1 Karolinas Kaos: DIY: Miljövänligt diskmedel

Monday, November 17, 2014

DIY: Miljövänligt diskmedel

Det var min mamma som tipsade om det här på facebook häromdagen och hon hade fått en massa kommentarer av folk som testat det och varit supernöjda. Det är alltså ett recept på ett miljövänligt diskmedel, nästan helt utan kemikalier, som ska göra disken precis lika ren som med vanlig disktablett. Det bästa är att du kan göra det här med saker du högst antagligen har hemma i skåpet.


Diskmedel, matsoda och salt är allt du behöver. Fyll luckan med några droppar diskmedel, 2/3 matsoda och 1/3 salt. Jag testade det här idag och mamma hade nog rätt - aldrig någonsin tidigare har vi haft så skinande ren disk förr! Rekommenderas till alla som vill vara lite miljövänliga och dessutom skippa onödiga kemikalier i vardagen. Diskmedlet går givetvis att byta ut till ekologiskt diskmedel ;)

16 comments:

  1. Det värsta är ju att diskmedel OCKSÅ har en hel del gifter i sig, tyvärr! så att kalla det helt för ett miljövänligt diskmedel kanske inte e helt rätt :) :) enjo har väl tydligen endast miljövänliga produkter om man vill ha det, lika så deras diskmedel! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det har du förstås rätt i, men med tanke på att det behövs bara ett par droppar så är det ju nog ändå väldigt mycket mer miljövänligt än de vanliga disktabletterna :)

      Delete
    2. Enjo har inget diskmedel ännu (för diskmaskinen). Men förhoppingvis kommer det snart :)

      Delete
  2. Så handdiskmedel är miljövänligt nu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha! Som sagt, 2-3 droppar är nog mer miljövänligt än disktabletterna skulle jag våga påstå :)

      Delete
    2. Anonym (för övrigt fegheten självt att kommentera kritiskt anonymt) - Hela poängen är ju att vara MER naturvänlig än tabletterna. Jag skulle gärna höra ett bättre förslag av dig?

      Delete
    3. Hoppsan, jag läste ju "helt utan kemikalier" där och var tvungen att höja på ögonbrynen lite och ifrågasätta - det FÅR man göra. Men nu ser jag att ett "nästan" smugit sig förbi mina ögon. Vill du verkligen ha mera förslag på miljövänligt diskande? Jag råkar vara väldigt insatt i detta och radar mer än gärna upp en lista för dig :) Och till Karolina, japp, handdiskmedeldropparna är miljövänligare än tabletterna i detta fall. Jag gillar din blogg och dina inlägg och till Marie, tror faktiskt inte Karolina tog illa upp där. Ha en bra dag båda två :) PS. Det finns också miljövänligt handdiskmedel.

      Delete
    4. Jamen då förstår jag bättre, jag tyckte din kommentar lät lite aggressiv bara. Nästa gång kanske jag t.o.m. köper miljövänligt handdiskmedel istället, men detta var nu det enda jag råkade ha hemma igår ;) Kul att du gillar bloggen, ha en bra dag du också!

      Delete
  3. Att ironiskt ifrågasätta om handdiskmedel är miljövänligt, är ju bara löjligt. Det finns diskmedel och diskmedel, välj en så kallad ecoprodukt för de 3 dropparna. Alla förstår ju hur mycket hälsosammare det är för människan och hur mycket bättre de dropparna är för naturen än vad en giftfylld disktablett är. Och disken blir skinande ren btw.

    ReplyDelete
  4. Oj, kul! Det där måste jag testa. Våra disktabletter håller på ta slut, men nu behöver jag ju kanske inte ens köpa nya :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det var precis samma sak hos oss - tabletterna var nästan slut och så fick jag nys om det här tipset! :D lägligt!

      Delete
  5. Man kan också använda Sodasan ekologiskt certifierade diskmedel. Det är baserat på vegetabiliska råvaror och innehåller inga onödiga kemikalier eller syntetiska ingredienser. Bara en sådan enkel sak som färgämne. Behöver ett diskmedel verkligen ha färgämnen i sig? Knappast tycker jag, det är väl ändå helt onödigt, fyller ingen som helst funktion, utan belastar bara miljön helt i onödan. För den som vill veta mer så finns mycket info på www.relfie.se

    ReplyDelete

Välj 'Namn/webbplats' för att kommentera. Webbplats måste inte anges, det räcker med ett namn.
Det går också att kommentera anonymt.
:) Jag svarar på kommentarer i egen blogg!