1 Karolinas Kaos: Vi äter onödigt mycket potatis

Monday, October 20, 2014

Vi äter onödigt mycket potatis

Idag lagade jag köttfärsbiffar och hade tänkt göra klyftpotatis till. Upptäckte dock att potatisen var slut, så jag bestämde mig för att testa något annat idag. Äpplen fanns hemma, så jag skar några äpplen i klyftor, lade dem i en ugnsform, hällde lite kanel över dem och in i ugnen på 225 grader i ca 15-20 minuter.


Vanligtvis skulle man kanske tänka på ugnsäpple som en efterrätt, men jag tyckte det funkade riktigt bra med kött också. Nästa gång ska jag nog slänga med lite morötter och paprika också! Man behöver inte äta den där förbenade potatisen till varje måltid som vi i princip gör här i Finland - man kan faktiskt välja något utöver de där vanliga kolhydraterna också!

12 comments:

  1. Yey! Mindre kolhydrater åt folket! Och vilken kul idé! Har aldrig ens tänkt tanken! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Eller hur :) Nej inte jag heller haha, men idag fick jag en snilleblixt!

      Delete
  2. Recept på biffarna? :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Brukar inte använda mig av något särskilt recept faktiskt, men jag ska försöka sammanställa det i ett inlägg imorgon :)

      Delete
  3. Vad kul att testa äpplen. Vi lagar ibland ugnsrotsaker typ morot, kålrot, rödlök i olja samt kryddor o lite sirap. Supergott!

    ReplyDelete
  4. Äter typ aldri potatis haha. För tungt att laga oså tkr ja int om koka pärona heller. Fast klyftpotatis e ju gott men de blir int så ofta man lagar de åt sig själv ba.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mm exakt o du lever o mår bra ändå haha. Ja försöker varier mig så myki som möjligt, men blir nog lätt pasta eller potatis för min/vår del faktiskt... Va brukar du laga me kött då iställe för potatis?

      Delete
    2. Nå jag äter ju ofta i skolan så fär blir de ju förstås olika pasta o ris o nån potatis kom ja på lol. Men hemma lagar ja mest typ olika wraps o sallader o kanske då pasta om ja lagar nå såsaktigt. Bruk int bli så myki spännande maträtter som ja lagar åt mig själv haha.

      Delete
    3. Haha jag har lite tvärtom för hemma orkar ja int laga sallad, ba skära upp nå lite gurka o tomat typ, medan ja i skolan tar halva tallriken sallad o struntar i potatisen haha. Wraps, de vill ja veta mer om heheee, nu skriver ja o frågar av dej på fb iställe.

      Delete
  5. Istället för potatis kan man använda batat! Nä jag vet, int lika gott, men "nyttigare" än potatis iaf, sku jag tro. Något annat jag ibland använder är frysta grönaker, t.ex *går till frysen och kollar* Findus välimeren vihannekset :P finns många bra mixar i frysdisken att välja på :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det har du rätt i. Jag tänker ofta att jag ska köpa batat, men glömmer det alltid... Måste skriva upp! :) vet inte egentligen vad som är "hälsosammare", för potatis i sig är ju inte ohälsosamt, det är bara det att vi behöver mer variation i vår kost. Frysta grönsaker brukar jag också köpa ibland, funkar bra det också!

      Delete

Välj 'Namn/webbplats' för att kommentera. Webbplats måste inte anges, det räcker med ett namn.
Det går också att kommentera anonymt.
:) Jag svarar på kommentarer i egen blogg!