men PicMonkey verkar ju toppen. Bra guide!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack! Photoshop skulle jag nog också använda om jag skulle vara mer insatt och jobbade mer med kameran osv. Men Picmonkey är så himla lättanvänt för såna här bilder! :D

      Delete

Välj 'Namn/webbplats' för att kommentera. Webbplats måste inte anges, det räcker med ett namn.
Det går också att kommentera anonymt.
:) Jag svarar på kommentarer i egen blogg!