1 Karolinas Kaos: "No alcohol" deodorant

Monday, October 6, 2014

"No alcohol" deodorant

Köpte en ny deodorant idag, "No alochol", tänkte jag, "vad bra, den tar jag!"

Vänta nu?

När jag kom hem läste jag igenom innehållsförteckningen (som för övrigt har en annan lapp klistrad över sig, lite som att de inte vill att man ska se den) och inte för att jag är en kemist eller nåt, men i mina ögon ser det ut som att deodoranten visst innehåller en massa alkoholer. Inte för att jag vet vad det är för typer av alkohol, kanske de inte ens är skadliga över huvud taget - men lite motsägelsefullt är det allt när det står "no alcohol" på etiketten och sen ser innehållsförteckningen ut så här. Eller vad tycker ni?

6 comments:

  1. jag har exakt samma deodorant och jag köpte den för att de sto no alcohol på den..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jamen precis, det lockar ju en att köpa! Sen är det förstås skillnad på alkohol och alkohol också, men lite förvirrande är det allt.

      Delete
  2. Jag har för mig att dessa "alkoholer" är mjukgörande (åtminstone den första som det finns mest av i produkten), till skillnad från den alkohol jag antar de syftar på på framsidan, som är uttorkande och irriterande och man förstås INTE vill ha i en deodorant. Men ja, inte så lätt att veta om man inte är påläst/har kunskap om sånt här- men går snabbt att googla dessa ingredienser ifall man är nyfiken på vad det egentligen handlar om :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag gissade också att det var något sånt det handlade om, och som jag skrev är det säkert inte skadliga alkoholer det handlar om, men nog är det lite förvirrande för en vanlig matti meikäläinen tycker jag ;) googlade en del före jag laddade upp de här inlägget, men blev nog inte så mycket smartare av det haha..

      Delete
  3. men alltså jag blir så arg. vi konsumenter blir lurade gång på gång. jag tycker du ska maila och fråga garnier, för vi köper massa saker som vi knappast ens vet vad är. usch haha jag blir så otroligt led såntdär. det ska ju int innehålla NÅN alkohol om de står no alcohol. piste. :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Exakt så tycker jag o! Egentligen sku man ju måst göra de faktiskt, maila dem alltså.

      Delete

Välj 'Namn/webbplats' för att kommentera. Webbplats måste inte anges, det räcker med ett namn.
Det går också att kommentera anonymt.
:) Jag svarar på kommentarer i egen blogg!